Autonovinky

Slavná automobilka mění logo. První s ním vyjelo auto, které vypadá jako radikální "tank"

Francouzský Citroën představil novou identitu značky a nové logo. Tradiční dvojitý šíp se vrací do oválu a připomíná tak původní znak z roku 1919. Automobilka ho poprvé použila na konceptu Oli, radikálním elektrickém vozítku, které je "nabušené" zajímavými nápady a vychytávkami.

Nové logo je už desátou verzí v historii Citroënu a vrací se k tomu úplně prvnímu z roku 1919, které poprvé použil zakladatel značky André Citroën a které bylo inspirováno úspěchem jeho kovodělného podniku, jenž vyráběl šípová ozubení.

Jde o reinterpretaci původního oválu, která je ale modernější. "Citroën touto novou identitou vyjadřuje svou snahu urychlit svou cestu směrem k cenově dostupné elektromobilitě a rozšířit hodnoty dostupnosti, odvahy a pohody, které má od počátku ve svých genech," uvedla automobilka.

Zdroj: Citroën

​Nové logo začne pořádně používat od poloviny příštího roku na budoucích sériových i koncepčních vozech a postupně také na propagačních materiálech, v showroomech a na produktech, které Citroën pod svou značkou prodává.

Logo má mít základní bílou a šedou barvu, které podle automobilky vyjadřují klid a pohodu. Doplní je "uklidňující" modrá, inspirovaná přelomovou barvou, kterou se pyšnily i ikonické citroëny 2CV a DS. Kromě toho nahradí v současnosti používanou červenou barvu "energičtější a výraznější infračervená".

​Nový znak se poprvé objevil na koncepčním vozítku Oli, které Citroën představil v uplynulém týdnu. Jde o radikální elektrické autíčko, s nímž chce francouzská automobilka otřást stávajícími trendy.

"Citroën Oli jde proti současným trendům v automobilovém průmyslu, které přinášejí stále těžší, složitější a dražší rodinné elektromobily, a snaží se reagovat na společenské výzvy a výzvy mobility zítřka," popisuje výrobce.

Související obsah

​Koncept vychází z maličkého městského elektromobilu Ami. A podle Citroënu jde o "laboratoř nápadů na kolech".

Oli váží pouhou tunu a jeho rozměry jsou podobné rozměrům kompaktního SUV – délka 420 cm, výška 165 cm a šířka 190 cm. Díky omezení rychlosti na 110 km/h pro maximální účinnost spotřebuje jen 10 kWh / 100 km a na jedno nabití prý zvládne ujet 400 kilometrů. K nabíjení z 20 na 80 % má stačit 23 minut.

Hodně netradiční auto vypadá jako obrácený pick-up. Plochá přední kapota, kolmé čelní sklo, vodorovná střecha a zavazadlový prostor určují unikátní siluetu. Jsou z recyklované voštinové lepenky, přitom jsou extrémně pevné a lze se na ně i postavit.

Citroën chtěl mít vozítko co nejefektivnější, méně složité, více ekologické, cenově dostupné a hodně odvážné. A povedlo se. Přednost dostaly jednoduchost, funkčnost a všestrannost. Až pak se hledala forma a tvary, které tomu budou odpovídat.

Oli může sloužit jako rodinný vůz, městský průzkumník, společník pro dobrodružství nebo práci, ale může se proměnit ni a doplněk rodinného domu, protože dokáže napájet každodenní spotřebiče, pomoci v případě výpadku proudu nebo posloužit třeba jako plošina pro čištění domovních okapů či pro montáž stanu na střeše.

Související obsah

​Lišty na obou stranách střešního panelu umožňují připevnění příslušenství, jako je nosič jízdních kol nebo střešní box pro rodinnou dovolenou, zatímco pod panelem kapoty se nacházejí dokonale uspořádané úložné prostory včetně přihrádek na nabíjecí kabely a osobní věci nebo lékárničku.

Koncept je plný promyšlených detailů. Je například vybaven novým prototypem kol kombinujících 20palcový hybridní ráfek s odolnou a inteligentní pneumatikou vyvinutou společně se společností Goodyear.

Podlaha je opatřena elastickou a voděodolnou vrstvou a lze ji snadno omývat hadicí. Odtokové zátky v podlaze umožňují snadné odstranění písku, bláta nebo trávy.

Zdroj: Citroën

​​Sedadla mají jednoduchou konstrukci, která využívá o 80 % méně dílů než tradiční sedadla. Jsou vyrobena z recyklovaných a recyklovatelných materiálů a chytrá síťovaná opěradla umožňují pronikání více přirozeného světla do kabiny. Lze je také snadno vyztužit nebo přizpůsobit individuálním preferencím majitele.

Cestující na zadních sedadlech mohou využít trubkový rám opěradla k upevnění příslušenství: například malého tabletu, držáku na kelímky, háčků na zavěšení tašky, síťky na odkládání časopisů nebo malého tácu pro děti, aby si mohly na cestách vychutnat svačinu.

Opěradla se sklápějí do roviny a zvětšují tak podlahu zadního nákladového prostoru. Kruhové opěrky hlavy namontované ve střeše se případě potřeby sklápějí do střechy.

Namísto plné palubní desky s displeji a počítači má Oli jedinou lištu ve tvaru tubusu, která se táhne po celé šířce vozu, na jedné straně je zabudovaný sloupek řízení a volant a uprostřed je podstavec pro chytrý telefon a pět tlačítek klimatizace. Tubus je opatřen elektrifikovanou kolejničkou s posuvnými USB zásuvkami pro připojení příslušenství.

Inovativní přístrojová deska, ke které lze připojit telefon, promítá informace po celé šířce palubní desky na širokou vodorovnou lištu ve spodní části čelního skla.

Související obsah

​Odnímatelné reproduktory zase posádce umožní poslouchat hudbu, ať už zaparkuje kdekoli. Pomocí háčků na kolejnicích zavazadlového prostoru se dají zavěsit i na vnější stranu vozu.

Oli byl navržen s maximálním důrazem na udržitelnost - tak, aby měl co největší životnost a odolnost a mohl mít podobně jako dům více majitelů. Cílem bylo usnadnit opravy, renovace, modernizace a přizpůsobení, aby mohl být předáván "jako nový" dalším majitelům nebo aby mohl zůstat v rodině po několik generací.

"Naším cílem bylo použít jen takové množství materiálu, kolik bylo skutečně nutné. Snažili jsme se proto umístit správné zdroje tam, kde byly potřeba, a omezit dopad jejich použití," uvedla ředitelka produktové strategie Citroënu Laurence Hansen.

Budoucí sériové vozy Citroënu má koncept Oli inspirovat nápady, designovými prvky a inovacemi. "Všechny tyto nápady se možná neuplatní ve stejnou dobu a ne v takové fyzické podobě, jakou vidíte zde, ale tyto inovace a kreativita budou inspirací pro budoucí vozy Citroën," dodala Laurence Hansen.

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události