Každé nové auto uvedené na trh v EU po začátku července, musí mít ve výbavě i některý typ inteligentního omezovače rychlosti. Technologie čte značky a sbírá data z navigace, následně upozorní řidiče, že jede rychleji, než by měl. A nebo dokonce vůz automaticky zpomalí do patřičných mezí.
Je to další zbytečný a otravný asistent ve výbavě, který jen prodražuje výrobu aut, nebo je to užitečná technologie, která zvýší bezpečnost na silnicích? Názor si udělejte sami, každopádně nový model auta si už bez inteligentního omezovače rychlosti v EU nekoupíte.
Evropská komise o rozšíření povinné výbavy rozhodla už v roce 2019. Od 6. července 2022 vchází nařízení v platnost. A tak automobilky musí do aut, které budou nově uvádět na trh, montovat i Intelligent Speed (ISA) - systém, který řidiče musí informovat o tom, jaká je správná rychlost.
Důvod? Nepřiměřená rychlost je dlouhodobě nejtragičtější příčinou dopravních nehod v Evropě. Systém ISA umí rozpoznat dopravní značky a vyhodnocovat data z GPS. Následně informuje řidiče, jaký rychlostní limit v daném místě platí, a upozorní ho, aby zpomalil, když povolenou rychlost překročí. Některé typy dokonce samy omezí rychlost vozidla.
Řada současných aut už nějakou formu ISA ve výbavě má. Pro modely, které budou nově uvedené na trh, už je teď systém povinný. Modely, které už byly v prodeji před 6. červencem, musí mít novou výbavu do dvou let.
Zpětná vazba může mít čtyři různé podoby:
První dvě varianty do řízení přímo nezasahují. Ta třetí znamená, že plynový pedál zatlačí nohu řidiče jemně dozadu, aby si uvědomil, že by měl zpomalit. "Řidič může tuto zpětnou vazbu ignorovat a potlačit systém mírným sešlápnutím plynového pedálu. I v případě regulace rychlosti, kdy bude rychlost vozu automaticky jemně snižována, může řidič systém potlačit sešlápnutím plynového pedálu o něco silněji," píše se v oficiálním zdůvodnění.
Systém se bude automaticky zapínat po každém nastartování, zatím však bude možné ho následně (alespoň částečně) deaktivovat, podobně jako start/stop nebo automatické nouzové brzdění. Sloužit by k tomu mělo nové tlačítko, volba na displeji nebo bude možné systém "přetlačit" silným sešlápnutím plynového pedálu. Otázkou je, jak dlouho taková možnost zůstane zachována.
Motoristický portál CarThrottle upozorňuje, že technologie zatím rozhodně není bezchybná. "Měli jsme fordy, které špatně četly značky, i volkswageny se softwarovými závadami, které přepínají z mil v hodině na kilometry v hodině, kdy se jim zachce. A problém představují i silnice bez značek nebo značky, které jsou poškozené či zakryté," popisuje CarThrottle.
Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) nicméně tvrdí, že povinné zavedení ISA sníží počet úmrtí na silnicích minimálně o pětinu a počet nehod o 30 procent.
Ve výbavě nových aut navíc přibudou další "vychytávky". Například systémem prevence čelního nárazu nebo rozpoznávání únavy řidiče a na řadě jsou černé skříňky či vestavěné testery na alkohol.