V autě můžete mít až 19krát víc bakterií než doma na záchodovém prkénku. Obzvláště v dnešní době je zásadní interiér vozu pravidelně čistit. Jak to dělat správně a na které části se hlavně zaměřit?
Pokud skutečně musíte používat svoje auto, je naprosto zásadní ho správně čistit. Podle odborníků může pravidelné čištění interiéru výrazně snížit riziko nákazy koronavirem.
Podle průzkumu britské společnosti Select Car Leasing čtvrtina motoristů přiznává, že vnitřek svého auta čistí jen jednou za rok. A to je rozhodně málo.
”Je znepokojující, že tak velké procento lidí své vozy dostatečně nedezinfikuje. Je opravdu důležité, abychom čistili vnitřky našich aut stejně jako cokoli jiného, zejména během pandemie koronaviru,” uvedl mluvčí společnosti, která si nechala průzkum zpracovat.
Mikrobiologové z univerzity v britském Nottinghamu už dříve zjistili, že v průměrném autě je mezi 282 a 700 bakteriemi na centimetr čtvereční. Také bylo zjištěno, že v každém dvacátém autě je množství bakterií a virů na nebezpečné úrovni.
Koronavirus se přitom může poměrně snadno přenášet na různé povrchy i dotykem infikovanou rukou nebo třeba kýchnutím, a například na plastu mohou jeho stopy vydržet až několik dní. Experti proto naléhají na motoristy, aby vyčistili v autě každý povrch, ke kterému se dostanou.
Čím čistit
Abychom se vyhnuli kontaktu s jinými lidmi v servisech a myčkách, musíme si poradit sami.
Odborníci doporučují použít výkonný vysavač, jednorázové papírové utěrky, horkou vodu a mýdlo a hlavně vhodné dezinfekční prostředky. “Abychom snížili riziko infekce, doporučuji pravidelně čistit vnitřek vašeho automobilu a otírat dotykové body virucidními čisticími prostředky nebo čisticími prostředky, u nichž bylo prokázáno, že zabíjejí viry chřipky,” cituje britský deník Expres šéfa úklidové firmy Cleanology Dominica Ponniaha.
Podle studií, které cituje BBC, postačí 60 - 70% alkohol, 0,5% peroxid vodíku nebo domácí čistič s chlornanem sodným. Podle hygieniků proti koronaviru účinkuje přípravek s jakoukoliv virucidní aktivitou, tedy takový, který zneškodňuje viry.
Na etiketě přípravku by měla být uvedená účinná koncentrace dezinfekčního prostředku a čas působení. Dále také na jaké viry byl prostředek otestován a dle jaké normy (min. EN 14476 nebo DVV/RKI).”Doporučujeme vybrat některý z přípravků firem zabývajících se výrobou dezinfekčních prostředků pro zdravotnictví, kde jsou požadavky na otestování nejpřísnější. Například se jedná o výrobky od firem Schulke, B.Braun, Hartman Rico, Ecolab, a řady dalších. Koronavirus je obalený virus, tj přípravek s jakoukoliv virucidní aktivitou je účinný také na tento virus. Na českém trhu je řada výrobců, jejichž odzkoušené deklarované virucidní prostředky jsou účinné na obalené viry,” uvádí například Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje.
Na jaké části si dát pozor
Analýzy také ukázaly, že motoristé často při čištění vozů přehlížejí klíčové části. Nejjednodušší rada zní, čistěte všechno, čeho se dotýkáte. “Během pandemie je velmi důležité, aby si lidé udělali dostatek času na vyčištění všech povrchů, se kterými pravidelně přicházejí do styku,” říká Ponniah.
Klíčové jsou volant, řadicí páka, ruční brzda nebo i displej a ovladače infotainmentu a navigace. A také kliky dveří či ovládání oken.
”To jsou části interiéru, které řidič používají neustále. Mohou tedy být živnou půdou pro všechny druhy choroboplodných zárodků, včetně koronaviru,” dodává šéf úklidové firmy.
Odborníci také radí, aby si motoristé nechali v autě dezinfekční gel a pravidelně si čistili ruce. Samozřejmostí by mělo být pravidelné a správné mytí rukou…
Některé automobilky také vyvíjejí speciální filtrační zařízení, které mají ochránit posádku před viry a bakteriemi z venku.
Například čínská Geely Motors chce od letošního března instalovat do všech svých vozů G-Clean Intelligent Air Purification System, který prý má ze vzduchu v autě odstraňovat viry, bakterie, houby a plísně.
Model X od Tesly má speciální Bioweapon Defence Mode, o kterém majitel automobilky Elon Musk tvrdí, že je stokrát účinnější než jiné automobilové filtry.
Žádný takový systém ale nezaručí naprostou ochranu. “Přestože je systém Tesly velmi pokročilý a funguje velmi dobře, je prakticky nemožné eliminovat všechny patogeny v automobilu, než do něj vstoupíte. Navíc, když vstoupíte do uzavřeného prostoru, zanesete tam bakterie a viry, protože ty jsou v našem prostředí všudypřítomné,” komentoval Corey Hebert, hlavní lékař americké Dillard university.