Autonovinky

Nejbezpečnější auto na světě? Volvo pro svůj nový model vymyslelo speciální "oči"

Nejbezpečnější auto na světě? Volvo pro svůj nový model vymyslelo speciální "oči"
Zdroj: Volvo Cars

Vůz, který se za vás rozhlíží. Tak definuje chystaný model EX90 automobilka Volvo. Vybavila ho totiž unikátní technologií laserových senzorů. "Věříme, že se EX90 stane nejbezpečnějším vozem Volvo, který kdy brázdil silnice," prohlašuje Joachim de Verdier, ředitel pro bezpečnou automatizaci vozidel ve společnosti Volvo Cars.

Volva jsou bezpečností proslulá. Teď ale automobilka zašla ještě dál a slibuje vůbec nejbezpečnější auto, které kdy vyrobila. Má jím být nástupce modelu XC90, čistě elektrické SUV Volvo EX90, které bude vycházet z loňského konceptu Recharge a premiéru bude mít 9. listopadu

Volvo svůj nový vlajkový model vybavilo "očima". Tedy sadou tvořenou osmi kamerami, pěti radary, 16 ultrazvukovými senzory a průkopnickým laserovým senzorem LiDAR. "Chceme zákazníkům nabídnout jednu z nejpokročilejších senzorických sad na trhu," slibuje.

Elektromobil EX90 je navržený tak, aby "porozuměl" okolí i chování řidiče, navíc se díky získávání dalších nových dat dokáže sám učit.

Související obsah

​Prostřednictvím laserového senzoru LiDAR podporovaného výpočetním jádrem a softwarem z dílny Volvo Cars prý bude možné snížit počet dopravních nehod s vážnými následky až o 20 procent. Při tom platí, že nejmenší nebezpečí hrozí při dopravní nehodě, která se nikdy nestane.

"Spojujeme porozumění situaci v okolním prostředí s mnohem lepším chápáním toho, jak moc je řidič za jízdy pozorný. Pokud spojíme všechny naše bezpečnostní systémy, senzory, software a výpočetní jádro vozu dohromady, vytvoříme kolem vás preventivní ochranný štít, o jehož přítomnosti nebudete vědět, dokud ho nebudete potřebovat," popisuje Joachim de Verdier.

Speciální senzory a kamery jsou schopny rozpoznat a změřit i míru koncentrace lidského pohledu. Technologie tam umí zjistit, že je řidič rozrušený, unavený nebo jinak nesoustředěný. A následně ho upozornit na potenciální nebezpečí nejdříve jen jemným "šťouchnutím", v případě potřeby pak naléhavější výzvou.

Související obsah

​A pokud náhodou řidič za jízdy usne nebo ho přepadnou zdravotní potíže, Volvo EX90 je navrženo tak, aby bezpečně zastavilo a přivolalo pomoc.

Automobilka chce naplnit vizi, v rámci níž by v žádném novém voze Volvo nemělo dojít ke smrtelnému ani jinak závažnému zranění.

LiDAR je zkratka pro "detekci světla a měření vzdálenosti" (Light Detection and Ranging) ­– představuje dálkovou snímací metodu, která využívá světlo ve formě pulzujícího laseru k měření vzdálenosti od objektů s vysokou přesností a věrností.

Související obsah

​Laserová technologie bude v SUV EX90 integrovaná v linii střechy. Dokáže rozpoznat chodce na vzdálenost až 250 metrů, zatímco malé tmavé předměty, jako je například černá pneumatika na černé silnici, až do vzdálenosti 120 metrů. To vše za jízdy dálniční rychlostí.

Umí rozpoznat i malé objekty stovky metrů před sebou a získává tak víc času na to, aby systém mohl informovat řidiče, reagovat a předejít případné kolizi.

Generální ředitel Volva Jim Rowan popisuje vychytávky nového modelu EX90:

LiDAR na rozdíl od senzorů typu kamery nepotřebuje pro svou práci světlo, takže sleduje situaci ve dne i v noci. "Jakmile budou dokončeny všechny bezpečnostní prověrky a získáme všechna nezbytná schválení, bude tato technologie autonomního řízení představena pro model EX90, přičemž bude dostupná na základě předplacených služeb," dodává automobilka.

Technologie se má postupem doby stát součástí standardní výbavy nových modelů. A je zásadní i pro blížící se technologii autonomního řízení. "V inovování hodláme pokračovat, dokud se s vozy Volvo zcela nepřestane bourat a dokud nebude naše společnost 100% bez emisí uhlíku," prohlašuje sebevědomě švédský výrobce. Od roku 2030 chce Volvo prodávat už jen elektromobily. 

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události