Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda Auto si stěžují na velké problémy při výrobě Octavií čtvrté generace i zcela nového elektrického SUV Enyaq, který má mít premiéru už na začátku září. Výroba vázne kvůli potížím se softwarem i hardwarem.
Zaměstnanci mladoboleslavské Škodovky jsou nervózní, naštvaní, připadají si, že nic neumějí, že jim to nejde jako dřív. Mohou za velké problémy ve výrobě nových modelů Octavia a Enyaq.
"Připravenost produktu/vozu do výroby je ve velmi žalostném stavu. Nová Octavia i nový elektromobil Enyaq se dovyvíjí až v sériové výrobě, na tom to stojí i padá zároveň," píší zaměstnanci montážní haly.
Na lince podle nich "visí" stovky rozpracovaných aut, které není možné dokončit. "Každý den se navyšuje rozpracovanost o stovky vozů a nesouvisí to tentokrát s dodavatelskými firmami, i když určitě k tomuto přispěly, ale souvisí to se softwarem a hardwarem vozů," dodávají v dopise, který ve čtvrtek zveřejnil týdeník Škodovácký odborář.
Výroba nové generace modelu Octavia je pro firmu stěžejní. Podle odborářů jde o "skvělý produkt". "Má to však jeden, respektive dva, háčky. Stále přetrvává nedostatek příslušné motorizace a navíc se k tomu přidaly velké problémy se softwarem. Zaměstnanci jsou rozhořčení a zklamaní, chtějí přesně vědět, kdo způsobil tento problém a zároveň, jak bude napraven," upozorňují odboráři a vyzývají představenstvo i jeho nového šéfa Thomase Schäfera, aby co nejdříve našlo řešení.
U předchozí generace Octavie s jednoduchou architekturou řídících jednotek bylo mazání chybových pamětí otázkou 2 až 5 minut, ale u nové Octavie se to samé dělá 30 minut. "To způsobuje zacpávání testovacích válců a výpravny, která nemá infrastrukturní podmínky pro tento typ vozu s takovou architekturou," popisují zaměstnanci z haly M13.
Také výrobu prvních elektromobilů na koncernové platformě MEB brzdí problémy se softwarem. Enyaq má mít světovou premiéru 1. září v Praze."Nový elektromobil Enyaq například ani teď, v nulté sérii, není schopen pokračovat z montážní linky v přímém toku, ale musí se odstavit a až průměrně po třech hodinách věnování se problematice softwaru může pokračovat v toku na další funkční zkoušky," pokračují zaměstnanci Škody Auto.
Útvar, který má na starosti problematiku softwaru a hardwaru by podle nich potřeboval posílit, protože zaměstnanci na lince potřebují se softwarovými problémy pomoci více než kdykoliv předtím. "Nikdy jsme se na hale s tímto nesetkali a je to tady pro lidi psychicky velmi ubíjející s nejistotou, co bude dál," dodávají.
"To poslední, co si v současné době můžeme dovolit, je ztrácet zákazníky a ukazovat koncernu Volkswagen, že nejsme schopní problémy řešit," burcují odboráři.
Automobilka se k aktuálním problémům zatím nevyjádřila. Nový předseda představenstva Thomas Schäfer po svém nástupu napsal všem zaměstnancům, že pro něj jsou hlavní cíle elektrifikace a konektivita nových aut. "Proto hodlám věnovat zvláštní pozornost další elektrifikaci a digitalizaci našich produktů. Jsou klíčem k tomu, aby automobilka zůstala pro své zákazníky i nadále atraktivní," vzkázal Schäfer.
Pod Škodovácký odborář dodal, že chce udržovat se zaměstnanci dobré vztahy. "Zaměstnanec je vždy ústředním bodem. Snad o mě něco vypovídá, že v mé minulé pozici jsem byl nazýván "předsedou pro lidi". Zaměstnanci jsou klíčem k úspěchu Škoda Auto," prohlásil.
S novou Octavií měla Škodovka vážné potíže už na jaře, kdy musela přerušit výrobu a svolat už prodané kusy do servisu. Stejně jako v dalších modelech koncernu VW se i u Octavie objevila softwarová chyba, kvůli které hrozilo selhání systému automatického nouzového volání eCall. Náprava trvala necelé tři týdny - více ZDE.