Mladoboleslavská automobilka dnes oficiálně vypouští do světa svoje třetí SUV Škoda Kamiq. V premiéře ho ukázala na autosalonu ve švýcarské Ženevě. Zároveň odhalila svou představu budoucnosti – studii Vision iV s čistě bateriovým elektrickým pohonem.
Kamiq je malý městský crossover, Škoda s ním chce oslovit hlavně mladé zákazníky. Nejmenší SUV doplní stávající modely Kodiaq a Karoq.
Kamiqa už před premiérou Škodovka ukázala na prvních fotkách a videích, a nové auto nevypadá vůbec zle. Zajímavě se jeví i celkem velkorysý vnitřní prostor.
Více o novém modelu najdete zde:
Premiéru má v Ženevě i studie Škoda Vision iV. Jde o první konkrétní vizi čistě elektrického vozu vycházejícího z modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu VW. Crossover dostal čtyřdveřovou karoserii ve tvaru kupé se sportovními aerodynamickými liniemi.
Atletickou figuru doplňují obří dvaadvacetipalcová kola. Zaujmou i osvětlené krystalické prvky ve vertikálních žebrech masky chladiče nebo kamery namísto klasických zpětných zrcátek, jejichž kryty připomínají žraločí ploutve. Celkově předek auta připomíná čumák žraloka.
O pohon se starají dva elektromotory se systémovým výkonem 225 kW (306 k), jeden na přední a jeden na zadní nápravě. Plochou ion-lithiová baterii má Vision iV zabudovanou v podlaze. Škodovka mluví o dojezdu až 500 kilometrů podle nového měření v měřicím cyklu WLTP. Baterii lze nabít za 30 minut na 80 % její kapacity.
Studie měří na délku 4 665 mm, na šířku 1 926 mm a 1 613 mm na výšku. Proporce s krátkou kapotou a dlouhým prostorem naznačují velkorysý vnitřní prostor.
Koncept je nabitý technologiemi. Například do infotainmentu lze integrovat chytré telefony, které mohou fungovat i jako digitální klíč k otevření vozu.
Dveře nemají kliky a otevírají se automaticky dotykem. Nové je uspořádání přístrojové desky a středové konzole v různých úrovních nebo "vznášející se" obrazovka.
O orientaci Vision iV se starají laserové skenery, radarové senzory a kameray. Za určitých situací umí elektromobil jezdit autonomně nebo automaticky zaparkovat.
Vision iV má naznačit, jak budou elektromobily Škoda vypadat v budoucnu. Elektrické pohony chce ale automobilka začít nabízet už letos, kdy uvede Superb PHEV s plug-in-hybridním pohonem a Citigo čistě na elektriku.
První sériové vozy na bázi nové platformy, které budou částečně vycházet ze studie Vision iV, mají následovat v roce 2020. Do konce roku 2022 chce mít Škoda na trhu deset elektrifikovaných modelů.
V příštích letech do alternativních pohonů a nových služeb souvisejících s mobilitou investuje zhruba dvě miliardy eur.
Na 89. ročníku autosalonu v Ženevě Škoda prezentuje také loňskou novinku – kompaktní model Scala a nejnovější evoluci úspěšné soutěžní Fabie R5.
Vedle aut představila česká značka také křížence elektrokola a elektrického skútru - studii městského jednostopého vozítka Klement. Elektromotor o výkonu 4 kW v náboji zadního kola je vybaven integrovanou rekuperací brzdné energie a dokáže koncept rozjet až na maximální rychlost 45 km/h. Dvě baterie umožňují dojezd přes 60 km.
Hydraulická brzda vpředu s ABS a zabudované LED osvětlení se starají o bezpečnou jízdu. Ovládání akcelerace a brzd je integrováno v naklápěcích stupačkách.