Byl jedním z tahounů automobilové revoluce. Génius a vizionář, který přijal každou výzvu a dokázal předběhnout celý svět. Stál za spoustou revolučních nápadů, které navždy změnily výrobu aut a které se mu svým způsobem staly i osudnými. Přečtěte si příběh André Citroëna, který před sto lety založil francouzskou automobilku s dvojitým šípem ve znaku.
První slova, která se děti naučí vyslovovat jsou máma, táta a Citroën. To bylo jedno z hesel André Citroëna (1978 - 1935), zakladatele firmy, která byla ve 20. letech minulého století největším výrobcem aut v Evropě.
Firma letos slaví výročí 100 let od založení - už v sobotu 7. září proběhne obří oslava i na pražském letišti v Letňanech (více o akci ZDE). Její historie je úzce spjatá s příběhem zakladatele, který dal automobilce jméno i typický znak.
André Gustave Citroën se narodil v roce 1878 v Paříži. Zvláštní příjmení zdědil po předcích, kteří v Amsterdamu obchodovali s exotickým ovocem. Vyfasovali tak přezdívku Limoenman (něco jako citroňák), ze které postupně vzniklo příjmení. Andrého dědeček ho změnil na Citroen a rodiče pak po francouzsku na Citroën.
Malý “citroňák” rád pročítal romány Julese Verna, sledoval stavbu Eiffelovky, miloval techniku a vynálezy. Vystudoval prestižní lyceum a získal inženýrský titul na polytechnice.
V roce 1900 dostal místo ve francouzské armádě, odkud odešel po čtyřech letech a v Paříži založil svoji první strojírenskou společnost Engrenages Citroën. Ta už měla ve znaku dvojitý šíp.
K němu André přišel na návštěvě v Polsku. Zaujal ho tam nový vynález - ozubená kola se šípovitým spirálovým ozubením, tichým chodem a schopností přenášet velkou sílu. Zakoupil patent, dřevěný systém začal vyrábět z oceli a dodávat pro celou řadu průmyslových podniků.
Motiv šípů pak nechal překreslit do loga, které se navždy stalo symbolem Citroënu.
V roce 1908 André Citroën přijal nabídku šéfovat krachující francouzské automobilce Mors. Firmu reorganizoval, úspěšně ji provedl hospodářskou krizí a o pět let později se znovu vrátil do svého podniku na výrobu ozubených kol.
Už tehdy byl charismatický úspěšný podnikatel vášnivým hráčem. V kasinu uměl u rulety prohrát až 13 milionů franků za jediný večer… Prohlašoval, že kdo není hráč, nemůže být úspěšný. Při jedné ze svých gamblerských výprav se seznámil s Giorginou Bingenovou, se kterou se v roce 1914 oženil a později přivedl na svět čtyři děti.
Během první světové války kapitán dělostřelectva Citroën vypracoval plán jak překonat kritický nedostatek munice. Troufalý nápad překvapivě získal podporu francouzského ministerstva válečného průmyslu a Citroën mohl rozšířit svůj závod - postavil obrovskou fabriku s moderními technologiemi a inovativní metodou velkosériové výroby. Před koncem války továrna produkovala 55 000 nábojnic denně díky Pro téměř 13 000 zaměstnanců jejich progresivní šéf vybudoval tehdy nevídané zázemí s jeslemi, školou, prodejnou potravin i ordinací lékaře. Jako jeden z prvních také například proplácel mateřskou dovolenou.
V té době se Citroën rozhodl, že po válce začne vyrábět automobily, ve kterých viděl budoucnost a podnikatelskou příležitost. V roce 1919 tak vznikla společnost S.A. André Citroën…
Podle mnohých to bylo moc riskantní, ale André se opět ukázal jako hráč, geniální stratég i skvělý šéf. Za pouhých šest měsíců přestavěl muničku na nejmodernější automobilku Evropy. Zaměstnance znal jménem, chodil mezi ně, zkrátil jim pracovní dobu a výrazně zlepšil podmínky, v továrně trávil každý den.
V koncepci a způsobu výroby se inspiroval u Henryho Forda, chtěl aby byl podnik nezávislý na dodavatelích a mohl garantovat kvalitu.
Přál si, aby auta s jeho logem vynikla, proto stavěl na inovativní technologii a originálním designu. Zároveň trval na tom, aby se ve vozech zákazníci cítili dobře a nemuseli za ně platit závratné sumy.
V červnu 1919 uvedla automobilka na trh první model Type A 10HP. Stál pouhých 7950 franků, jeho uvedení provázela do té doby nevídaná reklamní kampaň a vůz se stal prvním masově vyráběným automobilem v Evropě.
