Může být budoucnost klasických spalovacích motorů růžová (nebo spíš zelená)? V současné době drastického snižování emisí to je velice nepravděpodobné. Automobilka Porsche se přesto nevzdává, naději vidí v ekologicky vyráběných a klimaticky neutrálních palivech - syntetické naftě a benzínu.
Německá automobilka Porsche tvrdí, že existuje řešení, jak ještě po další dekády udržet na silnicích klasická auta se spalovacími motory a zároveň eliminovat uhlíkové emise. Možným řešením má být klimaticky neutrální syntetické palivo.
Porsche společně se Siemensem a dalšími globálními firmami vytvořilo konsorcium, které se snaží syntetické palivo otestovat. V Chile postaví moderní fabriku, která bude prvním plně integrovaným závodem na světě schopným vyrábět syntetické e-palivo v průmyslovém měřítku.
Závod Haru Oni bude obsluhovat větrná turbína vyrábějící elektřinu pro elektrolyzéry, které rozkládají vodu na vodík a kyslík. Vodík se poté spojí s oxidem uhličitým filtrovaným z ovzduší a vznikne syntetický methanol. Ten lze poté použít k výrobě syntetických verzí benzínu a nafty a také petroleje, který se používá v letectví.
V první fázi do roku 2022 má závod vyrobit přibližně 130.000 litrů paliva. Ve druhé etapě do roku 2024 bude ročně vyrobeno až 55 milionů litrů a ve třetí etapě do roku 2026 navýší kapacitu až na 550 milionů litrů, uvádí portál Motor Authority.
Přibližně 40% vyrobeného paliva bude tvořit ekologický benzín, jehož primárním odběratelem bude právě Porsche. Automobilka plánuje, že ho zpočátku vyžije v různých zkušebních programech, pro pohon továrních závodních vozů i ve svých experience centrech pro vážené zákazníky, kteří si v nich mohou vyzkoušet nejvýkonnější auta. Výhledově je prý možné využití i v sériově vyráběných sportovních vozech.
Není divu, že boj za udržení spalovacích aut na silnicích táhne zrovna Porsche. automobilka je vyhlášená spolehlivostí svých vozů, vždyť 70 % aut, které kdy vyrobila, stále jezdí po světě.
Otázkou samozřejmě je, jak nákladná "čistá" výroba "čistého" paliva bude - zatím je pořád efektivnější používat elektřinu k napájení bateriového elektromobilu, než vytvářet syntetické palivo pro spalovací motory. Podle společnosti Porsche stojí v současné době výroba syntetického paliva 10 dolarů za litr, při současném kurzu tedy skoro 220 korun. Za takovou cenu by tankoval fakt málokdo…
Cílem je postupně snížit náklady na úroveň konvenčně získávaného paliva. A generovat potřebný vodík způsobem, který je základem pro komerčně životaschopné syntetické palivo.
Každopádně závody jako Haru Oni ukazují, že lze pomocí existující infrastruktury přepravovat obnovitelnou energii tam, kde je potřeba. V budoucnu ji nebude nutné vyrábět tam, kde se nejvíc využívá, ale v oblastech, kde jsou ideální podmínky pro přírodní zdroje, jako je vítr a slunce.
Vodík má hrát stále významnější roli při ukládání a přepravě energie. "Po celém světě budou vznikat nové dodavatelské řetězce s cílem přenášet obnovitelnou energii mezi jednotlivými regiony. To je důležité zejména pro Německo, které – má-li uspokojit celonárodní poptávku – musí energii dokonce dovážet," vzkázal šéf Siemens Energy Christian Bruch. Německá vláda na projekt továrny v Chile poskytne dotaci v rámci národní vodíkové strategie ve výši asi 8 milionů eur (přes 210 milionů korun).
Přes tento pokus ale stuttgartská značka nadále neopouští závazek elektrifikace svých nových modelů - do roku 2025 chce prodávat 50% aut na elektřinu, 40 % mají být čistě bateriové vozy, 10 % plug-in hybridy.
"Pro Porsche je elektromobilita stále nejvyšší prioritou. E-paliva ale můžou být zajímavým doplňkem, pokud se budou vyrábět v těch částech světa, kde je k dispozici přebytek udržitelné energie. Jsou důležitým prvkem na cestě k eliminaci uhlíkových emisí. Výhody spočívá v jednoduchosti: e-paliva lze využívat ve spalovacích motorech a plug-in hybridech, přičemž lze využít stávající sítě čerpacích stanic," řekl generální ředitel Porsche Oliver Blume.
Výzkumem e-paliv se už pár let zabývá i sesterské Audi, které investovalo do závodu pro výrobu syntetické nafty ve švýcarském Laufenburgu. Tam je základem vodní elektrárna místo větrné. Výrobní zařízení má mít kapacitu 400.000 litrů za rok.
Vyrábět e-diesel zkouší jinou technologií i energetická společnost Sunfire v německých Drážďanech.