Třetí SUV brzy vypustí na evropský trh mladoboleslavská automobilka Škoda. Před březnovou premiérou na autosalonu v Ženevě poprvé ukázala jeho finální podobu. Malý městský crossover má spojit klasické přednosti SUV s agilitou kompaktu. Podívejte se, co o něm víme.
Název Kamiq si Škoda podobně jako Koqiaq a Karoq vypůjčila z jazyka Inuitů obývajících sever Kanady a Grónsko. Slovo popisuje stav, kdy něco přirozeně "padne jako ulité" za všech okolností. A takový má být i nový crossover.
Kamiq je důležitou součástí modelové ofenzívy značky, automobilka s ním chce oslovit nové a mladší zákazníky. "Kamiq zajímavě kombinuje vysokou pozici sedadel, typickou pro vozy SUV, s dobrým výhledem z vozu, dynamické jízdní vlastnosti, emocionální design, vysokou úroveň bezpečnosti a nejmodernější možnosti konektivity. Díky velkorysému prostoru a mnoha Simply Clever prvkům však zůstává typickým vozem Škoda," popisuje auto předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.
Design
Na přídi hrají hlavní roli nové dvoudílné přední světlomety se čtyřmi LED prvky pro denní svícení umístěnými nahoře nad hlavním světlometem. Full LED varianta světel nabízí také mlhové světlomety s přisvěcováním při odbočování. Jako první model značky je Kamiq vybaven předními a zadními dynamickými směrovými světly: jednotlivé diody se rozsvěcí po sobě směrem od vnitřní po vnější.
Vpředu vyniká taky široká maska chladiče s dvojitými lamelami. Terénní vzhled má dodat robustní přední spoiler.
Při pohledu zboku je crossover hezky kompaktní, i tak chtěli dát designéři malému Kamiqu co nejmohutnější siluetu díky vysoké kapotě motoru, linii střechy a světlé výšce. Tu vzadu zdůrazňuje difuzor. Nově jsou pojatá zadní světla s odrazkami v jinak typickém tvaru písmene C.
"Navzdory kompaktním rozměrům se jedná o velmi robustní vůz s emocionálním designem," říká šéfdesignér Škodovky Oliver Stefani.
Rozměry
Městské SUV využívá koncernovou modulární platformu MQB. Na délku měří 4 241 mm, na šířku 1 793 mm a na výšku 1 531 mm. Je tak o 25 centimetrů delší, o šest centimetrů širší a o sedm centimetrů vyšší než Fabia. Proti Karoqu je o 14 cm kratší.
Slušný rozvor 2 651 mm, kterým Kamiq věštšího bráchu Karoqa dokonce o 2 centimetry překonává, umožnil konstruktérům vytvořit až překvapivě dost prostoru pro posádku, cestující na zadních sedadlech mají před koleny slušných 73 mm.
Kufr má objem 400 litrů, po sklopení zadních sedadel 1 395 litrů. Na přání je k dispozici také sklopné opěradlo sedadla spolujezdce.
Proti nedávno představené Scale má crossover o 37 mm vyšší světlou výšku a výš posazená sedadla. Kompaktní hatchback Scala má ale o 67 litrů větší kufr.
Interiér
Kamiq je po Scale druhým modelem značky Škoda s novým konceptem interiéru. Dominuje mu samostatný displej s úhlopříčkou 9,2", umístěný v zorném poli řidiče, který je jedním největších ve třídě. Boční průduchy ventilace sahají až ke dveřím a opticky tak zvětšují šířku.
Linie kolem samostatného displeje kopíruje tvar kapoty motoru a vytváří zároveň opěrku ruky. I na přání dodávaný Virtuální Kokpit s 10,25" displejem patří k největším ve své třídě. Na výběr jsou tři infotainment systémy se stálým připojení k internetu a za příplatek i Sound System Škoda s deseti reproduktoruy a výstupním výkonem 405 W.
Prohlédněte si nový Kamiq do detailů:
Přístrojová deska a výplně předních dveří mají kvalitní, měkčený povrch s novou úpravou, která napodobuje krystalickou strukturu.
Ve vnitřní výbavě je například i vyhřívaný volant a vyhřívané čelní sklo. Na přání Škoda nabízí i vyhřívání zadních sedadel.
Motory
Kamiq vyjede výhradně s pohonem předních kol. Na výběr je z pěti variant motorů, všechny mají přímé vstřikování, jsou vybaveny turbodmychadlem, rekuperací brzdné energie a Start-Stop systémem. Všechny benzinové motory mají filtry pevných částic.
Základní tříválcový motor 1,0 TSI má výkon 70 kW (95 k) a nabízí maximální točivý moment 175 Nm. O přenos hnací síly se stará pětistupňová manuální převodovka.
Motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k), který nabízí maximální točivý moment 200 Nm, je standardně dodáván s manuální šestistupňovou převodovkou. Automatická sedmistupňová převodovka DSG je za příplatek.
Vrcholem nabídky je čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm. Aktivní řízení válců (ACT) v případě malé zátěže automaticky vypíná oba prostřední válce a snižuje tak spotřebu. Je možné ho kombinovat s manuálem a na přání i se sedmistupňovým automatem.
Čtyřválcový naftový motor 1,6 TDI má výkon 85 kW (115 k), nabízí točivý moment 250 Nm a je standardně vybaven systémem SCR se vstřikováním AdBlue a filtrem pevných částic. Standardně spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou, kombinace se sedmistupňovým automatem je opět na přání.
Ekologickou variantou je tříválcový motor 1,0 G-TEC s pohonem na zemní plyn. Má výkon 66 kW (90 k) a nabízí maximální točivý moment 160 Nm.
Zastánce sportovnější jízdy může zaujmout příplatkový systém Sport Chassis Control. Sportovní podvozek, který je o 10 mm nižší, nabízí kromě režimu Normal také režim Sport s tužší charakteristikou elektronicky ovládaných tlumičů. Pro jízdu v terénu zase nabízí Škoda na přání ochranu podvozku.
Bezpečnost
Ve standardní výbavě Kamiqu je asistent pro udržování vozidla v jízdním pruhu (Lane Assist) a radarem řízený Front Assist s funkcí nouzové brzdy a prediktivní ochrany chodců. V příplatkové výbavě je adaptivní tempomat (ACC), asistent rozpoznání únavy řidiče, asistent změny jízdního pruhu s hlídáním mrtvého úhlu, asistent vyparkování i další systémy.
V případě nehody chrání cestující devět airbagů a proaktivní ochrana Crew Protect Assist, která automaticky zavírá boční okna a předepne bezpečnostní pásy na předních sedadlech.
Simply Clever
Kamiq má na palubě víc než 20 Simply Clever prvků. Jako první vůz ve své třídě nabízí na přání inteligentní ochranu hrany dveří: Při otevření dveří se automaticky vysune plastová lišta, která chrání vůz před poškozením v městských zónách s úzkými parkovacími místy.
V základu je dostupná odnímatelná LED svítilna v zavazadlovém prostoru. Na přání je dostupné mechanicky sklopné, elektricky odjistitelné tažné zařízení, které se vyklopí po stisknutí tlačítka v zavazadlovém prostoru. Pod kapotou přibyl praktický trychtýř v uzávěru nádržky ostřikovačů.
Cena?
Na trhu se první auta objeví v září, ceny se ale dozvíme už v květnu. Scala má základní cenovku na necelých 370 tisících, větší sourozenec Karoq začíná na 490 tisících. S Kamiqem půjde Škoda někam mezi.