Stáčení tachometrů v Česku konečně jasně zakáže zákon. Senátem schválená vládní novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zavádí od října za nelegální stáčení pokutu až půlmilionu korun. Přísnější postihy jsou namířeny hlavně proti podvodníkům, kteří na nelegálním stáčení vydělávají.
“Sankce půl milionu korun hrozí každému, kdo nelegálně stočil tachometr, ale míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme. Na všechny, kdo uvažují o koupi ojetého auta, proto apeluji, aby si vozidlo dostatečně prověřili,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Stav tachometru se sleduje hlavně během technické kontroly na STK nebo při měření emisí. Na stáčení může přijít podle evidence i policie při podrobné kontrole.
Jakmile technik na STK zjistí nižší stav kilometrů na počítadle než při předchozí kontrole, provozovatel vozidla musí do 30 dnů “závadu“ odstranit. Musí tedy předložit platný protokol o provedení opravy nebo výměny počítadla, jinak vozidlo ztratí technickou způsobilost. A majiteli auta hrozí až desetitisícová pokuta.
Trest teď hrozí i servisům. “Pokud mechanik při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol a nepředá ho provozovateli silničního vozidla, může dostat pokutu až 50 tisíc korun,“ upřesňuje mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.
Nejtvrdší postih novela pochopitelně zavádí pro podvodníky. Za nelegální změnu záznamu o celkové ujeté vzdálenosti na počítadle bude možné fyzické i právnické osobě uložit pokutu až 500 tisíc korun.
Podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů – SOVA je přitom internet plný nabídek na nelegální manipulaci s tachometrem. “Podle našeho názoru z novely vyplývá, že nelegální nebude jen provádět úpravy stavů tachometrů, ale i nabídka s tím souvisejících služeb. Teď záleží na České obchodní inspekci, jestli bude zákon takto interpretovat a vyrazí do boje proti firmám, které stáčení na internetu nabízejí. Jsme připraveni inspektorům poskytnout tipy na konkrétní firmy, které jsme na internetu objevili,“ vzkázal předseda sdružení Zbyněk Veselý.
Alarmující je i nárůst prodejců zařízení a programů, které nastavení tachometrů umožňují. “S čím dál větším podílem vozů s vyspělejší elektronikou jsou schopni nastavit podle návodu kilometry na tachometru i laikové. Při ceně mezi osmi a deseti tisíci korunami za propojovací kabel a software se investice vyplatí už u jednoho dražšího auta,“ zdůraznil Veselý.
Jak si zkontrolovat tachometr?
Tachometr si může zkontrolovat každý ve veřejně přístupné databázi www.kontrolatachometru.cz, kde se dá podle čísla VIN zjistit stav tachometru při poslední technické kontrole a předchozích návštěvách na STK.
“Podvody spojené se stáčením tachometrů aktivně řešíme už řadu let. Prvním krokem byla příprava aplikace kontrolatachometru.cz, dalším zavedení fotodokumentace na stanicích technické kontroly a měření emisí. Na příští rok dále chystáme úpravu informačního systému stanic technické kontroly, která bude automaticky upozorňovat na všechny případy, kdy by během kontroly na STK byl zjištěn nižší stav počítadla tachometru než při předchozí kontrole,“ dodává ministr dopravy.
Přestupky spojené se stáčením tachometrů projednávají krajské úřady, odvolacím orgánem je ministerstvo dopravy; vztahuje se na vozidla, která absolvovala kontrolu na STK po 1. lednu 2016, od kdy byla zavedena povinná fotodokumentace.
Lidé, kteří mají podezření na stočení tachometru, můžou věc oznámit také na policii nebo obci s rozšířenou působností.
Dovoz ze zahraničí
Dovoz stočených aut ze zahraničí a jejich prodej v Česku ale novela nevyřeší. Staré údaje a data z ostatních zemí evidována většinou nejsou.
Podle názorů mnoha odborníků stáčení tachometrů v Evropě vyřeší jen fungující celoevropská databáze. Ta by ideálně měla zahrnovat údaje o nájezdu vozidel po celou dobu jejich životního cyklu a evidovat stav tachometrů od výrobců, servisů, pojišťoven a dalších subjektů v jednotlivých členských státech.
“Dokud nebude historie každého vozu zmapovaná od výjezdu z továrny až po ekologickou likvidaci, stáčení tachometrů se pravděpodobně nikdy nepodaří zcela vymýtit. Je škoda, že se alespoň základy tohoto systému nepodařilo dostat již do právě schvalované novely zákona,“ míní například Karolína Topolová, šéfka Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto.