I když se pomalu vracíme do stavu před vypuknutím koronavirové pandemie, tak na cenách pojištění odpovědnosti z provozu vozidla to zatím vidět není. Některé pojišťovny povinné ručení zdražily, jiné naopak zlevňují. Průměrná cena v dubnu jen mírně klesla. Jak budou ragovat ceny pohonných hmot?
Povinné ručení
Typickým zástupcem vozů českých domácností je Škoda Octavia 1,6 TDI s výkonem 85 kW. Poradenská společnost Broker Consulting proto právě na této oktávce srovnává průměrné ceny povinného ručení.
Za kolik bylo možné sjednat povinné ručení pro nejtypičtější české auto během pandemie a za kolik nyní? Broker Consulting POVIndex ukazuje, že zatímco v březnu cena rostla, v dubnu se průměrná cena snížila, a to na hodnotu 6712 korun na rok.
"U pojišťoven Slavia a Generali Česká pojišťovna je patrná rychlá reakce na blížící se konec pandemie. Zatímco Slavia zvolila taktiku zvýšení průměrné ceny, výraznější hráč Generali ČP dále zlevňuje. Tendence se pak promítly do průměrné ceny povinného ručení,“ vysvětluje analytik neživotního pojištění Broker Consulting Jiří Váchal.
Ceny se pochopitelně liší podle regionů, motoristé v Praze si musí připravit zhruba o 10 % větší částku oproti průměru, zatímco ve městech velkosti Benešova jsou ceny za povinné ručení naopak o 13,3 % nižší než je celorepublikový průměr.
Pojištění zahrnutá do POVIndexu obsahují nejvyšší možné krytí. Pojištění dostupná na trhu ale nemají úplně identický rozsah krytí. Vždy je potřeba posuzovat nejenom cenu, ale také rozsah benefitů (zejména asistenčních služeb) ve vztahu k potřebám řidiče, například podle toho, jak moc jezdí, jaké vzdálenosti, nebo jak si představuje servis od pojišťovny v případě nehody. Rozdíly v pojištěních jsou například v limitech pro opravu na místě, v limitech pro vzdálenost hrazeného odtahu, případně v možnostech náhradního vozidla.
Vracení pojistného?
Pojišťovny v některých evropských zemích uvažují o tom, že motoristům pojistné za období nouzového stavu vrátí. U nás se ale na nic takového těšit nemůžeme.
"Ústup nákazy a končící vládní omezení jsou patrné i v dalších zemích evropského regionu. Z hlediska auto pojištění pojišťovny v některých státech zvažují vracení pojistného. Důvodem je menší provoz související s omezením či zákazem pohybu a nižší počet nehod v porovnání s dlouhodobým sledováním v daném období. V našich krajích se o takovém přístupu neuvažuje. Důvodem může být, že pokles provozu na silnicích byl velmi krátkodobý a rychle se vrátil k normálu. Navíc se předpokládá, že lidé se nyní budou v zájmu bezpečnosti do práce raději dopravovat autem než MHD, což může vést k nárůstu škod,“ komentuje Jiří Váchal.
Bude benzín zase dražší?
S ústupem pandemie se pojí pro motoristy ještě jeden další zásadní krok, a to návrat letecké dopravy. Ta je velkým odběratelem surové ropy, z níž se vyrábí letecké palivo. A jelikož letecký provoz je nyní téměř pozastaven, odbyt pro ropu se dramaticky snížil, a tím pádem její cena dosahuje dlouhodobých minim.
S návratem letecké dopravy ale lze očekávat její postupné zvyšování a i zdražení paliva pro běžná vozidla, odhaduje Broker Consulting. "Za jak dlouho ale nárůst cen na čerpacích stanicích pocítíme, nelze nyní spolehlivě predikovat. Záleží, jak se jednotliví odběratelé předzásobili "levnou" ropou,“ upozorňuje Jiří Váchal.