Po dlouhých a náročných přípravách v Mladé Boleslavi startuje sériová výroba elektrického SUV Enyaq. A ze Škodovky zní i hlasy, které potvrzují návrat prodloužené verze oblíbeného modelu Fabia, ačkoliv to dlouho s kombíkem vypadalo velmi nejistě.
Příští rok Škoda Auto představí novou generaci oblíbené Fabie. Dosud byla schválená jen v krátké verzi, kombík původně automobilka už vyrábět nechtěla. Vedení firmy v čele s předsedou představenstva Thomasem Schäferem ale podle všeho rozhodnutí přehodnotilo. "Pan Schäfer mi sdělil, že výroba modelu Fabia combi byla schválena,“ uvedl ve čtvrtečním vydání Škodováckého odboráře odborový předák mladoboleslavské Škody Auto Jaroslav Povšík s tím, že potvrzení je oficiální.
Podle něj by jakákoli jiná varianta by byla nepřípustná. "Fabia combi sem prostě jednoznačně patří. Jak svým jménem, koncepcí, tak tím, že se tady narodila v krátké i dlouhé verzi,“ dodal Povšík. Fabia v rodinné verzi je podle něj pěkné, dobře vybavené a přitom nízkorozpočtové auto, které by nejspíš nikdo jiný nedokázal vyrábět s tak nízkými náklady a v takové kvalitě. Mateřský koncern Volkswagen přitom výrobu kombíku původně odmítal z kapacitních a nákladových důvodů. Pozastaven byl i vývoj modelu.
Škoda v Mladé Boleslavi ve středu rozjela sériovou výrobu čistě bateriového SUV Enyaq iV - na linku se můžete podívat ve videu pod titulkem článku. Příprava probíhala dlouhé měsíce a podle zaměstnancům dost vázla. "Připravenost produktu/vozu do výroby je ve velmi žalostném stavu. Nová Octavia i nový elektromobil Enyaq se dovyvíjí až v sériové výrobě, na tom to stojí i padá zároveň," vzkazovali zaměstnanci montážní haly a poukazovali na problémy se softwarem i hradwarem nových modelů.
Teď je podle Škodovky vše překonáno a upravená linka zvládne chrlit Enyaqy spolu s Octaviíi Karoqem. V plánu je výroba až 350 vozů Enyaq iV denně. Octavií se na stejné lince vyrábí denně 1150.
Enyaq je první sériový model značky vycházející z modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Aby ho mohla automobilka vyrábět společně smodely stojícími na platformě MQB, musela výrobní linku v hlavním závodě v Boleslavi výrazně přestavět - investovala do toho 32 milionů eur. Teď jde o jedinou výrobní linku v celém koncernu určenou pro vozy vycházející z obou platforem MQB a MEB.
"Enyaq iV je prvním sériovým modelem značky Škoda, který byl od začátku koncipován jako čistě bateriový vůz. Tím klade naše nové SUV zcela jiné požadavky na výrobní procesy a sled výrobních operací než modely se spalovacím motorem. Tuto skutečnost odráží také rozsáhlá opatření spojená s přípravou a přestavbou, kterou jsme v našem hlavním závodě v Mladé Boleslavi realizovali od léta minulého roku," popsal člen představenstva společnosti Michael Oeljeklaus.
Automobilka musela upravit statiku budovy a technologie pro přepravu dílů na hmotnost čistě bateriových vozů i montovaných komponentů. Kromě toho zavedla například instalací termokamer bezpečnostní opatření v oblasti manipulace s bateriemi. Tyto kamery nepřetržitě kontrolují teplotu ve výrobní hale a v případě zjištění odchylky vyhlásí poplach.
Jak to na montážní lince při výrobě modelu Enyaq vypadá, se podívejte v úvodním videu pod titulkem článku.