Citroën postupně vybudoval rozsáhlou prodejní a servisní síť - více než 1000 oficiálních zastoupení ve Francii i po celé Evropě. Automobilka zavedla předváděcí vozy, příručky pro majitele vozů a katalogy náhradních dílů, poskytovala jednoletou záruku, splátkový prodej i vlastní pojištění. Služby navíc podporovala zcela novými metodami marketingu.
Na sílu reklamy Citroën hodně spoléhal, i v tom byl průkopníkem. A někdy byly jeho prezentace opravdu megalomanské - v průběhu pařížského autosalonu v roce 1922 nechal napsat jméno Citroën na oblohu letadlem, velkou pozornost vzbudila světelná reklama na Eiffelově věži, která v noci zářila na 100 km daleko. Zahájení prodeje modelu type B2 zase Citroën podpořil výrobou tří milionů šlapacích autíček pro děti, další kampaně cílil na ženy.
Samostatnou kapitolou jsou polopásová vozidla s podvozkem Adolpha Kégresseho, se kterými Citroën za nemalé pozornosti světového tisku podnikl několik zahraničních expedic včetně přejezdu Sahary v roce 1922.
Automobilka zvyšovala objem výroby a zaváděla další inovace, jako byla první celokovová karoserie u modelu B10. André Citroën si dokázal poradit v každé situaci, a navíc se obklopil nadanými spolupracovníky. Rád se také pohyboval mezi smetánkou, spřátelil například s Charlie Chaplinem nebo americkou zpěvačkou Josephine Bakerovou.
Na konci 20. let minulého století však přišla celosvětová hospodářská krize. Citroën už byl tou dobou největším výrobcem automobilů v Evropě a čtvrtým na světě. Šéf doufal, že krizi zlomí vývojem nového převratného modelu Traction Avant.
Konstruktér André Lefèbvre a italský umělec Flaminio Bertoni navrhli úžasné auto. Pokročilá konstrukce měla využívat ocelovou samonosnou aerodynamickou karoserii, nezávislé zavěšení všech kol, automatickou převodovku, hydraulické brzdy a hlavně revoluční přední pohon.
Jenomže komplikovaný vývoj modelu a rozsáhlá přestavba pařížské továrny na nábřeží Quai de Javel firmu finančně vyčerpaly, navíc po nástupu nacistů v Německu přišla “židovská” firma o významné odbytiště.
Poslední hazard André Citroënovi nevyšel. Traction Avant sice znamenal skutečnou revoluci a položil základ moderním autům, ale přišel v nevhodnou dobu.
Výsledkem byl bankrot. Citroën, který prohlašoval, že si raději vezme život, než aby svoji firmu opustil, musel odejít v 56 letech do nucené penze. automobilku převzal věřitelský výbor a v roce 1935 získal většinový podíl na dlouhých 40 let tehdejší největší věřitel, společnost Michelin.
André ještě zažil premiéru Traction Avant na autosalonu v Paříži, která se odehrála 3. října 1934 a stala se světovou událostí. Nový model si vysloužil přezdívku “Královna silnic” (Reine de la Route), ale zdravotní stav zakladatele slavné automobilky se zhoršoval.
V červenci 1935 velikán automobilového průmyslu podlehl rakovině žaludku. Po obřadu, který vedl nejvyšší pařížský rabín, byl pohřben na Cimetière du Montparnasse v Paříži.
Následující úspěch modelu Traction Avant nakonec zvedl firmu znovu na nohy. Přišla o zakladatele, ale jeho odkaz se snažila držet dál. Uvedla další inovativní vozy (legendární model DS) i auta s hodně originálním designem (lidová kachna 2CV, dodávka Type H, teréňáček Méhari a další), jejichž slávu šířily francouzské i zahraniční filmy.
Další krize přišla na přelomu 60. a 70. let, kdy ve Francii výrazně sílil tehdy státní Renault. Citroën se zachránil fúzí se společností Peugeot, což dalo základ současnému koncernu PSA.
André Citroën byl v roce 1998 uveden do Automobilové síně slávy v Dearbornu v USA.
Přijďte oslavit 100. výročí "jeho" automobilky v sobotu 7. září na letiště v pražských Letňanech. Připravený je bohatý doprovodný program pro celou rodinu, četníci ze Saint Tropez, francouzský boulevard, testovací centrum nových vozů i atrakce pro děti či letecká šou.
A samozřejmě automobilové legendy dvou šípů - mezi 140 přihlášenými veterány figurují takové unikáty jako SM Opera Chapron, 2CV 4x4 SAHARA, 5CV Type C3 Torpedo 3, DS 23 cabrio nebo BX 4TC. V Muzeu Citroën bude jedinečná možnost vidět šasi 2CV 4x4 SAHARA.