Bezpečnost

Hyen na českých silnicích přibývá, zůstávají za nimi oběti! Proč?

Hyen na českých silnicích přibývá, zůstávají za nimi oběti! Proč?
Zdroj: TV Nova

Od každé šesté nehody vloni ujel její viník! Historicky se jedná o nejvyšší podíl od vzniku samostatné České republiky, upozorňuje Centrum dopravního výzkumu (CDV).

Podle policejních statistik vloni ujelo 17 872 řidičů od nehody, kterou před tím způsobili. Při porovnání s celkovým počtem 104 764 loňských nehod vychází, že viníci ujíždějí od více než 17 % havárií.

Drtivá většina nehod, kdy viník z místa ujel, byla “jen“ s hmotnou škodou. Ale v deseti případech ujeli viníci i od smrtelné nehody. Ve 45 případech za sebou nechali těžce zraněné, v 614 ujeli od lehce zraněných lidí. “V průměru tak každý týden odjel viník od nehody s fatálními následky na životech a zdraví,“ říká ředitel CDV Jindřich Frič.

Související obsah

"V roce 2018 bylo v noci usmrceno 58 chodců, v šesti případech viník od nehody ujel. K dalším obětem patřili 2 nepřipoutaní řidiči motorových vozidel, 1 cyklista bez přilby a 1 motocyklista,“ vypočítává Frič tragickou bilanci řidičů, kteří z místa srážky odjeli.

Nejvíc případů přibylo v Praze (+ 199 nehod, od kterých viník ujel), v Karlovarském kraji bylo o 16 % takových nehod víc. Nejvyšší podíl ze všech nehod byl ale vloni evidován v Jihočeském kraji (21,4 % viníků ujelo), naopak nejnižší v Plzeňském kraji (12,5 %).

Proč viníci ujíždějí?

Řidiči, kteří ujíždějí od nehod, se často chtějí vyhnout trestu. Mají v krvi alkohol, drogy nebo prostě před nehodou porušili předpisy. Podle analýzy CDV má řada řidičů, kteří ujedou od lehčích nehod, strach o své peníze – bojí se, že přijdou o bonus z povinného ručení.

Související obsah

Mnohdy ale hraje roli spíš stres. “Psychologové vyšetřovacího týmu se často setkávají s akutní reakcí na stres. Ta je poměrně běžnou reakcí na emočně náročnou situaci. Příznaky se dostavují během několika minut a odeznívají v rámci několika hodin až tří dnů,“ popisuje vedoucí Hloubkové analýzy dopravních nehod CDV Kateřina Bucsuházy.

Související obsah

Akutní reakce na stres se projevuje zúženým polem vědomí, sníženou pozorností, omezenou schopností rozeznávání a dezorientací. Řidič se pak nadměrneě potí, může ho postihnout nevolnost, tachykardie, svalový tonus a další jevy typické pro panickou úzkost.

“Zážitek z dopravní nehody představuje pro všechny zúčastněné stres a v mnohých případech je silným zážitkem způsobujícím šok. Ten působí především na emoce, myšlení, behaviorální a somatické projevy,“ vysvětluje Bucsuházy.

Aktivní reakce je specifická agresivním chováním (verbálním i fyzickým), zaplavením emocemi, třesem, motorickým neklidem, překotným myšlením nebo problémy s termoregulací. “Jedince může ovlivnit natolik, že např. jinak zodpovědný řidič v důsledku šokové reakce z místa nehody odjede,“ dodává Kateřina Bucsuházy.

Související obsah

Pasivní reakce je typická popřením situace, bagatelizací, krátkodobým výpadkem v paměti, zmateností, emoční otupělostí, zpomalením duševních reakcí, dechu i motorické aktivity. Dotyčný přitom může působit, že  vzniklou situaci dobře zvládá.

"Viníci nehod by si měli uvědomit, že je jejich primární povinností poskytnout první pomoc účastníkům dopravních nehod, v řadě případů tak mohou zachránit lidský život, případně zmírnit následky zranění, respektive přivolat lékařskou pomoc,“ dodávají experti CDV.

Související obsah

Za ujetí od dopravní nehody hrozí řidičům pokuta i zákaz řízení, v bodovém hodnocení může takový šofér přijít o 7 bodů. Poslanci teď mluví o zavedení přísnějších postihů.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Bezpečnost

Důležité Události