Je budoucnost "čisté" automobilové dopravy v elektřině či vodíku? Toyota dává k dispozici svoje technologie ostatní, věří, že vodík se brzy výrazně prosadí nejen v autech.
Elektřina vznikající reakcí vodíku s kyslíkem už dnes pohání osobní auta, kamiony flotily městských autobusů, vysokozdvižné vozíky a generátory energie. Probíhá testování technologie k pohonu člunů a vlaků.
A japonská Toyota chce přispět k dalšímu masivnímu rozšíření. Její technologie palivových článků je díky své všestrannosti vhodná nejen k pohonu vozidel, ale i produkci čisté energie pro řadu dalších oblastí použití. Toyota Motor Europe ji teď zpřístupňuje svým obchodním partnerům a očekává, že jejich celosvětové prodeje brzy desetkrát vzrostou. Založila proto obchodní uskupení Fuel Cell Business Group, které má z Bruselu koordinovat aktivity na poli vodíku v Evropě.
"Očekáváme, že naše celosvětové prodeje systémů palivových článků v krátkodobém horizontu vzrostou na desetinásobek, a proto jsme také zásadním způsobem navýšili naše výrobní kapacity. Toyota kráčí v čele svými vysokými investicemi do vodíkové společnosti prostřednictvím vozidel příští generace, otevíráním nových trhů a technologických aplikací, navyšováním kapacit pro výrobu palivových článků a investováním do naší organizace zde v Evropě,“ říká Thiebault Paquet, ředitel uskupení Fuel Cell Business Group.
Toyota je průkopníkem inovací vodíkových technologií. V roce 2014 představila celosvětově první elektromobil na vodíkové palivové články, sedan Mirai, dostupný zákazníkům na běžném trhu. Nachystaná už je jeho druhá generace, která má příští rok předvést vylepšený systém pohonu vycházející z dalšího vývoje. Současný systém palivových článků od Toyoty je kompaktnější i lehčí a vykazuje vyšší energetickou hustotu.
Ve snaze o rychlejší rozšíření vodíku do dalších oblastí se Toyota zaměří na vodíkové "klastry" či ekosystémy v evropských centrech, kde místní infrastruktura podporuje vozové parky dopravců a služby mobility. Nové uskupení posílí komerční využitelnost vodíku a podpoří jeho uplatnění i v dalších oblastech, aby byl co nejdostupnější i novým obchodním partnerům. Spolupracovat bude s odvětvovými partnery, národními i regionálními vládami a organizacemi.
Toyota je přesvědčena, že podobné aktivity zvýší poptávku po vodíku, sníží náklady a posílí životaschopnost infrastruktury dodávek, což by zase mělo přilákat více zákazníků.
Podle globální strategie SDG (Sustainable Development Goals – cíle trvale udržitelného rozvoje) má vodík pomoci k nulovým emisím v ovzduší a ve světě je o technologii stále větší zájem.