Za volantem

Skoro 1400 kilometrů na jednu nádrž? Jde to i po ucpaných silnicích

Skoro 1400 kilometrů na jednu nádrž? Jde to i po ucpaných silnicích
Zdroj: Toyota

Toyota Mirai se zapsala do Guinnessovy knihy rekordů s novým rekordem - nejdelší vzdáleností ujetou na jedno natankování elektromobilem na vodíkové palivové články. Po silnicích Jižní Kalifornie urazila 1360 km. Automobil během celého testu spotřeboval 5,65 kilogramu vodíku, jeho načerpání trvalo pět minut.

V Guinnessově knize je zapsaný nový rekord v úsporné jízdě, a to v kategorii aut na vodíkové palivové články. Postarala se o něj vodíková Toyota Mirai, když ujela 1360 km na jednu nádrž. Překonala tak svého konkurenta - vodíkové SUV Hyundai Nexo, které letos na jaře urazilo bez doplňování paliva 887,5 kilometrů.

Během celého pokusu Toyota Mirai spotřebovala 5,65 kg vodíku. Automobil cestou minul 12 vodíkových čerpacích stanic. Projížděl zejména hustým provozem během špiček, kdy se teploty pohybovaly mezi 18 až 28 stupni Celsia.

Průměrná spotřeba paliva tedy vychází na 0,415 kg vodíku na 100 km. Při ceně kolem 250 Kč/kg, ze kterou by se měl vodík brzy i v Česku prodávat, vychází náklady na něco málo přes korunu na kilometr.

"Vůz nevypustil do ovzduší žádné zplodiny ani CO2, pouze čistou vodu. Na stejné trase by konvenční automobil poháněný benzínem uvolnil cca 300 kg oxidu uhličitého," podotýká japonská automobilka.

Zaplombovaná nádrž

Palivová nádrž byla zaplombovaná hned po načerpání vodíku na začátku testu. Řidiči se zaměřili na co nejnižší spotřebu energie, a nakonec dosáhli výsledku v přepočtu 13,8 kWh/100 km.

Za volant Toyoty Mirai usedl Wayne Gerdes, který se profesionálně věnuje testování dojezdu automobilů, doprovázel ho pilot Bob Winger. Dvoudenní pokus začal v pondělí, 23. srpna v americké centrále výzkumu a vývoje palivových článků Toyota Technical Center (TCC) v Kalifornii.

Související obsah

​Vůz vyrazil na jih do San Ysidra, potom ho trasa zase vedla na sever do Santa Barbary přes Santa Monicu a Malibu po dálnici Pacific Coast Highway. Večer se Wayne Gerdes vrátil do Toyota Technical Center s najetými 761 km. Druhá část trasy, kterou se Toyota Mirai vydala další den, tedy, ve větší míře vedla po místních komunikacích.

Trasa vedla ucpanými silnicemi

Automobil v této etapě ujel 599 km, prodíral se mimo jiné ucpanými silnicemi v ranních a odpoledních špičkách, a to i na dálnici ze San Diega do Los Angeles. Na sklonku dne na zbytek vodíku v nádrži dojel opět do sídla TTC.

Podívejte se, jak funguje vodíková Toyota Mirai:

​"Jako rozhodčí Guinness World Records jsem měl během 10 let možnost sledovat pokusy o překonání rekordů různého druhu, včetně řady vzdálenostních. Dvoudenní test Toyoty Mirai bez tankování ukazuje sílu a možnosti technologie elektronického pohonu na palivové články. Právě tato technologie společně s promyšlenou konstrukcí Toyoty Mirai umožnila dosažení tohoto historického rekordu,” prohlásil Michael Empric, který byl svědkem příjezdu vodíkového vozu do cíle a spolu s řidičem Waynem Gerdesem následně ověřil, že je palivová nádrž stále zaplombovaná, a dohlížel na její otevření.

Další rekordní jízdy

Pro srovnání: Američané John a Helen Taylorovi v roce 2012 ujeli v turbodieselovém sériovém VW Passat na jednu nádrž 2616,9 km, když při maximálně úsporné jízdě spotřebovali v průměru 2,8 l nafty na 100 km.

Marek Tomíšek a David Kazda v roce 2017 najeli v sériové Škodě Rapid 1,6 TDI 85 kW na jedno natankování 1601,4 km při průměrné spotřebě 3,44 l/100 km. Dosud jde o oficiálně evidovaný zápis v české databance rekordů.

Související obsah

​Marek Tomíšek je držitelem i dalšího českého rekordu - s hybridem Hyundai Ioniq dokázal najezdit v reálných podmínkách silničního provozu České republiky v období nízkých lednových teplot 1264 km při celkové spotřebě 47,68 l benzínu, což odpovídá průměrné spotřebě 3,77 l na 100 km. Ioniq je tak od roku 2019 zapsán v České knize rekordů jako nejúspornější hybridní automobil v reálných podmínkách.

Databanka českých rekordů má i další zajímavý zápis - nejdelší vzdálenost ujetá elektromobilem na jedno nabití za 10 hodin je 610 km, které urazila Tesla Model S 85 v běžném  provozu po komunikacích Jihočeského kraje.

Související obsah

​Elektromobil Hyundai Kona zase dokázal ujet na jedno nabití až 1026 kilometrů, tentokrát však při kontrolované jízdě pouze na okruhu rychlostí kolem 30 km/h. V podobně "nereálných" podmínkách pak Tesla Model 3 ujela na jedno nabití 975,5 km, ovšem v rychlosti nepřesahující 56 km/h po 1,6 kilometru dlouhém okruhu s minimálním převýšením.

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Za volantem

Důležité Události