Na stavby nových úseků dálnic, silnic I. třídy, železnic, ale i na opravy má jít v příštím roce 86,3 miliardy korun. To je zhruba o 14 miliard, tedy o 19 procent, víc než letos. Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury schválila vláda. Zároveň uložila ministryni financí a ministru dopravy, aby na začátku příštího roku zajistili čtyři miliardy na opravy krajských silnic.
“Rozpočet na příští rok zajistí pokračování staveb nových dálnic a železnic. Z národních zdrojů půjde do staveb 65,5 miliardy korun a 20,8 miliard z evropských prostředků. Čtyři miliardy korun pak budeme s ministryní financí hledat v prvním kvartálu příštího roku z nespotřebovaných výdajů a v rozpočtu SFDI pro silnice II. a III. tříd,“ řekl po jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok s tím, že za čtyři roky vláda poskytla mimořádně krajům 15 miliard korun na opravy silnic a mostů.
Schválený rozpočet umožní nejen pokračovat v rozestavěných 185 kilometrech dálnic a silnic I. třídy, ale i zahajovat nové stavby. Začátkem letošního prosince tak může začít 14,7 kilometrů dlouhá stavba pokračování dálnice D35 v úseku Časy – Ostrov. V příštím roce na ní naváže dalších 12,6 kilometrů D35 v úseku Opatovice nad Labem – Časy.
K pokračování se chystá také v následujících měsících obchvat Českých Budějovic na D3, což budou dva úseky v délce skoro 20 kilometrů. Pokračovat bude také výstavba celkem 22,6 kilometrů dlouhých dvou úseků dostavby D11 z Hradce Králové přes Smiřice až do Jaroměře. A silničáři budou dál modernizovat D1 na sedmi úsecích v celkové délce 70 kilometrů.
Aktuálně se staví zhruba 180 kilometrů silnic, z toho je přes 110 kilometrů dálnic a skoro 70 kilometrů silnic I. třídy. Nejrozestavěnějšími dálnicemi jsou v současnosti jihočeská D3, karlovarská D6, pokračování královehradecké D11 nebo stavba obchvatu Frýdku-Místku na D48.
Konkrétně se staví část dálnice D3 Bošilec – Ševětín, která bude hotová v příštím roce, a úsek Ševětín – Borek, který se otevře v roce 2020. K zahájení v následujících měsících se připravují úseky Úsilné – Hodějovice a Hodějovice - Třebonín, na kterých aktuálně probíhá hodnocení nabídek stavebních firem. U hranic s Rakouskem by dálnice měla stát v roce 2024.
Na karlovarské D6 jsou ve výstavbě celkem tři úseky v souhrnné délce 14,6 kilometrů, konkrétně obchvat Řevničova, obchvat Lubence a úsek Nové Strašecí – Řevničov, všechny tři úseky budou hotovy do tří let a postupně na ně navážou další úseky. Celá dálnice by mohla být dostavěna v letech 2025 až 2026.
Staví se také pokračování D11 v úsecích Hradec Králové – Smiřice a Smiřice Jaroměř, dohromady bude za tři až čtyři roky otevřen 22,5 km dlouhý úsek. V přípravě je pokračování dálnice směrem na Polsko, která má být hotová v letech 2024 až 2025.
Další rozestavěné stavby jsou na dálnici D48, konkrétně v úseku Rybí - Rychaltice nebo obchvat Frýdku – Místku spolu s propojením na D56. Mezi Prahou a Brnem je už znovu postaveno 89 kilometrů D1 a do roku 2021 bude ještě postaveno za provozu dalších 70 kilometrů.
Na železnici se aktuálně dokončuje čtyřkilometrový Ejpovický tunel, který je dosud nejdelším železničním tunelem v Česku. Ve třetině je pak rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze. Pokračují práce i na dalším úseku čtvrtého tranzitního koridoru z Prahy do Českých Budějovic.