Autonovinky

Sen se stává realitou? Tohle auto umí jezdit zadarmo, má to ale háček

Auto, které jezdí zadarmo? To by byl splněný sen, zvlášť v době, kdy ceny paliva i elektrické energie šplhají k šíleným rekordům. Tenhle sen se o něco přiblížil realitě - nizozemská firma Lightyear dotáhla do zdárného konce vývoj prvního sériového auta na solární pohon. Lightyear 0 skutečně umí v ideálních podmínkách jezdit i zadarmo. Ovšem pořizovací cena vám nejspíš náladu zase zkazí.

Po šesti letech výzkumu, vývoje a testování představila nizozemská firma Lightyear produkční verzi svého solárního auta Lightyear 0 (Solární rok 0). Vyrábět ho začne už na podzim.

"Řidičům umožní volně cestovat po dobu až sedmi měsíců bez zapojení do domácí zásuvky nebo k nabíjecí stanici," uvádí výrobce ke svému modelu, který navazuje na tři roky "starý" prototyp a nese vypovídající název "Nula".

"Lightyear 0 je důkazem, že i nemožné je ve skutečnosti možné," uvedl při představení solárního auta spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Lightyear Lex Hoefsloot.

V čem je kouzlo? Karoserii Lightyear pokrývá pět čtverečních metrů patentovaných zakřivených solárních panelů schovaných pod speciálním sklem, které umožňují dobíjení v klidu i za jízdy.

Tahle pojízdná solární elektrárna umí za den zajistit autu dojezd až 70 kilometrů, přičemž za jednu hodinu dobije energii potřebnou pro ujetí 10 kilometrů. Na běžné denní dojíždění po městě do vzdálenosti 35 kilometrů by to mělo stačit.

Související obsah

​Řidiči by tak v letním období mohli jezdit měsíce, než by museli auto připojit do veřejné nabíječky nebo domácí zásuvky. "V podnebí, jako je v Nizozemsku, by to byly dva měsíce a ve Španělsku nebo Portugalsku až sedm měsíců," tvrdí Lightyear.

Čtyři motory v kolech elektromobilu představují nejúčinnější elektrické hnací ústrojí, které je dnes k dispozici. Z nuly na stovku zvládne Lightyear 0 zrychlit za 10 vteřin a maximální rychlost má být 160 km/h. Se spotřebou energie 10,5 kWh na 100 kilometrů (při rychlosti 110 km/h) má jít dosud o nejúčinnější elektromobil.

A to i díky neuvěřitelné aerodynamice - koeficient odporu vzduchu nižší než 0,19 z Lightyear 0 dělá jeden z dosud nejaerodynamičtějších sériových aut vůbec. Kvůli odporu vzduchu má zakrytá zadní kola, pokud někdo bude chtít kryt sundat, může, ale prý si tím sníží dojezd o 12 kilometrů.

Související obsah

​Účinnost pozitivně ovlivňuje také hmotnost vozu. Pět metrů dlouhé auto váží pouhých 1 575 kilogramů.

Kapacita baterie je 60 kWh a při nabíjení z elektrické sítě prý elektromobil na jedno nabití ujede 625 kilometrů, na dálnici při rychlostech kolem 110 km/h zhruba o 60 km méně. Solární panely by ale podle výrobce mohly prodloužit dojezd až na neuvěřitelných 1 000 kilometrů.

Celkem by mohly autu dodat 6 až 11 tisíc kilometrů ročně.

Společnost Lightyear se od svého založení snažila vyvinout vůz, který eliminuje zátěž pro planetu. I v interiéru "Nuly" je tak patrný důraz na minimalismus, udržitelnost a pohodlí. Dominují veganské a přírodní materiály, ratanové dřevo a sedadla jsou mikrovlákna. V kabině je místo pro pět lidí a kufr pojme 640 litrů.

Související obsah

​První solární vůz chce firma dodat v listopadu a odstartovat tak revoluci čisté mobility. Celkem v první fázi vyrobí 946 aut. A dostáváme se k největšímu háčku - Lightyear 0 bude stát šílených 250 000 eur, tedy v přepočtu přes 6,1 milionu korun.

Společnost ale slibuje, že peníze použije na vývoj dalšího modelu, který má být navržený pro velkosériovou výrobu a na trh půjde s už dostupnější cenou 30 000 eur, tedy pod 750 tisíc korun. Výrobu takového modelu Lightyear slibuje na přelom let 2024 a 2025.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události