Vítězný vůz závodu 24 hodin Le Mans z roku 2016 je nově magnetem Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci-Vratislavicích.
Expozici Rodného domu Ferdinanda Porscheho v Liberci-Vratislavicích obohacuje nový unikátní exponát, a sice vítězný vůz závodu 24 hodin Le Mans z roku 2016. Porsche 919 Hybrid je model ověnčený třemi tituly v hodnocení značek i jezdců ve vytrvalostním mistrovství světa FIA.
Automobilový konstruktér a vizionář Ferdinand Porsche prováděl první pokusy s elektřinou právě v domě svých rodičů v Liberci-Vratislavicích. Objekt před lety koupila společnost Škoda Auto, během náročné renovace mu navrátila původní podobu a od listopadu 2016 je přístupný veřejnosti. ”Jeden ze tří tematických okruhů expozice, nazvaný Mobilita, nyní zdobí coby ústřední exponát fascinující závodní vůz Porsche 919 Hybrid,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠkodaMuzea v Mladé Boleslavi.
Ferdinand Porsche, který se ve Vratislavicích narodil roku 1875, zkonstruoval první hybridní automobil s elektromotory v nábojích kol už v roce 1900 a nazval jej ´Semper Vivus´, tedy Věčně živý. Jeho dojezd neomezovala kapacita olověných akumulátorů, dobíjely je totiž dva benzinové jednoválce. Průkopník hybridní technologie tak byl schopen ujet tehdy úctyhodnou vzdálenost 200 kilometrů bez zastavení. V roce 1901 Porsche představil podobu komerčního modelu ´Mixte´.
Závodní vůz Porsche 919 Hybrid debutoval o 113 let později. Prototyp kategorie LMP1 vytrvalostního mistrovství světa FIA vyhrál v letech 2015, 2016 a 2017 prestižní podnik 24 hodin Le Mans, v šampionátu dosáhl celkem 17 vítězství a získal po třech titulech za sebou v hodnocení značek i v hodnocení jezdců.
V Rodném domě Ferdinanda Porscheho je nově vystaven vítězný vůz závodu 24 hodin Le Mans z roku 2016 – startovní číslo 2 posádky Neel Jani / Marc Lieb / Romain Dumas. Z celkového výkonu 900 koní (670 kW) připadá na elektromotor pohánějící přední kola 400 koní (294 kW). Vzadu pracuje přeplňovaný dvoulitrový benzinový čtyřválec s výkonem 500 koní (368 kW). Vůz má dva systémy rekuperace. První z nich mění kinetickou energii brzdícího vozu na elektřinu, druhý používá generátor s turbínou, roztáčenou spalinami. Elektrický proud se ukládá do vodou chlazené 800voltové baterie.
Expozice v Liberci-Vratislavicích je veřejnosti přístupná v pátek, sobotu a neděli od 9:00 do 17:00, v ostatní dny po předchozí domluvě s Návštěvní službou Škoda Muzea. Návštěvu lze zkombinovat s prohlídkou mladoboleslavského muzea.