V Bruselu se chystají přísnější pravidla pro povinnou bezpečnostní výbavu všech nových aut. Ve čtvrtek čeká důležité hlasování europoslance z výboru pro vnitřní trh. Jaké technologie chce EU nasadit do boje s hříšnými šoféry?
Rychlost je podle expertů jedním z nejzávažnějších problémů na evropských silnicích. Potvrdil to nový průzkum, který zveřejnila Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC).
Nepřiměřená rychlost má v Evropě na svědomí přibližně třetinu obětí dopravních nehod. "Každý týden zemře na silnicích v EU 500 lidí, což je číslo, na které několik let upozorňujeme. Příliš rychlá jízda je stále zabijákem číslo jedna. Je to velmi jednoduché: chceme-li snížit počet úmrtí na silnicích, musíme efektivně řešit rychlost," říká šéfka projektu ETSC Graziella Jost.
Platí to i u nás. "Rychlost patří k nejvýznamnějším faktorům ovlivňujícím závažnost dopravních nehod," potvrzuje Veronika Valentová, ředitelka divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu (CDV).
Výzkumní pracovníci se zabývali počtem vozidel, která překračují rychlostní limity na různých typech evropských silnic:
V zastavěných oblastech se stane 37 % všech smrtelných nehod na silnicích v EU. Vědci zjistili, že v obcích překračuje limity třetina, ale v některých zemích až 75 % řidičů.
Mimo obec se stane 55 % smrtelných nehod. Poměr řidičů, kteří na okreskách překračují povolenou rychlost, se pohybuje od 9 až k 63 procentům.
Na dálnicích zemřelo v EU 8 % všech obětí nehod. Při průzkumu experti na dálnicích spočítali 23 % až 59 % vozidel, která jela rychleji, než bylo povoleno.
V Česku podle CDV překračuje nejvyšší povolenou rychlost zhruba 12 % řidičů mimo obce a 6 % šoférů v obcích. Roste počet řidičů, kteří mimo obec překročí limity o víc než 10 km/h. Týká se to hlavně dálnic, nevyšší počet hříšníků hlásí Vysočina. Ale oproti předešlým rokům se situace zhoršila i v 10 dalších krajích.
Co navrhuje Evropská komise?
Evropská strategie pro boj za bezpečnější silnice má vést i ke snížení rychlosti. Podle expertů to bude vyžadovat kombinaci opatření, ale hlavní roli má hrát inteligentní asistenční systém přizpůsobení rychlosti (ISA - Intelligent Speed Adaptation).
ISA pro rozpoznávání rychlosti využívá videokameru a GPS. Informuje řidiče o aktuálním omezení a limitech a hlavně umí automaticky omezit rychlost podle situace.
Systémy ISA automaticky nebrzdí, ale omezují výkon motoru, aby vozidlo nepřekročilo rychlostní limit. Systém už je součástí výbavy některých současných vozů, ve standardu ho má třeba nový Ford Focus. Řidič ho ale mlůže vypnput.
Chystaná evropská norma zahrnuje návrh, aby byla technologie ISA od roku 2022 součástí povinné výbavy pro všechny nové vozy. Odhaduje se, že tohle jediné opatření by mohlo snížit počet mrtvých na evropských silnicích o 20 %.
"Právě nyní má EU příležitost, která má obrovský potenciál. Implementace ISA do každého nového vozidla jako standard by mohla nakonec zabránit pětině úmrtí na silnicích. Vyzýváme poslance Evropského parlamentu, aby podpořili toto zásadní opatření k záchraně lidských životů," apeluje Graziella Jost.
Snižování rychlostních limitů
Nová zpráva ETSC zdůrazňuje i další opatření týkající se rychlosti. Podle expertů se pozitivně projevilo například nedávné snížení rychlosti na některých silnicích mimo obec ve Francii z 90 km/h na 80 km/h. První analýza prokázala o 116 méně usmrcených na těchto silnicích v porovnání s průměrem let 2013 - 2017.
Snižování rychlostních limitů mimo obce je podle expertů jednou z cest. Upozorňují, že některé země s nejnižší úmrtností na silnicích v Evropě mají na okreskách povolenou nižší rychlost - například Švédsko (70 km/h) nebo Norsko, Švýcarsko, Dánsko a Nizozemsko, kde platí limit 80 km/h.
Vědci tvrdí, že účinná je i kombinace přísnějších policejních kontrol s automatickým trestáním hříšníků pomocí stacionárních kamer a radarů. "Obecně se zdá, že celkový nárůst přestupků zjištěných v celé EU je dán především z důvodu rozšíření sítí radarů," dodává ETSC.
Další bezpečnostní opatření
Nové evropské normy zvyšující bezpečnost vozidel se netýkají jen rychlosti. Zahrnují celou sadu opatření, která navrhla Evropská komise vloni v květnu. Výrobcům by norma nařídila instalovat do aut celou řadu nových povinných technologií a zlepšit i ochranu pasažérů před nárazem.
Co by mělo být od roku 2022 v povinné výbavě nových aut?
V EU se nedaří plnit současné cíle: snížit počet mrtvých na silnicích do roku 2020 na polovinu oproti roku 2010. Proto má ke snížení fatálních následků nehod přispět zavedení nových prvků do standardní výbavy nově vyráběných aut.
Celý balíček bezpečnostních opatření by měl podle odborníků mezi lety 2022 a 2037 zachránit více než 25 000 lidských životů.
Nový zákon musí ale nejdřív projít Evropským parlamentem a schválit ho musí i zástupci 28 zemí EU. Čtvrteční hlasování výboru pro vnitřní trh může být pro další směřování zásadní.