Slovensko i Polsko tvrdě postupují proti podvodům se stáčením tachometrů ojetých aut. Poté, co ministerstvo spravedlnosti Polska předložilo ke schválení změnu zákona, která stanovuje stáčení kilometrů jako trestný čin, bude Česká republika jedinou zemí v regionu, která podobné ustanovení nemá. Stejně jako nemá účinný systém na řešení problému, upozorňuje ÚAMK.
Trh s ojetinami má v českém automobilovém byznysu největší podíl - je zhruba 2krát až 3krát větší než trh s novými auty. Přitom podle odhadů tvoří auta se zmanipulovaným počtem ujetých kilometrů 30 až 40 % všech ojetin. Systémové řešení, které by masivním podvodům zabránilo, neexistuje a Česko je tak pro podvodníky evropským rájem.
Inspirací by přitom mohlo být Slovensko. Tam podvody na trhu s ojetými auty výrazně omezili. Od 20. května v rámci nového silničního zákona platí povinnosti, které zásadně snižují šanci na stáčení kilometrů.
Nový silniční zákon stanoví povinnost zasílat informace o vozidle, včetně celé škály těch týkajících se najetých kilometrů, podezření ze stáčení, výměny nebo manipulace či servisu palubních přístrojů a podobně. Do registru musí posílat informace třeba policie po haváriích aut, kontrolní orgány po svých kontrolách, autorizované i neautorizované legální opravny a servisy, pojišťovny, leasingové společnosti, autobazary...
Data ze slovenského registru jsou propojena s evropskou platformou výměny údajů Eucaris. A mezi položky, které se kontrolují a zapisují byly v závěru loňského roku zařazeny i povinné údaje o najetých kilometrech.
Každé auto by tak mělo mít záznam, který nebude možné “obelstít“ například zfalšovanou servisní knížkou. “Křížení domácích a zahraničních informací mnohem snadněji odhalí falšování,“ říká mluvčí ÚAMK Igor Sirota.
Výpis z registru bude nezbytností při jakémkoliv prodeji. Slovenská i evropská data společně s dalšími údaji budou tvořit elektronickou provozní historii auta.
Jakékoliv porušení povinností je trestné. Jestliže se potvrdí, že před prodejem došlo k manipulaci s údaji o najetých kilometrech, může být viník potrestán dokonce i zpětně. Podnikatelům hrozí pokuta od obchodní inspekce až 100 000 eur, při opakovaném porušení dokonce zastavení podnikání.
A systém už má výsledky. “Pokud jde o aktuálně zkontrolovaný dovoz všech vozidel z Nizozemska na Slovensku za poslední měsíce, snížil se podíl vozidel s prokazatelně stočenými kilometry z 37 % na 10,6 %, tedy bezmála o tři čtvrtiny,“ uvádí ÚAMK.
V Česku se o podobných opatřeních teprve začíná diskutovat. Systémové řešení problému chtějí prosadit například Piráti, kteří přišli s návrhem založeným na osvědčeném belgickém systému Car-Pass. Ten je podobný tomu slovenskému: Car-Pass obsahuje záznamy o historii tachometru (odborně odometru) vozidla, tedy všechny v minulosti provedené odečty i údaj o tom, kdy byly provedeny. Odečty se konají nejen při návštěvách STK, ale také při každé servisní prohlídce, opravě, nebo při výměně součástí či doplňků
Na jednotlivé státy tlačí i EU, někteří europoslanci dokonce chtějí protlačit povinné celoevropské opatření.