Jsou tu další tropické dny a s nimi i trápení motoristů v autech, která jsou často vyhřátá na neuvěřitelné hodnoty. Jaké je řešení? Pomůže nechávat při parkování pootevřená okénka? Mají se v horku lépe majitelé bílých aut?
Vysoké teploty v interiéru mohou řidiče ovlivnit tak, že se chová, jako by byl pod vlivem alkoholu. Jak tedy ve vedrech nejlépe postupovat? Podívejte se na rady vycházející z testu německého ADAC a českého partnerského automotoklubu ÚAMK.
V bílém autě není takové horko?
Začněme barvou auta. Německý automotoklub ADAC uskutečnil exaktně měřený experiment. Postavil na místo na slunci při teplotě 28 stupňů Celsia totožné vozy v černé a bílé barvě. Potvrdilo se, že černá barva sluneční paprsky pohlcuje a bílá je do jisté míry odráží?
Ano, ale jen částečně. V interiéru bílého auta se teplota, kterou měřily speciální teploměry, skutečně zvedala pomaleji než v černém vozidle, nicméně už po 20 minutách byl výsledek v zásadě totožný, tedy 45 stupňů Celsia.
Mnohem větší rozdíl byl v teplotě samotné karoserie. Ta černá se nažhavila na téměř 75 stupňů, bílá měla skoro o 15 stupňů méně. Díky tomu následně "vytápěla" interiér kratší dobu.
Pomohou pootevřená okna při parkování?
Co druhá rada, která říká, že je rozumné nechat pootevřená okna od auta, když parkujeme na slunci? Pomineme, že v našich zeměpisných šířkách je to trochu risk (navíc například v Německu za to může být udělena pokuta) a budeme věřit teploměrům.
Měření proběhlo opět při vnější teplotě 28 stupňů Celsia. Po 10 minutách bylo ve zcela zavřeném vozidle 38 stupňů, v tom větraném 36 stupňů. Po 20 minutách bylo v prvním vozidle 45 stupňů a v tom s částečně staženými okénky 42 stupňů Celsia.
Rozdíl byl skoro zanedbatelný, i když při dalším testu pootevřeli okénka o trochu víc.
I proto experti českého automotoklubu ÚAMK raději doporučují nechat okna zavřená. "Tak jako tak se za horka teplota na čelní palubní desce vyšplhá zhruba na 62 až 65 stupňů Celsia, jak si odborníci našeho automotoklubu ověřili při vlastním testu," podotýká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Vyrobte si stín sami
Jak tedy nejlépe chránit auto před přehřátím interiéru v současných vedrech? Ideální je samozřejmě parkovat v garáži, podzemní garáži obchodního domu nebo hotelu a podobně. Ne vždy se vám pochopitelně takové místo naskytne.
"Druhou možností je hledat přirozený stín stromů, budov. Samozřejmě s vědomím, jak se pohybuje slunce a kde tedy ve skutečnosti bude stín například odpoledne v čase vašeho odjezdu," doplňuje Igor Sirota.
A když není stín k dispozici? "Vyrobte" si ho. "Tím máme na mysli použít vše, co lze – malé sluneční clony v interiéru a na sedačku řidiče například položit ručník, aby se tolik neprohřála.
Daleko výraznější efekt přinese použití velké sluneční clony s čelní odraznou plochou, kterou koupíte třeba na čerpacích stanicích. Tou svědomitě při každém stání přikryjte čelní okno," radí ÚAMK. Případně dobře pomůže i zimní termofólie.
Efekt to ale bude mít výraznější hlavně na palubní desce. Rozdíl se clonou a bez ní činí více než 15 stupňů. V interiéru je pak rozdíl v řádu 4 až 5 stupňů Celsia.
Existuje ještě jedna možnost, jak vytvořit "štít" proti slunečním paprskům, respektive UV záření, které může za horko. A tím jsou tmavé fólie na bočních zadních oknech vozu. Ty jsou u některých modelů dodávány z prvovýroby a při dodržení přesně stanovených pravidel (ztmavení jen do určitého stupně a zajištění stanovených % propustnosti) je lze aplikovat i dodatečně.
A jaké jsou rady odborníků ÚAMK a ADAC pro motoristy v horkém počasí?
Vážné varování: nenechávejte děti nebo zvířata zavřená uvnitř auta. Ani když necháte pootevřená okénka.
Vyhýbejte se jízdě během poledního horka a berte si do auta dostatek tekutin.
Než nastoupíte, otevřete dveře a stáhněte všechna okénka, abyste interiér vyvětrali a dostali z něj co největší horko. Během prvních pár kilometrů jízdy nechte stažená okénka a provětrejte kabinu. Teprve pak zapněte klimatizaci. Při krátkých jízdách se dokonce ani nedoporučuje klimatizaci zapínat.
Při správně nastavené klimatizaci by se měl rozdíl mezi vnější a vnitřní teplotou pohybovat do 7 stupňů Celsia. V opačném případě při každém vystoupení hrozí teplotní šok.
Ideální teplota ve vozidle přitom není 17–18 stupňů, kterých může obvykle maximálně dosáhnout klimatizace, ale o 3 až 4 stupně výše.
Není vhodné proud vzduchu směrovat na tvář a tělo řidiče a ostatních cestujících, ale na okno či na strop. A odtud do interiéru.
Související obsah
Přílišné ochlazování kabiny či silný proud chladného vzduchu namířený přímo na posádku může způsobit zdravotní problémy.
S "nechtěným opalováním" za dlouhé jízdy souvisí ještě jedna rada expertů ÚAMK – zní to možná úsměvně, ale namažte se před jízdou. "Samozřejmě myšleno opalovacím krémem," směje se Igor Sirota. Čelní sklo sice z velké části chrání před UV-A a UV-B zářením, ale boční okna propouštějí UV-A záření, které může způsobit předčasné stárnutí kůže. A v nejhorším případě i rakovinu kůže.