Autonovinky

Konec výstražného trojúhelníku? První evropská země ho zakazuje, náhrada se prodraží

Konec výstražného trojúhelníku? První evropská země ho zakazuje, náhrada se prodraží
Výstražný trojúhelník, ilustrační fotografie | Zdroj: Getty Images

Stejně jako z povinné výbavy zmizelo rezervní kolo, možná z ní zmizí i výstražný trojúhelník. V první evropské zemi bude použití trojúhelníku dokonce nelegální. Proč? Paradoxně kvůli bezpečnosti.

Španělsko je první evropskou zemí, která vyřadí výstražný trojúhelník z povinné výbavy aut. A nejen to. Španělská vláda dokonce rozhodla, že trojúhelník od roku 2026 úplně zakáže. O schválení královského výnosu informoval portál španělského deníku El País.

Výstražný trojúhelník používají řidiči desítky let. Měli by ho použít nejen v případě dopravní nehody, ale i v situaci, kdy musí auto na silnici odstavit kvůli poruše.

V obci a mimo obec se výstražný trojúhelník dává k pravému okraji silnice do vzdálenosti minimálně 50 metrů za vozidlem. Je-li vozidlo odstavené na dálnici, pak se vzdálenost zvyšuje na 100 metrů.

Ve Španělsku dokonce musí řidiči vozit v autě trojúhelníky dva. Jenže teď se úřady rozhodly, že tahle dlouhými roky prověřená pomůcka k zajištění bezpečnosti nestačí.

Trojúhelník nahradí nové výstražné majáky, tedy žlutá či oranžová nouzová světla s magnetem.

Malý maják s LED diodami vydává intenzivní žluté záblesky, které jsou viditelné až do vzdálenosti jednoho kilometru. Aktivuje se automaticky, jakmile je upevněný na karoserii. A řidič odstaveného vozidla přitom nemusí ani vystoupit z auta.

Od roku 2026 bude muset být maják ve Španělsku povinně vybaven i SIM kartou, aby dokázal každých 100 vteřin odesílat údaje o poloze vozidla záchranným složkám. Systém sám vyšle zprávu do 30 sekund po aktivaci světla, a dopravní dispečink tak bude moci rychle informovat ostatní šoféry o nepojízdné překážce prostřednictvím informačních tabulí.

Majáky budou muset splňovat normy na intenzitu světla, výdrž baterií, vodotěsnost a podobně. Ty, které budou vyhovovat specifikaci, budou zveřejněny na webových stránkách oficiálních úřadů.

Od 1. ledna 2026 pak přestanou být legální jak reflexní trojúhelníky, tak dosud prodávané a používané majáky, kterým chybí systém pro on-line připojení a odesílání informací. Ty si přitom podle El País pořídily jako doplněk k trojúhelníku už tisíce řidičů. Zatímco výstražný trojúhelník pořídíte za cenu od 80 do 200 korun, majáky s automatickou geolokací se prodávají za několikanásobek (za 20 nebo 30 eur i víc).

Španělská vláda si od novinky slibuje zvýšení bezpečnosti hlavně na dálnicích. Ve Španělsku totiž nesmíte umístit trojúhelník za nepojízdné auto v případě, že byste museli jít po silnici. "Procházet se po dálnici, kde se vozidla řítí rychlostí 130 km/h, ale často i vyšší, je extrémně nebezpečné. Než instalujete výstražný trojúhelník do předepsané vzdálenosti, nemluvě o situaci špatného počasí, můžete přijít o život," podotýká španělský deník.

Související obsah

​"Při použití trojúhelníku je nutné z auta vystoupit, což zvyšuje riziko kolize chodce s jiným vozem a vážných zranění. V roce 2018 tak bylo ve Španělsku na silnicích mimo obce sraženo 149 lidí," doplňují španělští odborníci.

Ti čeští jsou však zatím velmi skeptičtí. "Výstraha se umisťuje 50 až 100 metrů za autem. Dává se tudíž do míst, kde vůz ještě není vidět, ale jiný řidič už má povědomí o hrozící překážce na silnici," uvedl už dříve pro TN.cz dopravní expert Roman Budský.

Podle šéfa Besipu Tomáše Neřolda by mohla být blikající světla užitečná za špatného počasí, velkou slabinu ale vidí v bateriích, které vydrží pouze 30 minut.

"Pokud by se světlo vybilo v momentě, kdy na něj motorista spoléhá, vůz se stane neviditelným a vzniká nebezpečná situace. Předpokládá to pravidelnou údržbu, respektive kontrolu baterie před jízdou. V praxi se poté nedá předpokládat, že by se tím řidiči pravidelně zabývali tak, aby na to bylo 100% spolehnutí," řekl Neřold.

Související obsah

​V Česku se tak zatím o konci výstražných trojúhelníků neuvažuje. "Beru to jako rizikové v případě, kdy by tato světla měla úplně nahradit výstražné trojúhelníky," podotkl Budský.

Španělsko bude muset dořešit, zda budou muset mít speciální maják od roku 2026 i motoristé ze zemí, kde zůstane předepsaný výstražný trojúhelník. A také zda budou majáky španělských motoristů legální i mimo Španělsko. Jestli podobnou legislativu začnou zavádět i další země EU, to se teprve uvidí.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autonovinky

Důležité Události