Na trh se chystá další kompaktní SUV. A pozor, základem pro něj byl malý hatchback Yaris. Toyota ho přestavěla podle vkusu evropských zákazníků - výsledkem je zbrusu nové kompaktní SUV Yaris Cross.
Teprve před půl rokem si odbyla premiéru čtvrtá generace Toyoty Yaris. Teď populární městský hatchback dostane sourozence - Toyota představila malé SUV Yaris Cross.
Yaris Cross je postaven na nové podvozkové platformě Toyota GA-B pro kompaktní vozy. S původní Toyotou Yaris sdílí i designovou a konstrukční koncepci ”velkého-malého“ vozu, a chlubí se tak celkem prostorným interiérem při zachování kompaktních vnějších rozměrů.
Toyota kompaktní SUV vyvíjela s ohledem na vkus a přání evropských zákazníků. V Evropě ho bude také bude od roku 2021 vyrábět, konkrétně ve svém závodu poblíž francouzského Valenciennes.
“Motoristé stále více oceňují charakter jízdy v robustním zvýšeném SUV, avšak s rozměry, které odpovídají potřebám městského provozu a snahám chránit životní prostředí. Zákazníci současně žádají vůz, jenž je výrazný a stylový, schopný nabídnout flexibilitu k aktivnímu životnímu stylu,” popisuje automobilka.
Designéři z Evropy i Japonska se snažili o stylové auto v kompaktním balení, které bude co nejvíc praktické a zároveň bude mít klasický vzhled SUV s vyšší karoserií a většími koly i pneumatikami. Prohlédněte si ho ze všech stran:
“Od počátku koncepce návrhu jsme měli na paměti evropského zákazníka, ale potřebovali jsme jej o něco lépe pochopit. Takže jsme vyrazili do terénu a ptali se reálných uživatelů, abychom poznali jejich životní styl, co mají rádi, co v průběhu dne dělají a také, jak se baví,“ říká Lance Scott, generální ředitel pro design ze studia Toyoty ve francouzském Nice.
Vůz má působit robustně a minimalisticky zároveň. “Karoserie ve tvaru diamantu v kombinaci se čtveřicí výrazných blatníků získala vitální podobu, působící robustně i kultivovaně zároveň. Přirozeně jsme chtěli, aby byl vůz na první pohled vnímán jako SUV, a tak jsme zdůraznili vyšší světlou výšku, robustní horizontální osu propůjčující vozu vyrovnanost a pevný postoj, velké čtvercovité podběhy kol a samozřejmě i velká kola,” popisuje Scott.
Yaris Cross používá stejný rozvor 2560 mm jako nový hatchback Yaris, ale je celkem o 240 mm delší (přední převis +60 mm, zadní převis +180 mm) ve prospěch většího prostoru v interiéru. Světlá výška je o 30 mm větší a Cross je celkově vyšší i širší (o 90, resp. 20 mm).
Praktický interiér
Vzhledem k tomu, že kompaktní Cross má plnit roli nefalšovaného SUV, věnovali návrháři velkou pozornost otázkám praktičnosti a všestrannosti. K dispozici je elektrické otevírání pátých dveří pro situace, kdy k vozu přicházíte s plnýma rukama. A výškově nastavitelné dno zavazadelníku umožňuje zvolit, zda chcete bezpečný prostor pod podlahou kufru, nebo raději větší zavazadelník pro objemnější náklad. Samotné dno je kromě toho rozděleno na dvě části, a tak je možné získat více místa a současně i prostor pod podlahou. Zavazadelník je též vybaven novým systémem pružných pásů k zajištění předmětů, které tak nebudou za jízdy cestovat po podlaze.
Díky systému sklápění zadních sedadel (dělených v poměru 40:20:40) se dají sladit potřeby zadních cestujících s požadavky na převoz nákladu.
Inteligentní pohon všech kol
Jednou z vlastností definujících nový Yaris Cross coby SUV je dostupnost inteligentního pohonu všech kol, což rozhodně není v segmentu B-SUV samozřejmostí.
Systém při rozjezdu a zrychlování vozidla přesměrovává hnací moment na zadní nápravu. Při běžné jízdě se Yaris Cross chová jako vůz s pohonem předních kol, avšak zaznamená-li ztrátu přilnavosti, automaticky se zapojuje pohon všech kol. Může se jednat např. o jízdu na kluzkých dlažebních kostkách, za hustého deště, na mokrém či uježděném sněhu nebo na písku.
Podpora řízení
Bezpečnost nového Yarisu Cross staví především na podvozkové platformě GA-B, která vozu propůjčuje mimořádně tuhou karoserii a vyvážený podvozek ve prospěch dobré odezvy a jízdní agility.
Ve snaze dosáhnout co nejlepších výsledků v nejpřísnějších nezávislých testech bezpečnosti bude vůz těžit i z paketu prvků aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense a vyspělých systémů na podporu řízení, pomáhajících vyhnout se běžným nehodám mnoha druhů prostřednictvím informací poskytovaných řidiči, včasných varování a (v případě nezbytnosti) automatického brzdění a zásahů do řízení.
Nový hybridní pohon
Nový Yaris a Yaris Cross jsou první modely využívající nejnovější hybridní systém 1,5 litru od Toyoty, odvozený přímo od větších pohonných jednotek 2,0 a 2,5 litru z nedávno uvedených nových modelů Corolla, C-HR, RAV4 a Camry.
Soustava pohonu zahrnuje nový benzínový tříválec 1,5 litru s Atkinsonovým cyklem, pyšnící se přesnou konstrukcí k potlačení třecích sil i mechanických ztrát a vykazující optimální rychlost spalování. Výsledkem je vynikající spotřeba paliva a velký točivý moment motoru.Hybridní soustava dosahuje maxima výkonu 116 koní.