Díky barevnému provedení v laku FlexGreen a antracitovým doplňkům je koncept Vision X na autosalonu v Ženevě skutečně nepřehlédnutelný. Pojďme se podívat trochu blíž. A nechme mluvit jeho designéry...
Výrazné dynamické linie a prolisy, dvacetipalcová dvoubarevná hliníková kola v 3D designu 3D s leštěnými hliníkovými díly a paprsky kol s krystalickým designem, maska chladiče s vertikálními dvojitými lamelami. A samozřejmě výrazně zelené lakování. To jsou nejvýraznější prvky, kterými na ženevském autosalonu poutá pozornost studie Škoda Vision X.
Design karoserie má napovědět, jak bude vypadat budoucí sériově vyráběný městský crossover, který se zařadí vedle větších sourozenců z rodiny SUV Karoq a Kodiaq. Vyrábět se začně v příštím roce a v jeho druhé polovině má být na trhu. „Koncept je bohatě tvarován, má atleticky modelované plochy, kde se vykresluje nádherná hra světel a stínů a vůz působí jako dynamická socha,“ popisuje designér konceptu Dalibor Pantůček.
Logo značky si Vision nese hradě na kapotě nad maskou chladiče. „Na konceptu Vision X se poprvé objevuje kromě dvojitých, robustních křišťálových žeber také celý rám masky z křišťálu, který je ještě zvýrazněn podsvětlením. Podtrhuje tak náš nejvýraznější prvek, naši historii a tradici, a dává vozu unikátní výraz,“ dodává Pantůček.
Na masku navazují pruhy denního svícení umístěné nad hlavními světlomety. I v zadní části vozu patří k nejvýraznějším prvkům koncová světla, tentokrát dělená do dvou segmentů. „Svítilny jsou rozděleny, ale stále je čteme jako „C“. Zvýrazňují šířku vozu a díky svému charakteru je vůz na první pohled nezaměnitelný,“ doplňuje designer.
Jako Simply Clever prvek Škoda doplnila Vision X párem elektrických skateboardů uložených v zavazadlovém prostoru, kde se za jízdy průběžně dobíjejí. Součástí výbavy jsou také helmy a dron s kamerou.
Designéři si vyhráli i v interiéru. Ovládacích prvků je minimum, všechny funkce totiž pokrývá právě zcela nový 9,2" dotykový infotainment a dodatečné informace k řidiči proudí prostřednictvím digitálního panelu přístrojů. „Pro interiér jsme navrhli zcela novou architekturu, která přináší přepracovaný design přístrojové desky. Symetrická přístrojová deska svými jednoduchými liniemi zdůrazňuje šířku a zároveň ve svém středu nechává vyznít typickou linii Škoda, kterou najdeme v exteriéru ve spojení grilu a kapoty. Tato linie má nejen stylistický, ale i ergonomický význam a slouží k podepření ruky při ovládání velkoplošné dotykové obrazovky,“ vypráví Peter Olah, koordinátor interiérového designu.
Středová konzola, která se táhne od přístrojové desky až do zavazadlového prostoru. Povrch konzoly zdobí brus, který vychází z moderní interpretace tradic umění českých sklářů a byl navržen speciálně pro Vision X. Prvek je součástí krystalického designu, který je pro značku jedním z charakteristických poznávacích znamení. Unikátní kus skla má na délku přes 1,6 metru a vedle své estetické funkce zobrazuje animaci energetických toků v automobilu.
Vision X totiž přijíždí s inovativním konceptem pohonu: Hlavní roli hraje benzinový motor 1,5 TSI, který spaluje CNG a pohání přední kola přes sedmistupňovou automatickou převodovku DSG. Zadní náprava má vlastní elektrický pohon s 48V elektrickým rozvodem a slouží primárně k podpoře spalovacího motoru při potřebě větší akcelerace nebo nutnosti zapojení pohonu 4×4.
Samostatně pohání vůz pouze při pomaléjízdě (parkování, jízda v koloně), případně po přepnutí do čistě elektrického režimu. Díky hybridnímu systému může Vision X jezdit s emisemi CO2 pouhých 89 g/km.
Řečí bylo dost, podívejte se na fotogalerii: