Málokdo chce osobně potkat policejní hlídku, přesto by řada řidičů uvítala u silnic mnohem víc dopravních policistů. Co myslíte vy, je na českých silnicích dost policejních hlídek?
Zajímavý průzkum přišel z Německa – 93 % řidičů považuje dopravní kontroly za důležité a každý druhý šofér by chtěl vidět u silnic víc policejních hlídek.
Kdy a kde by měli být podle Němců policisté častěji?
59 % řidičů je chce častěji vidět v blízkosti nočních klubů.
58 % řidičů je chce častěji vidět o víkendech večer a v noci.
37 % řidičů je chce častěji vidět na dálnicích.
18 % řidičů je chce častěji vidět na dálnicích o státních svátcích.
Jen 10 % řidičů si myslí, že policejní kontroly není třeba provádět častěji.
Čísla vyplývají z průzkumu řetězce německých čerpacích stanic HEM. Proběhl během letošního února a odpovídalo v něm 2 383 motoristů, píše německý Auto Bild.
Jak je patrné z výsledků, Němci by chtěli víc kontrol, které souvisejí s alkoholem a drogami za volantem – blízko diskoték a barů a o víkendech v noci… Dost často by také řidiči uvítali víc hlídek u dálnic.
Co si o častějších policejních kontrolách myslíte vy?
Jak řízení pod vlivem, tak třeba překračování rychlosti mimo obec patří mezi nejčastěji "bodované" přestupky i u nás. Ještě častěji ale mají řidiči problém s rychlostí v obcích, poutáním bezpečnostním pásem a dost často je policisté přistihnou při nepovolené manipulaci s mobilem.
Tady je 10 nejčastějších bodovaných přestupků v Česku v roce 2021 podle seznamu ministerstva dopravy:
Pokud by se čeští řidiči vyvarovali těchto deseti nejčastěji evidovaných hříchů, ve statistikách by ubylo celkem víc než 91 % bodovaných přestupků. Třeba by hustější síť dopravních hlídek opravdu pomohla a zafungovala jako prevence…
Pro představu: Celkem bylo v roce 2021 evidováno na našich silnicích 339 131 přestupků a trestných činů. Průměrně to vychází na 929 bodovaných prohřešků za den.
Policisté posilují hlídky oproti normálu hlavně při speciálních akcích zaměřených na prevenci či dodržování konkrétních pravidel. A také v exponovaných dnech, například o svátcích, na začátku prázdnin nebo školního roku.
Krajským hlídkám od začátku roku pomáhá i nové speciální oddělení dohledu s celorepublikovou působností. Má mít na starosti hlavně mimořádné akce, jako jsou hromadné dopravní nehody, větší uzavírky nebo doprovody vojenských konvojů, nadměrných nákladů a převozů orgánů pro transplantace. To by mělo podle ředitele dopravní policie Jiřího Zlého ulevit krajským hlídkám, které takové úkoly nezatíží a můžou se věnovat své běžné práci.
Související obsah
Hlídky speciálního oddělení se ale starají i o běžný dohled na dálniční síti. Vedení dopravní policie tak slíbilo, že policisté budou na dálnicích a silnicích prvních tříd vidět denně. A pomáhat jim k tomu mají i nová auta s patřičnou výbavou, která ministerstvo vnitra postupně pořizuje.
Související obsah
"Mnohé závažné dopravní přestupky, které způsobují i fatální nehody, nejsou dostatečně trestány," říká šéf dopravní policie Jiří Zlý. Co mu u českých řidičů vadí nejvíce? Jak vypadá silniční kontrola a jak by správně vypadat měla? Jaké jsou nejčastější hříchy, se kterými dopravní policisté marně bojují? Podívejte se na rozhovor z loňského září: