Škoda Fabia má ve své třídě čím dál zajímavější konkurenci: Nový Hyundai i20, nová Honda Jazz, k tomu povedený Peugeot 208, Opel Corsa, Renault Clio… v kategorii malých "městských" aut se v poslední době dějí zajímavé věci. Automobilky ladí svoje hatchbacky na nový level. A do hry teď razantně vstupuje i Toyota. Její nový Yaris je nabitý komfortem, technologiemi a výbavou, na kterou jsme v tomhle segmentu rozhodně nebyli zvyklí.
Honda prezentuje nový Jazz jako nejpohodlnější ve své třídě, vysílá ho na trh s inovativním hybridním motorem, větším prostorem v kufru i kabině, vylepšenými sedačkami a novými technologiemi… Má jít o "nejpohodlnější auto" mezi malými vozy segmentu B. Navíc má Jazz 10 airbagů včetně středového airbagu mezi řidičem a spolujezdcem, adaptivní tempomat či čtení dopravních značek v základu, který stojí 499.900 korun.
Hyundai u třetí generace modelu i20 vyzdvihuje hlavně bezpečnostní výbavu, informační a zábavní systém a konektivitu, díky nimž má model zaujmou vedoucí postavení ve svém segmentu.
"Nová generace oblíbeného modelu stanovuje ještě vyšší měřítka v segmentu B a zákazníkům nabídne nejlepší úroveň funkcí v oblasti konektivity a nejkomplexnější soubor bezpečnostních systémů ve své třídě." I Hyundai i20 má větší kufr, ve výbavě bude například chytrý tempomat spolupracující s navigací či detekce chodců a cyklistů.
A do souboje se teď razantně hlásí i nový Yaris. I Toyota chce svého premianta vyslat mezi elitu segmentu: "Nový Yaris je nejvyspělejší vůz segmentu B. Nová generace byla zároveň vyvinuta jako nejbezpečnější auto ve třídě malých vozů."
Všichni evidentně chtějí uzmout korunu krále druhého největšího segmentu pro sebe. A tak bude letos mezi malými městskými auty s zase živo…
Yaris je pro Toyotu nejdůležitější model, vždyť pětina zákazníků Toyoty řídí právě tento malý hatchback. A tak si automobilka dala na nové, čtvrté generaci hodně záležet. "Je to kompletně nový vůz, z předchozí generace si nevzal ani šroubek," říká produktový manažer Toyota Central Europe Václav Zikmund
Yaris se bude vyrábět ve Francii a od příštího roku i ve středočeském Kolíně. Prodávat se v Česku bude od října s cenou 335.000 korun za základní benzínovou verzi s motorem 1.0 VVT-i 335.000 korun a 445.000 korun za hybrid ve nejnižší výbavě.
Nová generace dostala hodně sportovní proporce. Yaris má agresivní přední masku, tvary bumerangu nad podběhy kol, nízkou linii střechy a krátké převisy. Kola se posunula až do rohů, auto je o půl centimetru kratší, ale je širší a má o pět centimetrů delší rozvor i větší rozchod kol. Výsledkem je nízký a široký sportovní postoj a také víc prostoru pro posádku uvnitř.
Díky nové platformě GA-B má lepší tuhost, nižší těžiště, nové zavěšení kol a celkově hodně vylepšené jízdní vlastnosti. Řidiči ocení lepší výhled díky štíhlému přístrojovému panelu a A-sloupkům posunutým dozadu a oproti předchozí generaci i mnohem lepší nastavitelnost volantu i sedaček.
Sedadla jsou delší a širší, v rozměrech odpovídajících spíš vyššímu segmentu C a o level výš ho posouvají i prémiové měkčené materiály a Hi-Tech textílie v interiéru.
Cílem bylo nabídnout naprosto komfortní jízdu ve městě, ale i sportovnější svezení mimo obec. "Dnešní zákazníci od svého automobilu očekávají stylové ztvárnění i praktičnost. Chtějí s ním snadno zaparkovat, požadují mrštnost v městských uličkách, ale i pohodlí na delších cestách. Očekávají vysokou úroveň bezpečnosti a co nejnižší provozní náklady, stejně jako šetrnost k životnímu prostředí díky hybridní technologii," říká generální ředitel zastoupení Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. "Těšíme se, že právě oblíbený model Yaris se od příštího roku stane první hybridní Toyotou vyráběnou v Česku,“ doplňuje.
V nabídce motorizací je nový tříválcový atmosférický benzínový agregát 1,5 Dynamic Force o výkonu 121 koní a jeho hybridní provedení 1,5 Hybrid Dynamic Force s výkonem 116 koní, které poskytuje řidiči agilnější reakce, nárůst systémového výkonu o 15 procent a snížení spotřeby o více než 20 procent. Hybridní Yaris je na dálnici schopen v ustálené rychlosti kolem 130 km/h zvládnout až 80 procent jízdy v elektrickém režimu.
Zbrusu nová jednotka vychází z ústrojí 2,0 litru pro Corollu a C-HR. Pyšní se dlouhým zdvihem, vysokorychlostním spalováním, vysokým kompresním poměrem 14:1 a vyšším točivým momentem i výkonem v nízkých otáčkách. Toyota zároveň prohlašuje, že jde o nejhospodárnější ústrojí v dané třídě.
Na českém trhu se Yaris představuje ve čtyřech stupních výbav. Na základní výbavu Active navazuje střední výbava Comfort a nejnáročnější zákazníky osloví stylové provedení Selection či limitovaná Premiere Edition.
Už v základní výbavě je k dispozici inteligentní adaptivní tempomat pro plný rozsah rychlosti včetně semi-autonomního řízení. O bezpečnost se v rámci standardní výbavy stará také soubor prvků Toyota Safety Sense 2.5 (vylepšená druhá generace), který mimo jiné zahrnuje předkolizní bezpečnostní systém s funkcí rozpoznávání chodců a cyklistů, systém zmírňování rizika kolize na křižovatkách, asistent pro udržení v jízdním pruhu, systém sledování únavy řidiče nebo nouzový asistent řízení. Toyota s novým modelem míří na 5 hvězd v evropských testech Euro NCAP, a to mimo jiné i díky centrálnímu airbagu pro přední sedadla.
Původní Yaris na trhu okamžitě vzbudil pozornost a již v roce 2000 získal evropský titul Auto roku, stejně tak jako ocenění Motor roku za jednotku 1,0 litru s jejími průkopnickými parametry. V roce 2012 se představila Toyota Yaris Hybrid, celosvětově první plně hybridní model ve třídě malých vozů. Od té doby se v Evropě prodalo přes 500 tisíc těchto automobilů.