Zimní období je pro řidiče nepříjemné nejen kvůli odstraňování sněhu z auta, škrábání oken nebo potížím se startováním. Největší nepříjemnosti způsobují měnící se podmínky na silnicích. Zde je pár tipů, které se vám hodí pro řízení v zimním období.
“O tom zda se v zimě dostanete bezpečně do cíle rozhodují především tři věci. Vaše schopnosti, chování auta a podmínky na silnici. Stačí špatný odhad v jedné z těchto věcí a nehoda je na spadnutí,” říká Pavel Foltýn z Auto ESA.
Schopnosti řidiče
Nejlepší způsob jak zůstat v bezpečí za extrémního počasí, je vůbec nevyjíždět, pokud to tedy není nezbytně nutné. Jestliže nemáte dostatek zkušeností, požádejte raději zkušenějšího člena rodiny nebo kamaráda, když už musíte někam jet autem.
Zimní trasy je nutné plánovat s ohledem na více faktorů. Věnujte pozornost předpovědi počasí po celé trase a po celou dobu jízdy. Volte trasu po hlavních tazích, u kterých je větší pravděpodobnost, že budou dříve a lépe ošetřeny než vedlejší silnice.
Abyste svoje řidičské dovednosti využili na maximum, věnujte veškerou pozornost řízení. Netelefonujte a neposlouchejte hudbu. Místo toho poslouchejte zvuk pneumatik, který vám hodně napoví, na jakém povrchu se zrovna nacházíte. Ve špatném počasí nejezděte unaveni. Únava extrémně snižuje pozornost.
Chování vozu
Každý vůz se chová jinak. Záleží především na váze, pohonu kol, vyspělosti podvozkové elektroniky a kvalitě pneumatik. Jak se váš vůz chová na kluzkém povrchu, nejlépe zjistíte na polygonu v nějaké škole smyku. Pokud nastanou vhodné podmínky, můžete trénovat například i na opuštěném parkovišti. Zaměřte se na akceleraci a brzdění v přímém směru i v oblouku. Získáte větší cit pro váhu vozidla. Budete pak schopni lépe odhadnout bezpečnou rychlost ve zhoršených podmínkách. Procvičíte si zacházení s brzdou, spojkou, plynem a volantem.
Podmínky na silnici
Ke správnému odhadu podmínek na silnici se také propracujete až praxí. Měli byste umět rozlišit, jaký zvuk vydávají vaše pneumatiky na suchu, na mokru, na mokrém sněhu, na zmrzlém sněhu, na ledu a podobně. Proto je důležité mít vypnuté rádio. Zkušení řidiči si při manévrování na kluzkém povrchu otevírají okna, aby slyšeli, co se děje pod koly.
“Brzdná dráha na sněhu může být až desetkrát delší než normálně. To je potřeba vzít v úvahu při dodržování bezpečné vzdálenosti. Jízda na sněhu vyžaduje odpovídající rychlost. Příliš rychlá jízda může způsobit ztrátu kontroly, zatímco příliš pomalá jízda může přivodit situaci, kdy auto ztratí setrvačnost a nevyjede ani do malého kopce,” připomíná Pavel Foltýn z Auto ESA.