Téměř 50 tisíc zaměstnanců americké automobilky General Motors (GM) od pondělí stávkuje. Prý se museli tvrdě postavit vedení firmy, které je podle některých příliš chamtivé.
Třiatřicet továren a dvaadvacet skladů a distribučních center automobilky GM v devíti amerických státech od pondělí nefunguje. Ohromila je stávka zaměstnanců, kteří v takovém rozsahu protestují poprvé za posledních 12 let.
GM bojuje s poklesem prodejů a obává se dalších ztrát. Proto vedení automobilky odmítá přistoupit na požadavky odborů a zatím se s nimi nedohodlo na nové kolektivní smlouvě. Ta dosavadní vypršela v sobotu. Odboráři na požadavcích zatím trvají a stávka by mohla ohrozit výrobu i v továrnách v Kanadě a Mexiku.
“Tohle je už moje třetí stávka,“ řekl v pondělí Ray Atherton, který pro GM už 25 let jezdí s kamionem. "V roce 1998 jsme byli 56 dní venku. Doufám, že to tentokrát nebude trvat tak dlouho,“ dodal během protestu před jednou z továren. Dlouhá stávka v roce 1998 firmu stála přes dvě miliardy dolarů.
Naposledy zaměstnanci GM stávkovali v roce 2007, kdy přerušili výrobu na dva dny. Pak kvůli krizi a bídným hospodářským výsledkům přistoupili na kompromis, přesto největší americká automobilka po dvou letech oznámila šokující bankrot. Díky reorganizaci a velké finanční injekci od vlády se ale rychle vyhrabala z nejhoršího a vrátila se k ziskům.
Pokud by současná stávka vyhlášená odborovým svazem United Auto Workers (UAW) trvala dlouho, lidé by brzy dostávali jen 250 dolarů (zhruba 6000 korun) týdně. Bojí se, co by to znamenalo pro jejich rodiny. Zároveň jsou ale prý odhodlaní vydržet a bojovat proti tomu, co jeden ze zaměstnanců nazval neuvěřitelnou chamtivostí.
"Musíme krmit rodiny a platit účty stejně jako kdokoli jiný, je to pro nás těžké, ale děláme to, co musíme. Nejde o mě, ale o naše děti a rodiny a lidi, kteří přijdou po nás i o naše otce a dědy, kteří za nás bojovali v minulosti. Nehodláme couvnout,” cituje deník Guardian Jamese Cottona, dělníka z obří montážní továrny Detroit-Hamtramck, kde se vyrábí vozy značek Chevrolet a Cadilac.
Odboráři požadují navýšení mezd, příspěvků na zdravotní péči, podíl na zisku a větší jistoty pro zaměstnance, jako jsou smlouvy na dobu neurčitou. Tvrdí, že měsíce vyjednávání nepomohly a vedení automobilky je ochotno udělat jen minimální ústupky.
GM oponuje, že zaměstnanci mají vyšší platy než u konkurenčních automobilek v USA. Vedení slíbilo, že mzdy o něco zvýší, v USA investuje sedm miliard dolarů (přes 160 miliard korun) a vytvoří 5400 nových pracovních míst. Zároveň ale plánuje zavřít čtyři americké fabriky a přesunout výrobu jinam, aby reagovalo na změny na trhu i v souvislosti s elektromobilitou.
GM má přesto v Severní Americe rekordní zisky. Lidem se restrukturalizace nelíbí. Společnost od začátku roku 2017 vydělala více než 25 miliard dolarů. Výkonná ředitelka Mary Berra dostala za loňský rok 228 milionů dolarů (přes půl miliardy korun), což je podle Guardianu 281 krát víc než je v GM průměrný plat.
Už vloni přitom automobilka zrušila po celém světě 22 tisíc pracovních míst a tisíce dalších jsou v ohrožení. Restrukturalizace má podle odhadů ušetřit 2 miliardy dolarů. GM zaměstnává po celém světě přibližně 225 000 zaměstnanců.
"Je to jako David a Goliáš. Když vyděláváte více peněz, než jste kdy vydělali, a nechcete tomu malému dát alespoň něco, je to nefér,” komentoval to stávkující James Cotton.
Letos na podzim končí kolektivní dohody i v dalších automobilkách z detroitské velké trojky - Ford a Fiat Chrysler. I tam čeká UAW tvrdé vyjednávání. A odboráři si už teď chystají půdu. “Nezáleží na tom, jestli jste z Fordu, GM nebo Chrysleru, Všichni jsme ze stejné rodiny, když na to přijde. Bojujeme za všechny americké pracovníky.,“ hlásal předák Louie Pahl, který zastupuje 1700 lidí z jednoho z montážních závodů Fiat Chrysler a kolegy z GM během stávky podpořil.