Bakterie, plísně, roztoči... To vše (a mnoho dalšího) si dennodenně vozíme s sebou ve svých autech. Odborníci ÚAMK proto doporučují udělat na jaře víc, než jen přezout pneumatiky.
Na to že je na jaře na místě přezout zimní pneumatiky a začít používat letní, odborníci ÚAMK upozorňovali několikrát. I když to český zákon nenařizuje, má přezouvání řadu výhod.
Tento bod jarní údržby považujme za hotový a odškrtnutý. Jenže tím by to rozhodně skončit nemělo. Příprava automobilu na jarní a letní provoz si žádá mnohem více. “Už proto, že podle průzkumů je interiér vozů, který se denně mění v kancelář, na tom svojí nečistotou a například množstvím bakterií, plísní a roztočů hůře než záchodové prkénko,“ upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Brr... Co s tím?
První, čím při jarní očistě začneme, je přirozeně exteriér - tedy umytí karoserie, kol, podvozku... Ovšem zajet rovnou do automatické myčky odborníci rozhodně neradí.
Spíš je na místě například využít ruční mytí, které je na řadě čerpacích stanic a v několika cyklech pomocí vysokého tlaku vody odstranit vše nežádoucí z karoserie. Teprve potom bychom měli zavítat mezi kartáče do myčky. Důvod? V opačném případě se nemusí v automatické lince smýt všechna sůl a drobné nečistoty, které pak vytvoří jakousi pastu, kterou kartáče mohou třít po laku a poškodit ho.
Pak přichází na řadu pečlivá kontrola laku, případně oprava jeho poškození a konzervace. Metod je více, ale nejlepší je nechat práci na odbornících v lakovnách nebo servisech.
Stejně jako se postaráme o plechové části, nesmíme zapomenout ani na kontrolu i očištění brzd. “Začneme jejich pečlivým vymytím, tedy vystříkáním vodou, protože nečistoty mezi brzdným kotoučem a destičkami je ničí. Kontrola výšky brzdné plochy destiček považujeme za samozřejmost. Stejně jako v případě starších vozů i promazání táhla ruční brzdy a její seřízení, aby zabírala na pátém až šestém zubu,“ vzkazuje ÚAMK.
Je třeba umýt i okna a světlomety, a to v případě skel i zevnitř. Nejen kuřáci způsobují, že se na sklech zevnitř usazuje kouř, mastnoty a nečistoty a ty vytvářejí tenký film, který zvláště v noci při osvětlení protijedoucím vozem zásadně zhoršuje výhled.
S tím souvisí i nezbytná kontrola stěračů a jejich gumiček, které řidiči nejednou poničí tím, že se v zimě snažili setřít namrzlý sníh právě stěračem místo škrabky. “O důležitosti dobrého stavu stíracích lišt svědčí fakt, že při dlouhotrvajícím dešti musí gumičky setřít v součtu plochu rovnající se velikosti fotbalového hřiště,“ připomíná Sirota.
A jsme u toho záchodu
Interiér auta dá většinou víc zabrat a vyžaduje víc času než se zdá. V potahových látkách, otvorech výdechů ventilace, rozvodu klimatizace, v koberečcích... Všude tam číhá doslova nebezpečí. Tedy zdravotní nebezpečí.
Auta jsou obecně ideální́ živnou půdou pro bakterie, plísně a roztoče. Je v nich teplo, mnoho nečistot z jídla, bot a podobně. Takže i naše auto může být zdrojem různých zdravotních potíží.
V sedačkách se drží nečistoty a roztoči, klimatizace může být pro změnu zdrojem virů a bakterií. Vypustí ji do ovzduší okamžitě poté, co ji začneme na jaře používat.
Vhodný způsob ošetření interiéru je impregnace, a to nejen palubní desky, ale i všech dalších plastových dílů. Ty díky ní změknou, získají opět původní vzhled a navíc nečistoty do nich budou pronikat daleko hůře.
Dalším vhodným postupem je tepování sedaček. Jde o speciální metodu hloubkového čištění čalounění účinným přístrojem, a to buď mokrou, nebo parní metodou. Z hlediska efektivity a úspory času je vhodnější parní metoda tepování, kdy s autem můžete odjet už po půl hodině od vyčištění, navíc horká pára bezpečně zničí roztoče, alergeny i plísně.
Horká pára si dokáže poradit i s nepříjemnými pachy v interiéru automobilu. Dokonce i odstraní zápach z cigaretového kouře.
Mokrá metoda se spíš hodí pro čištění v teplém počasí, protože je nutné auto větrat a nemůžete s ním okamžitě odjet.
S tím, co všechno se “zahnízdilo“ v našem autě během zimy, souvisí i nezbytnost pravidelného čištění klimatizace, výměny filtru atd. Rozhodně ne později než jednou za dva roky je na místě tuhle práci přenechat odborníkům.
Nezapomeňte zvednout kapotu
V servisu se nám při jarní prohlídce postarají i o výměnu kapalin, jako je motorový a případně převodový olej. To ostatní zvládneme sami. Jde například o kontrolu dalších kapalin – brzdové, vody v chladiči, ostřikovači...
Když už budete pod kapotou, rozhodně si všimněte, v jakém stavu jsou hadice, zda někde neprosakují.
A otevřít kufr...
Stejně důkladně, jako se budeme dívat pod kapotu, bychom měli nahlédnout pod víko zavazadelníku. Co tam hledat? To, co tam na jaře a v létě nepatří - zimní řetězy, lopatka, startovací kabely. Přebytečná kila musí pryč. Vězte, že za každé kilo navíc platíte vy. Odborníci ÚAMK spočítali, že každých 100 kilogramů navíc zvýší spotřebu paliva až o 0,3 litru na 100 km.
Ve výčtu jsme pominuli akumulátor a fakt, že v létě trpí ještě více než v zimě, nepřipomněli jsme tlakování plášťů a fakt, že drtivá většina českých motoristů jezdí na podhuštěných pneu... „Nicméně pokud motoristé udělají alespoň toto minimum, budou lépe připraveni na jarní příjemné cestování,“ dodávají odborníci ÚAMK.