Možná některou z těchto chyb děláte dlouhé roky, aniž byste tušili, že je něco špatně. Nejste zdaleka sami - experti magazínu What Car? sestavili seznam těch nejběžnějších chyb, které řidiči dělají. My jsme k nim pár častých chyb přidali a zároveň doplnili rady, jak takových chyb zbavit.
Americký novinář Tom Vanderbilt před lety popsal chování řidičů a dopravní paradoxy v knize Doprava: Proč řídíme tak, jak řídíme. Mimo jiné uvedl: "V provozu platí jednoduchá mantra: Když se situace zdá nebezpečná, je pravděpodobně mnohem bezpečnější, než si myslíte. Naopak: Když se situace zdá bezpečná, je to přesně ten okamžik, kdy byste měli být ve střehu. Většina nehod se stane na suché vozovce za jasných a slunečných dní střízlivým řidičům." Moudrá slova…
Podívejte se na přehled nejběžnějších chyb, která v autech mnohdy nevědomky děláme. Když se jich zbavíte, možná pak budete řídit lépe a bezpečněji, prodloužíte životnost svého auta a nejspíš se v něm budete cítit o dost pohodlněji. Pokud žádnou z těchto chyb neděláte, pak klobouk dolu.
Stání na spojce
V každé autoškole by měli začátečníkům říct, že spojku mají používat jen při přeřazení, a že vše ostatní ji ničí.
Jestli si chcete spojku spolehlivě a rychle zničit, existují na to tři zaručené způsoby. Tím prvním je, když ve stání v kopci používáte spojku místo brzdy a držíte tak auto na místě - prokluzující spojka se přehřívá a extrémně rychle se opotřebuje. Druhým spolehlivým způsob jak spojce zkrátit život je, že ji při jízdě bezdůvodně vyšlápnete. Je rozhodně lepší si přibrzdit nebo rovnou podřadit, ale spojku nechte v záběru. Nejenže spojka neprokluzuje, ale zároveň šetříte brzdy auta, protože takzvaně brzdíte motorem.
Třetím příklad: stání na červenou a jízda v koloně, kdy někteří řidiči místo aby zařadili neutrál a pustili spojkový pedál, tak na spojce dál stojí. Spojka je tedy rozpojená a spojkové ložisko tím trpí. Prostě když stojíte nebo zpomalujete do úplného zastavení, vždy zařaďte neutrál a spojku mačkejte, až když se zase rozjíždíte.
Nesprávné používání klimatizace
Řidič v přehřátém autě reaguje pozdě, je apatický a netrpělivý. Pokud se teplota v kabině pohybuje kolem 35 stupňů, jsou reakce podle průzkumů až o 20 % pomalejší, než když je v autě 25 °C.
Nejčastější chyby: Spuštění klimatizace naplno okamžitě po nasednutí do rozpáleného auta, příliš nízká teplota v autě a špatně nastavené proudění vzduchu.
Nepoužívání parkovací brzdy ve vozech s automatem
Naprostá většina aut s automatickou převodovkou má na voliči parkovací polohu "P". V té převodovku zablokuje takzvaná parkovací západka a auto v klidu a bezpečně stojí. Bez nutnosti zatáhnout nebo stisknout parkovací (ruční) brzdu.
Platí to na rovině, v kopci už je to trochu jinak. Při parkování do kopce nebo z kopce byste rozhodně měli "zatáhnout" ruční brzdu (aktivovat elektronickou parkovací brzdu) ještě před tím než přepnete volič do polohy "P". Jinak na mechanismus převodovky "naložíte" váhu celého auta a vystavujete ho zbytečné přehnané námaze. Při rozjezdu se vám pak z přetížené převodovky mohou ozvat nepěkné zvuky, nebo může být obtížně přeřadit z polohy "P".
U některých (starších) aut může být parkovací západka v poloze "P" nespolehlivá. Rozhodně je jistější ji podpořit parkovací brzdou.
Nedostatečné rozestupy za jízdy i vestoje
Při zastavování za jiným vozem vždy před sebou nechte mezeru zhruba metr až 120 centimetrů. To vám dá dostatek prostoru, abyste vozidlo vpředu předjeli, pokud se porouchá nebo bude z jiných důvodu neschopné jízdy.
Dostatečná mezera (i když ne nutně tak velká) by měla zůstat i mezi v řadě parkujícími vozy. Co když budou do auta před vámi potřebovat naložit dětský kočárek? Vždy se ujistěte, že necháváte dostatek místa.
"Lepení na zadek" za jízdy je samostatnou kapitolou - bezpečný rozestup by měl být samozřejmostí, ale pravidlo dvou vteřin mnohým řidičům nic neříká.
Nedostatečně sešlápnuté brzdy
K mnoha nehodám dochází nejen proto, že řidiči nebrzdí včas, ale také proto, že nebrzdí dostatečně tvrdě. Pokud potřebujete zastavit opravdu rychle, nebojte se na brzdy dupnout. Moderní brzdy jsou silné a pneumatiky dnes zastavují velmi účinně. Nechte je dělat svou práci a nedělejte si zbytečné starosti s rizikem zablokování kol.
