Ostrý start rekonstrukce Barrandovského mostu je naplánovaný na 16. května, ale silničáři na zásadní pražský uzel najedou už teď - v pátek v noci. Začínají totiž přípravné práce, o kterých informuje pražská Technická správa komunikací (TSK).
Všichni řidiči z Prahy a jejího okolí se této rekonstrukce děsí. A obavy mají i ti, kteří musí Prahou jen projíždět. V půlce května totiž vypukne velká rekonstrukce Barrandovského mostu, který je pro dopravu v hlavním městě zásadním uzlem.
Už teď se v dopravních špičkách v jeho okolí tvoří dlouhatánské kolony a jakýkoliv problém dokáže zablokovat dopravu ve velké části Prahy. Po zahájení prací bude ještě hůř…
Rekonstrukce má proběhnout ve čtyřech etapách, které jsou rozplánovány na čtyři roky, nejhorší bude vždy období od března do května. "Jednotlivé etapy budou probíhat ve stavební sezóně od března do listopadu každého roku. Dopravní omezení však budou mnohem kratší, a to vždy po jasně stanovenou dobou ve smlouvě s dodavatelem. Mimo tyto jednoznačné termíny nebudou na Barrandovském mostě dopravní omezení a provoz bude obnoven v plném rozsahu," upřesňuje TSK.
Letošní etapa ale začne až v květnu a potrvá do září. První fáze bude město stát přes 594 milionů korun a má trvat celkem 110 dní.
Bude uzavřený nájezd na most a dál na Jižní spojku směrem ze Strakonické ulice. Rekonstruovat se budou i dva pruhy od Smíchova.
"Jedná se o kompletní rekonstrukci mostu, zahrnující v I. etapě opravu jižní poloviny jižního mostu. V každém směru budou zachovány dva pruhy průběžné a jeden pruh odbočovací. Odstraněn bude mostní objekt, který tvoří součást Strakonické rampy, a následně bude postaven most nový. Dále se zrekonstruuje horní část této rampy a vnější dva jízdní pruhy na mostě ve směru od Smíchova včetně dilatačního závěru na Barrandovské rampě a před sjezdem do Braníka. Bude také opravena spodní část mostu nad Strakonickou ulicí," popisuje letošní etapu TSK.
Jako první začne v polovině května oprava jižní mostovky a zároveň s tím bude vyměněna rampa ze Strakonické. Řidiči budou muset jezdit po objízdných trasách a provoz bude částečně omezen i na mostě. V noci na sobotu 14. května se začnou vyznačovat objízdné trasy a omezení na mostě. To by mělo trvat asi dva dny a od pondělí 16. května již začnou samotné práce.
Už před ostrým startem ale čekají řidiče komplikace. Přípravné práce začínají v pátek 29. dubna v noci. "Rekonstrukce Barrandovského mostu, která startuje 14. května 2022 instalací dopravního omezení, se nezadržitelně blíží. Aby práce v průběhu samotné stavby probíhaly bez zbytečného zdržení a uzavírka rampy ze Strakonické ulice byla jen na nezbytně nutnou dobu, zahájí Technická správa komunikací v pátek 29. dubna 2022 v nočních hodinách přípravné práce," upozorňuje mluvčí TSK Barbora Lišková.
Silničáři začnou stavět přejezdy mezi severní a jižní nosnou konstrukcí mostu na obou předpolích, které jsou nebytné pro samotnou rekonstrukci mostu. V podstatě tak propojí dvě části mostu, které jsou pro oba směry oddělené.
Už během přípravných prací je naplánované dopravní omezení:
Ve směru od Prahy 5 (od Smíchova) na Prahu 4 (na Braník a Modřany):
A) před začátkem mostu – zábor levého jízdního pruhu,
B) na konci mostu, na straně Prahy 4 - zábor levého jízdního pruhu na sjízdné rampě do ul. Modřanská a zábor pravého jízdního pruhu ve směru na ul. Jižní Spojka (směr Praha 10).
Ve směru od Prahy 4 na Prahu 5:
- na konci mostu, na straně Prahy 5 - zábor levého jízdního pruhu.
Od 3. května do 31. srpna pak bude uzavřená i část cyklotrasy A1 a chodníku na jižní straně mostu takto:
1. Strana MČ Praha 5 úplná uzavírka chodníku/cyklotrasy A1, EV4 v oblasti pod Barrandovským mostem – nájezdnou rampou z ul. Strakonická na ul. Barrandovský most a dále na ul. Jižní Spojka a chodníku vedoucím po jižní straně mostu směrem od Prahy 5 na Prahu 4.
2. Strana Praha 4 úplná uzavírka chodníku od ul. Modřanská /cyklotrasy A1, EV4 v oblasti pod Barrandovským mostem – nájezdnou rampou z ul. Strakonická na ul. Barrandovský most a dále na ul. Jižní Spojka a chodníku vedoucím po jižní straně mostu směrem od Prahy 5 na Prahu 4.
Na cyklostezce i na chodníku mají být vyznačeny trasy, kudy uzavřenou část objet nebo obejít.
Do zahájení oprav mají skončit i dosavadní práce na příjezdových a objízdných trasách pro auta. Například na rozšíření Strakonické a sjízdné rampy z mostu na Modřanskou, hotová bude i rekonstrukce Modřanské ulice a dostavěná rampa u Lihovaru, kterou řidiči využijí při cestě ze Strakonické na Barrandovský most.
Rozšířený už byl most Závodu míru na Zbraslavi a v posledních dvou letech byly opraveny všechny objízdné trasy:
Řidiči, kteří pojedou ze Strakonické například na východní okraj Prahy, by měli využít vnější okruh. Rampa u Lihovaru bude sloužit zejména pro řidiče jedoucí do Krče a nejbližšího okolí. V souvislosti s otáčením na Lihovaru bude snížen počet pruhů na Strakonické ve směru z centra ze dvou na jeden.
Dočasně bude otevřen sjezd z Pražského okruhu do Libušské ulice, který je již od vzniku okruhu uzavřen. To má ulevit Modřanské. Sjezd ale bude otevřen pouze po dobu oprav, poté bude opět neprůjezdný.
Barrandovský most je významný dopravní uzel jižní části hlavního města a celého vnitřního okruhu, který spojuje Braník na pravém břehu a Hlubočepy na levém. Pojmenován je podle čtvrti Barrandov, kam také vede. Začal se začal stavět v roce 1978.
Most má dvě oddělené části - v roce 1983 byla zprovozněna levá a o pět let později i ta pravá. V roce 1990 byl Most Antonína Zápotockého přejmenován na Barrandovský most.
Nahlédněte s námi do útrob mostu: