Součástí změn, které v pondělí odsouhlasila česká vláda je i zvýšení rychlosti na vybraných úsecích tuzemských dálnic ze 130 na 140 km/h. Někteří dopravní experti s tím nesouhlasí, zvyšování limitů jde podle nich proti evropským trendům. Kdy a kde bychom mohli jezdit rychleji? A jsou na to čeští řidiči připraveni? Co myslíte?
Vláda v pondělí schválila novelu, která má přinést velké změny v bodovém systému - v plánu je přísnější postih závažných přestupků a naopak mírnější posuzování těch bagatelních.
Součástí změn je ale i možnost zvýšit povolenou rychlost na vybraných úsecích českých dálnic na 140 km/h. To je změna, o které se debatuje už dlouho. A podle kritiků by to nebyla změna zrovna bezpečná…
Změny mají platit od roku 2022. "Na vybraných úsecích dálnic rychlost 140 km/hod. Vláda právě přijala bodový zákon," pochvaloval si v pondělí na Twitteru ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).
"V otázce samotných pravidel silničního provozu dochází k dílčí změně, která umožní zvýšit místní úpravou provozu nejvyšší povolenou rychlost na dálnici až na 140 km/h. Díky této úpravě bude možné na nových a modernizovaných úsecích dálnic, kde to jejich parametry a intenzita provozu dovolí, umístit příslušnou dopravní značku," doplňuje k vládou přijaté změně ministerstvo.
Novelu teď dostanou na stůl poslanci, schválit ji pak musí i senátoři a prezident.
Cílem změn je zvýšit bezpečnost na českých silnicích a umravnit nezodpovědné řidiče. Platí to i v případě zvýšení povolené rychlosti?
Hlavním motivem má být zlepšení komfortu pro uživatele dálnic, efektivní využití nových dálničních úseků a plynulost provozu.
Podle dopravních expertů však jde zvyšování limitů proti evropskému trendu. Čeští řidiči podle nich navíc nejsou připraveni - mnozí jezdí agresivně, často nedodržují bezpečné rozestupy a povolenou rychlost stejně překračují.
Ukazují to i výsledky páteční policejní akce Speed Marathon, při které se měřila rychlost na devíti stovkách míst v ČR. "Do akce bylo nasazeno přes 600 policistů, kteří v průběhu dne zkontrolovali téměř 5300 vozidel. I přesto, že byla veřejnost předem informována o stanovištích a celé akci, policisté zjistili během čtyřiadvaceti hodin celkem 2281 dopravních přestupků, z čehož 1740 případů bylo porušení stanovených rychlostních limitů," vypočítala policejní mluvčí Hana Rubášová.
Změnilo by se to, kdyby mohli řidiči na vybraných místech jet o 10 km/h rychleji? "Zvyšovat rychlost za dané situace, kdy se nám zvyšuje počet nehod na dálnicích, je přinejmenším otázkou diskuse,“ podotýká například Igor Sirota z ÚAMK.
"Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu (ETSC) doporučuje všem členským státům evropské osmadvacítky stanovit na dálnicích maximálně povolenou rychlost jízdy do 120 kilometrů v hodině,“ připomíná Roman Budský, expert platformy Vize nula.
A přidává se i Centrum dopravního výzkumu. "Naše dálniční síť je navrhovaná na nejvyšší rychlost 130 kilometrů v hodině, tomu jsou přizpůsobené šířky jízdních pruhů nebo délky připojovacích a odbočovacích pruhů,“ upozornila už dříve ředitelka divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií CDV Veronika Valentová.
V Česku podle CDV překračuje nejvyšší povolenou rychlost zhruba 12 % řidičů mimo obce a 6 % šoférů v obcích. Roste počet řidičů, kteří mimo obec překročí limity o víc než 10 km/h. Týká se to právě hlavně dálnic.
S vyšší rychlostí se prodlužuje brzdná dráha vozidla a následky nehod jsou horší. Navíc v Česku se moc nedbá na bezpečné rozestupy. Podle průzkumů CDV bezpečnou vzdálenost nedodržuje více než třetina šoférů. Nedodržení bezpečné vzdálenosti přitom patří dlouhodobě k nejčastějším příčinám dopravních nehod.
Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic už dříve vytipovaly úseky, na kterých by mohla být rychlost zvýšena. Týkalo by se to až 250 kilometrů dálnic. Úseky musí splňovat technické parametry, být rovné a přehledné. Uvažovat se dá například o D1 od Lipníku ke Klimkovicím, D2 od Chrlic směrem k hranici se Slovenskem, D5 od Plzně k německé hranici nebo D11 v úseku Jirny – Hradec Králové.
Na D1 mezi Prahou a Brnem o tom ministerstvo zatím neuvažuje kvůli hustému provozu kamionů, je možné že se to změní po dokončení modernizace.
Seznam každopádně není definitivní a úřady budou úseky ještě vyhodnocovat. "Bude se to jednat hlavně moderních úseků dálnic s ohledem na bezpečnost řidičů," podotkl ministr Havlíček.
Na Slovensku se testuje stočtyřicítka na 38kilometrovém úseku dálnice D1 mezi Popradem a obcí Behárovce na východ od Vysokých Tater. V Rakousku podobný test předčasně uťali.
Více než 130 km/h jezdí na dálnicích v Německu (i na úsecích s neomezenou rychlostí se ale doporučuje 130 km/h) nebo v Bulharsku a Polsku. Polské a bulharské silnice jsou přitom nejnebezpečnější v Evropě.
Jinak je trend spíš opačný. V Nizozemsku kvůli emisím nedávno snížili limit na 100 km/h, pomaleji než u nás se jezdí na dálnicích v severských zemích, Estonsku, Belgii, Irsku, Velké Británii, Španělsku, Portugalsku, Švýcarsku, na Kypru i Maltě nebo v Rumunsku, kde se ale s bezpečností zrovna nemažou, rumunské silnice jsou v Evropě hodnoceny jako nejrizikovější.