Nový charakter, nové technologie, nové jméno: Česká automobilka doplňuje nabídku vozů oblíbené kompaktní třídy o hatchback Škoda Scala. Zatím ho drží v utajení, pod maskování před chystanou premiérou nenechá nikoho nahlédnout. Ale pustila alespoň pár detailů. Co bude mít pod kapotou, jakou dostane výbavu, kolik je v ní místa a jak jezdí? Podívejte se.
Design
Modročernobílé maskování toho zatím o designu moc neprozradí. Škoda slibuje nové tvary, dynamické prvky a ostře řezané linie. Sériově vyráběná Scala vychází z designu studie Vision RS, která vzbudila hodně pozornosti na letošním pařížském autosalonu. A podle siluety a viditelných prolisů si toho z jejích tvarů zachovala docela dost.
Zároveň je jasné, že stejně jako Rapid bude mít proporce velkého hatchbacku připomínající kombík. Bude ale širší a celkově působí mnohem dynamičtějším a agresivnějším dojmem. Ten zvýrazňuje i "ostrá" maska se svislými žebry.
Design Scaly má podle škody vyvolávat emoce a mě by měl v budoucnu základem i pro další modely české značky. “Jsme přesvědčeni, že se vozu Škoda Scala podaří nově vymezit kompaktní vozy značky Škoda,“ říká šéf Škody Auto Bernhard Maier.
Novinka bude na přání dostupná s full LED předními světlomety i zadními skupinovými světly. Nový kompaktní vůz má jako první škodovka i dynamická zadní směrová světla. Páté dveře místo tradičního znaku s okřídleným šípem ozdobí výrazný nápis Škoda.
Prostor
Scala chce těžit ze svých rozměrů, do třídy kompaktních vozů vstoupí s velkoryse pojatým interiérem. Zvenku vypadá jako prodloužený hatchback, podobně jako dosavadní Rapid Spaceback, který má nahradit. Přesto si drží kompaktní vnější rozměry: 4,362 m na délku, 1,793 m na šířku a 1,471 m na výšku. Rozvor dlouhý 2,649 metru by měl přispět k lepším jízdním vlastnostem.
Oproti Rapidu má Scala o šest centimetrů víc na délku a o devět na šířku. Rozvor je delší skoro o pět centimetrů. V interiéru se některými rozměry blíží dokonce Octavii. Třeba prostor před koleny cestujících na zadních sedadlech by měla mít naprosto stejný (73 mm). Ve výšce loktů je na zadních sedadlech jen o dva centimetry užší a než Octavia a nad hlavou je dokonce o dva milimetry víc místa.
Scala nabídne taky jeden z největších zavazadlových prostorů ve své třídě – základní objem činí 467 litrů, sklopením opěradel zadních sedadel lze objem rozšířit až na 1 410 litrů.
Motory
K dispozici bude pět motorů - tři benzinové, jeden naftový a jeden na zemní plyn - s výkony od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k), které splňují emisní normu Euro 6d‑TEMP. Všechny motory mají přímé vstřikování, jsou vybaveny turbodmychadlem, Start-Stop systémem a rekuperací brzdné energie.
K přenosu hnací síly benzinového motoru 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) slouží manuální pětistupňová převodovka. Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) je standardně vybaven manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je dostupná automatická sedmistupňová převodovka DSG. Top agregátem Scaly je čtyřválcový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k). Všechny benzinové motory jsou vybaveny filtrem pevných částic.
Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI o výkonu 85 kW (115 k) působí na klikový hřídel točivým momentem 250 Nm a je standardně vybaven systémem SCR se vstřikováním AdBlue a filtrem pevných částic. Je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou, na přání i s automatem.
Ekologickou variantou je tříválcový motor 1,0 G-TEC, který pohání primárně zemní plyn (CNG). Po vyčerpání plynu může být motor poháněn i benzinem. Aktuální verze agregátu CNG má výkon 66 kW (90 k), k přenosu hnací síly výhradně slouží manuální šestistupňová převodovka. Motor by se měl v nabídce objevit o něco později, až v průběhu roku 2019.
Podvozek
Scala je prvním modelem značky postaveným na platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, ale nejde jen o prodloužené VW Polo. Scala má o osm centimetrů delší rozvor i větší kola, nové odpružení i tlumení.
Standardně dodávaný podvozek dodává novému vozu jisté a dynamické jízdní vlastnosti. Škoda ale Scale přidává další možnost sportovního ladění - na přání dostupný systém Sport Chassis Preset nabídne dvě různá nastavení. Podvozek, který je o 15 mm nižší, nebude zcela adaptivní, ale nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou tlumičů, které jsou elektronicky ovládané ventilem. To umožňuje sportovnější jízdu a intenzivnější kontakt s vozovkou.
Výbava
Nový model má posunout taky úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti a doplnit další prvky Simply Clever. Rozhodně nepůjde o žádný low-cost jako u Rapidu. Potvrzují to třeba měkčené plasty a moderní stylové doplňky.
Scala je prvním modelem značky, který je sériově vybaven připojením k internetu. Zabudovaná karta eSIM poskytuje vysokorychlostní připojení LTE a základní datový tarif je zdarma. Díky nové generaci mobilních online služeb Škoda Connect mohou cestující pomocí mobilního telefonu zamknout a odemknout vůz nebo aktualizovat software infotainment systému nebo mapy navigace.
Řidič dostane k dispozici digitální přístrojový panel. Flexibilně konfigurovatelný virtuální kokpit, který je dostupný na přání, má displej o velikosti 10,25” - největší v rámci třídy kompaktních vozů. Špičkové jsou i displeje infotainment systémů o velikosti až 9,2“.
Hodit se určitě může i další příplatkový Simply Clever prvek pod zadním nárazníkem: tažné zařízení, které se vyklopí po stisknutí tlačítka v zavazadlovém prostoru.
Scala bude mít i schránku na deštník ve dveřích řidiče (včetně deštníku) nebo škrabku na led ve víčku palivové nádrže a na přání taky elektricky ovládané páté dveře.
Ve výbavě bude celá řada asistenčních systémů, které jsou k dispozici vůbec poprvé nebo v rozšířené verzi a které byly doposud známy pouze z vozů vyšších tříd. Scala dostane taky devět airbagů a nové prvky pasivní bezpečnosti.
Nový model Škodovka ve světové premiéře představí na konci roku v Izraeli, ceny by měly být známy na začátku prosince, na trh Scala vstoupí v první polovině příštího roku.