Vozy prodávané od roku 2004 mají sériově namontovaný systém ABS, většina má také kontrolu stability (ESC) a některé i rozdělovač brzdného účinku (EBD). Na suché vozovce je s takovou výbavou riziko smyku minimální.
Nepoužívání tlačítek na volantu
Multifunkční volanty mají zvyšovat komfort, ale i bezpečnost. Pokud si zvyknete používat tlačítka na volantu například k ovládání rádia nebo telefonu, nebudete muset tak často odvracet zrak ze silnice, čímž snížíte pravděpodobnost nehody způsobené nepozorností.
Nesprávné sezení za volantem
Pokud chcete mít svůj vůz pod kontrolou, je naprosto nezbytné, abyste si našli pro řízení vhodnou polohu. Ne vždy je to ta nejpohodlnější! Mnohdy jsou k vidění šoféři, kteří v autě spíš leží nebo jsou naopak nalepení na volantu.
V ideálním případě by po sešlápnutí spojky měl být noha mírně ohnutá. Volant má být tak daleko, abyste přes něj byli schopni ohnout zápěstí, přičemž paže budou také jen mírně ohnuté. Sedadlo by mělo být ak vysoko, aby měl řidič volný výhled do všech stran a na všechny displeje na přístrojové desce. Horní okraj opěrky hlavy by měl být ve stejné výšce jako temeno hlavy.
Zanedbaná kontrola pneumatik
Kontrola pneumatik je snadná, přesto ji spousta řidičů ignoruje. Pneumatiky přitom hrají při jízdě velmi důležitou roli, koneckonců čtyři malé plošky gumy jsou jedinou částí, kterou je vaše auto v kontaktu s vozovkou.
Zákon stanovuje u letních pneu minimální hloubku dezénu 1,6 mm, u zimních pak 4 mm (pro vozy do 3,5 tuny).
Výrobci pneumatik doporučují jednou za měsíc kontrolovat hloubku dezénu i tlak vzduchu v pneumatikách, který hraje významnou roli ve spotřebě i jízdních vlastnostech vašeho auta.
Pouštění hlasité hudby
Děláme to všichni - když hrají v rádiu oblíbenou skladbu, automaticky zvyšujeme hlasitost. Ale věděli jste, že hlasitá hudba v autě má nepříznivý vliv na schopnost soustředění? Výzkum Memorial University v Kanadě prokázal přímou souvislost mezi vyšší hlasitostí zvuku a reakční dobou řidiče. Zní to až neuvěřitelně: když byla hudba přehrávána na pouhých 95 decibelů (průměrný reproduktor smartphonu umí přes 100 dBA), reakční doba se u všech účastníků výzkumu zvýšila o 20 %.
Hlasitá hudba navíc "přebíjí" zvuk motoru a tím ztěžuje podvědomou kontrolu, jakou rychlostí jedete a kdy máte řadit.
Jízda ve slepém úhlu
Zdržovat se se svým vozem ve slepém úhlu jiného řidiče na víceproudé silnici může být nebezpečné. Může se snadno stát, že o vás druhý řidič vůbec neví. Snažte se co nejdříve z mrtvého úhlu vyjet (zrychlit nebo zpomalit). Pokud to není možné - například proto, že za vámi nebo před vámi jsou auta - pak si raději položte ruku na klakson a buďte připraveni dát kolegovi signál, který mu připomene vaší existenci ve chvíli, kdy se bude snažit přejet do vašeho pruhu.
Nedostatečné předvídání a čtení silnice
Proč je větší riziko vážné nehody na poloprázdných venkovských silnicích než na přeplněných městských tepnách? Roli samozřejmě hraje rychlost a také to, jak ji řidiči přizpůsobí stavu vozovky a jak dokážou číst terén.
Řidiči přitom často podceňují zatáčky a horizonty, za které nevidí. Měli by udržovat zorný úhel co nejvýše, čili dívat se co nejdál dopředu. To jim dává víc času než se přiblíží zpozorovaný objekt a také je to nutí předvídat další průběh silnice.
Zatáčku je třeba projíždět takovou rychlostí, abyste zvládli plynule manévrovat a nerozhodili rovnováhu auta. Zařaďte správný rychlostní stupeň už před zatáčkou, přibrzděte ještě na rovném úseku a při výjezdu ze zatáčky pak citlivě zacházejte s plynem.
Neopatrné otevírání dveří
Koukáte se do zrcátka pokaždé, než otevřete dveře řidiče? Ani to nemusí stačit, můžete mít zrovna cyklistu ve slepém úhlu, kterého ani neuslyšíte. Takové nehody jsou pak hodně nepříjemné.
Ideálním řešením je takzvaný holandská chvat. Sice není moc pohodlný, ale pomáhá si zažít správné návyky. Každý, kdo z auta vystupuje, měl by dveře otevírat vzdálenější rukou. Řidič tedy pravou. Natočí při tom své tělo a to ho donutí, aby se ohlédl. A také aby skutečně pohlédl do zrcátka. Zvýší tak šanci, že se cyklista objeví v jeho zorném poli.
Svícení a nedodržování pravidel v kolonách
Dovolíme si do seznamu přidat ještě tři české speciality:
Nesprávné používání mlhovek.
Ignorování záchranářské uličky v kolonách na dálnicích.
A neschopnost správně dodržovat pravidlo zipu. Připomeňte si základní zásady: