Emise znečišťujících látek ze silniční dopravy se na některých místech snížily až o polovinu, potvrzují to data Evropské agentury pro životní prostředí i satelitní snímky Evropské kosmické agentury.
Omezení silniční dopravy a průmyslové výroby zlepšily kvalitu ovzduší nad celou Evropou. A to výrazně. Současná krize způsobená koronavirem tak má alespoň nějaké pozitivní dopady.
Snížení emisí se týká především koncentrace oxidu dusičitého (NO2) v souvislosti se snížením dopravy a omezeným vycházením v důsledku šíření koronaviru COVID-19. Státy po celém světě přijaly nebo přijímají opatření, kvůli kterým mnoho lidí zůstává doma a tím pádem je na cestách podstatně méně aut. V Evropě se to týká hlavně velkých měst, které mají s kvalitou vzduchu dlouhodobě problém.
Týdenní průměry exhalátů byly vypočteny na základě údajů systému Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) pro měření aktuální kvality ovzduší ze čtyř tisíc monitorovacích stanic po celé Evropě.
“Údaje EEA jsou přesným obrázkem poklesu znečištění ovzduší, zejména díky omezení dopravy ve městech,“ uvedl Hans Bruyninckx, výkonný ředitel EEA.
Prudký pokles emisí NO2 v Itálii
K jednomu z nejvýznamnějších poklesů látek znečišťujících ovzduší došlo v Itálii. Mezi 16. a 22. březnem byla koncentrace emisí NO2 v Bergamu o 47 % nižší než během téhož období roku 2019.
Průměrné koncentrace v Milánu za poslední čtyři týdny byly minimálně o 24 % nižší než během předchozích čtyř týdnů a o 21 % nižší než během téhož období roku 2019.
V Římě během posledních čtyř týdnů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku klesly emise až o 35 %.
Podobné trendy lze pozorovat napříč celou Evropou. Evropská kosmická agentura (ESA) před časem zveřejnila animaci ze satelitních snímků výskytu oxidu dusičitého, na kterých je výrazný pokles koncentrace škodlivin nad Evropou velmi dobře patrný:
Na týdenní kolísání koncentrace exhalátů mohou mít ale podle EEA vliv i další faktory, jako například klimatické podmínky.
Průměrné emise NO2 ve španělské Barceloně se v průběhu března v mezitýdenním srovnání propadly o 40 %. Oproti stejnému týdnu roku 2019 to představuje pokles o 55 %. V Madridu poklesly v mezitýdenním srovnání o 56 %. Oproti stejnému týdnu předchozího roku to znamená snížení o 41 %.
V portugalském Lisabonu se emise v mezitýdenním srovnání snížily o 40 %. Oproti stejnému týdnu roku 2019 to představuje pokles o 51 %.
A podobné výsledky hlásí velká města po celém světě. V New Yorku klesl podíl nebezpečného oxidu uhelnatého CO v ovzduší o více než polovinu. Tamní experti vzkázali, že takto nízké hodnoty dlouho neviděli.
V Číně, kterou koronavirus masivně zasáhl jako první zemi světa, je pokles škodlivin v souvislosti s poklesem dopravy a hlavně průmyslové výroby ještě výraznější. Dokládá to další animace ze satelitních snímků - ukazuje, jak se snižovala koncentrace oxidu dusičitého od prosince 2019. Od března 2020 však opět začala narůstat:
Dlouhodobé řešení stále chybí
Zatímco emise exhalátů se v posledních desetiletích podařilo v Evropě snižovat, špatná kvalita ovzduší poškozuje lidské zdraví a životní prostředí i nadále. V kontextu všech depresivních zpráv o nákaze novým koronavirem je zlepšování ovzduší alespoň slabou útěchou. Jak však poukázala agentura EEA, na dlouhodobé řešení se stále čeká.
Zlepšení ovzduší je tak dočasné, spolu s návratem k "normálnímu" životu je pravděpodobné, že se hodnoty škodlivin postupně vrátí na původní čísla.
Evropu čekají zákazy a emisní limity
Napříč Evropou již probíhají kroky k omezení a ukončení prodeje vozidel znečišťujících ovzduší. Ve Štrasburku budou naftové vozy zakázány od roku 2025, ve Švédsku začne zákaz platit od roku 2030 a Velká Británie zakáže vozy se spalovacími motory do roku 2035.
Hodně motoristů dnes kvůli nejistotě, jak to bude s novými auty dál, oddaluje jejich nákup. Spíše si udržují své starší vozy, což není zrovna ekologické. Automobilový trh čekají letos velké změny v souvislosti s novými emisními limity. Kvůli tomu také vyskočí ceny některých aut nahoru. Nejnižší průměrné emise na vozidlo má Toyota, která trochu paradoxně ohlásila, že zdražování nemá v plánu, naopak řadu svých modelů zlevnila.
Kromě toho se v kratším časovém horizontu pracuje na zavádění zón s ultra nízkými emisemi v Londýně. Nizozemí dokonce zpřísnilo rychlostní omezení na celém svém území.