Sedmička finalistů se utkala o titul Evropské auto roku 2021. A v prestižní anketě nakonec zvítězila nová Toyta Yaris, která byla kompletně navržena v Evropě a pro evropský trh. Vyrábět se brzy bude i v Česku. Škoda Octavia skončila pátá.
Čtvrtá generace Toyoty Yaris je evropským "Autem roku 2021“ (COTY). Slavnostní vyhlášení proběhlo v pondělí v Ženevě. Devětapadesát porotců - automobilových novinářů z 22 zemí - vybíralo vítěze ze sedmi modelů, které do finále postoupily z prvního kola hlasování.
Malý Yaris dostal ve finále 266 bodů a od 26 bodů tak předstihl dalšího "prcka" Fiat New 500. Škoda Octavia skončila pátá.
Konečné pořadí ve finále:
Toyota Yaris 266 bodů
Fiat New 500 240 bodů
Cupra Formentor 239 bodů
Volkswagen ID.3 224 bodů
Škoda Octavia 199 bodů
Land Rover Defender 164 bodů
Citroën C4 143 bodů
Titul "Auto roku" se uděluje od roku 1964 a je jedním z nejvýznamnějších ocenění evropského automobilového průmyslu. Vloni titul získal Peugeot 208, rok před tím elektrický Jaguar I-Pace.
Každého ročníku se mohou účastnit pouze modely uvedené na trh během posledních dvanácti měsíců, které jsou k dispozici alespoň na pěti evropských trzích. Letošní seznam 29 kandidátů byl o něco kratší než obvykle.
Jak byste hlasovali vy?
Slavnostní vyhlášení probíhalo tradičně v předvečer ženevského autosalonu, který byl však už vloni zrušen. Letošní ceremoniál tak stejně jako loni proběhl online. Hlasování ve finále bylo o něco složitější než v první kole - každý porotce mohl rozdělit mezi sedmičku finalistů 25 bodů, přičemž musel obodovat alespoň pět vozů, nemohl dát jednomu autu více než 10 bodů a musel jasně určit model, který považuje za vítěze.
Pro Yaris jde už o druhé vítězství v historii ankety, poprvé si titul odnesl hned po uvedení na trh v roce 2000. Značka Toyota v anketě bodovala celkem třikrát, v roce 2005 se evropským Autem roku stal Prius.
Yaris si loni v Česku pořídilo 2398 zákazníků a stala se tak třetím nejprodávanějším modelem ve třídě malých vozů. Letos v lednu Toyota prodala v Česku už 120 kusů. A v rámci Evropy se stal Yaris v lednu vůbec nejprodávanějším modelem na trhu s 18 tisíci prodanými kusy.
Čtvrtá generace Toyoty Yaris byla opět kompletně navržena v Evropě pro evropský trh. Vyniká bezpečností, výbavou, která je u tak malého auta bezkonkurenční, a také výborným hybridním pohonem. Vyrábí se ve francouzském Valenciennes a od letoška jeho produkce začne také v závodě Toyota Motor Manufacturing Czech ve středočeském Kolíně, kde se již vyrábí model Aygo.
"Je pro nás velkým oceněním, že model Toyota Yaris vyhrál tuto prestižní anketu již podruhé a navazuje tak na úspěch první generace. A že vítězství přichází zrovna v roce, kdy produkce Yarisu začne i v České republice a to včetně jeho hybridní varianty,“ říká k vítězství Martin Peleška, ředitel českého zastoupení značek Toyota a Lexus.
Toyota Yaris využívá jako první v segmentu novou podvozkovou platformu TNGA (Toyota New Global Architecture). V nabídce motorizací je nový tříválcový benzínový agregát 1,5 Dynamic Force o výkonu 121 koní a jeho hybridní provedení 1.5 Hybrid Dynamic Force s výkonem 116 koní, které poskytuje řidiči agilnější reakce, nárůst systémového výkonu o 15 % a snížení spotřeby o více než 20 %.
V interiéru zaujme nový Bi-nokulární přístrojový panel, vyhřívaný volant, inteligentní adaptivní tempomat, bezdrátová nabíječka na smartphone, head-up displej nebo poprvé u Toyoty centrální airbag. Součástí základní výbavy je také balíček bezpečnostních technologií Toyota Safety Sense.