Telefon za volantem

Auto není kancelář: Proč byste zrovna dnes měli za volantem vypnout mobil

Auto není kancelář: Proč byste zrovna dnes měli za volantem vypnout mobil
Zdroj: Profimedia

Na sobotu vychází letošní světový den bez mobilu. Používání mobilního telefonu za jízdy je přitom třetím nejobvyklejším přestupkem v Česku a nevěnování se řízení je vůbec nejčastější příčinnou dopravních nehod. Zkuste tak dnes mobil vypnout aspoň v autě.

Málokdo si naplno uvědomuje míru rozptýlení, kterou manipulace s mobilem způsobuje, a to i v případě, že se jedná o hovor prostřednictvím handsfree. Naopak - mnozí řidiči si dělají v autě mobilní kancelář a telefonování za volantem omlouvají neodkladnými pracovními záležitostmi.

Statisticky se telefonátu v autě vzdá pouze necelá třetina vysokoškolsky vzdělaných řidičů, a bourají tak pětkrát častěji než řidiči bez maturity.

Čísla pojišťoven ukazují, že nehodu zapříčiněnou manipulací s mobilním telefonem způsobí každé 208. auto vysokoškoláků a pouze 1 038. vozidlo řízené řidiči se základním vzděláním. "Za sebe bych tedy rád apeloval především na tyto řidiče. Využijte dnešní den alespoň k zamyšlení, zda je vždy nutné přijmout hovor či odepsat na zprávu okamžitě,“ říká Zbyněk Veselý, obchodní ředitel Slavia pojišťovny.

Související obsah

Právě Slavia pojišťovna vyzvala řidiče, aby světový den bez mobilu, který připadá na 6. února, využili ke zcela nové zkušenosti a v autě úplně vypnuli své telefony.


Mnohonásobně větší riziko

Při používání mobilních telefonů za jízdy v autě dochází nejen ke snížení schopnosti vnímat zrakové a akustické vjemy, ale také k omezení mentální a fyzické kapacity pro řešení nenadálých dopravních situací. Nebezpečí související s používáním mobilů ostatně potvrzují i četné zahraniční výzkumy. Například renomovaná nizozemská dopravní výzkumná instituce SWOV uvádí, že 30 až 50 %času věnují šoféři aktivitám, které nesouvisejí s bezpečným řízením.

Související obsah

Nejčastěji se jedná právě o manipulaci s mobilními telefony, a to navzdory tomu, že hledání a zadávání čísla na mobilu zvyšuje riziko havárie 12x a čtení či psaní zpráv 10x.

Přesto až 35 procent šoférů za jízdy často čte došlé zprávy a 30 procent je dokonce posílá. "Nebezpečný je i sám telefonický rozhovor, ten zvyšuje riziko havárie na více než dvojnásobek. To platí i pro hovory uskutečněné za využití hands free sady,“ dodává Roman Budský expert na dopravní bezpečnost z Platformy VIZE 0.

Související obsah

V autě jako v letadle

Slavia pojišťovna vyzvala ke stejné míře disciplíny v autě jako je tomu na palubě letadla. "V letadle v zájmu vlastní bezpečnosti již téměř nikoho nenapadne nechat svůj telefon připojený ke všem sítím a snažit se běžně komunikovat. A to jsme při letu pouze pasažéři. Zkusme se v autě ze stejného důvodu chovat podobně. Mimochodem, režim letadlo na mobilu je velmi vhodný i pro cestování v autě," upozornil Zbyněk Veselý.

Související obsah


Přísnější sankce

Novela, která má od začátku příštího roku upravit bodový systém a výši pokut, počítá s výrazným zpřísněním postihu právě za telefonování za jízdy. To bude nově spadat do středně závažných přestupků, což pro přistižené řidiče bude v praxi znamenat odebrání čtyř bodů místo dvou a zvýšení blokové pokuty na 2.500 korun. Dnes je pokuta maximálně okolo 1.000 korun.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Telefon za volantem

Důležité Události