Autonovinky

SUV to mají spočítané, tvrdí šéf Citroënu. Velká auta "zabije" elektromobilita

SUV to mají spočítané, tvrdí šéf Citroënu. Velká auta "zabije" elektromobilita
Zdroj: Profimedia

Většina zákazníků dnes touží po SUV nebo crossoveru a automobilky se tomuto trendu jednoznačně přizpůsobily. Generální ředitel Citroënu Vincent Cobée ale tvrdí, že to nebude dlouho trvat a SUV skončí. Podle něj se velká auta prostě nehodí do doby čistě elektrické.

"Svět SUV je vyřízený," řekl šéf Citroënu Vincent Cobée nedávno motoristickému magazínu Auto Express. Sice připustil, že neexistují žádná čísla, která by podporovala jeho pocit, ale je si jistý, že SUV nemůžou přežít přechod k elektromobilitě.

Cobée tvrdí, že zánik sportovně užitkových aut je nevyhnutelný a už vlastně začal. Mluví o segmentu SUV-D, tedy velkých modelech typu Land Rover Discovery, Toyoty Highlander a Land Cruiser, Volvo XC90 nebo Volkswagen Touareg a také třeba Škoda Kodiaq.

Důvodem je jejich aerodynamika a hmotnost. Pro elektrifikaci nejsou podle něj vhodná, protože potřebují velkou baterii, aby měl jejich dojezd smysl.

Související obsah

​"V případě bateriových elektromobilů má špatná aerodynamika na dojezd obrovský dopad," upozorňuje. Auto se špatnou aerodynamikou může ztratit 50 kilometrů na dojezdu a rozdíl mezi SUV a sedanem může podle něj být 60, 70 i 80 kilometrů.

"Lidé začnou omezovat hmotnost a velikosti baterií, ať už prostřednictvím daní, pobídek, regulací, nebo prostě jejich hanobením," myslí si Cobée. Třeba Francie údajně brzy začne zdaňovat vozidla podle hmotnosti. "Segment A (nejmenší auta) zabily regulace a segment SUV-D zabije aerodynamika a hmotnost," dodává šéf Citroënu.

Poukázal na to, že v 70. letech minulého století vážilo auto asi 700 kg, teď je průměrná hmotnost vozidla 1 300 kg a nepřekvapilo by ho, kdyby brzy průměrné auto vážilo 2,2 tuny. "Takže používáme třikrát více zdrojů k poskytování stejné služby, jen abychom byli 'zelení'," poznamenal Cobée.

Nákup velkého SUV s velkou baterií přirovnal k obřímu batohu určenému na vícedenní túru. "Chodíte do kanceláře s takovým batohem?" zeptal se. "Odpověď je ne. Tak proč byste jezdili do kanceláře s autem, které má tunovou baterii," podotkl.

Související obsah

​SUV tak podle něj nahradí (a už vlastně nahrazuje) nový fenomén sedanů nebo hatchbacků, kterým se říká SUV jen proto, že jsou o něco vyšší. Příkladem může být nový Citroën C4 X – kříženec hatchbacku, fastbacku a SUV, který teprve před pár dny dorazil na český trh. V elektrické verzi nabízí až 360 kilometrů dojezdu, váží kolem 1 600 kg a stojí bezmála 550 tisíc korun.

Cobée tvrdí, že místo zvětšování baterií a udržování velkých aut při životě by měli výrobci klást důraz na lepší zážitek při nabíjení. Citroën se svými elektromobily obecně ubírá trochu jiným směrem než ostatní výrobci – má tendenci držet se menších baterií o kapacitě 50 kWh a nabízet i maličká auta do města.

Související obsah

​Dalším důvodem, proč SUV podle generálního ředitele Citroënu pravděpodobně upadnou do nemilosti široké veřejnosti, je změna vnímání – pod vlivem klimatické krize se na SUV pravděpodobně začne pohlížet jako na vyděděnce. "Pokud žijete ve velkém městě a před pěti lety jste vezl svoje děti ve velkém SUV, byl jste muž. Když to samé děláte teď, jste 'terorista'…" popisuje změnu.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Autonovinky

Důležité Události