Automobilka Škoda Auto by mohla během dvou až tří let propustit až 3000 lidí. Přitom jí kvůli pandemii aktuálně chybí dělníci a někteří lidé prý musí pracovat v nedůstojných podmínkách. Na problémy a chystané propuštění upozornily ve čtvrtek odbory. Vedení firmy navíc obvinily z hazardu s lidskými životy - podívejte se v úvodní reportáži.
Pět procent dolu. To je podle odborářů tvrdý plán vedení Škody Auto a mateřského koncernu Volkswagen. Týká se počtu zaměstnanců české automobilky. Pokud by se úsporná opatření skutečně naplnila, od letoška do roku 2023 by o práci ve Škodovce přišlo 3000 lidí.
"V posledních dnech velmi intenzivně probíhaly rozhovory s představenstvem firmy Škoda a také koncernu Volkswagen o tématu tvrdého rácia 5 procent, které se v matematickém přepočtu rovná cca 3000 zaměstnanců minus, a to počínaje již letošním rokem a konče rokem 2023," upozorňují odbory ve čtvrtečním vydání týdeníku Škodovácký odborář.
Na razantní škrty prý tlačí vedení koncernu VW. Škoda Auto se ke snižování počtu zaměstnanců zatím nevyjadřuje.
"Ten, kdo toto opatření vydal, si musí uvědomit, že ohrožuje projekty Škoda a chce učinit spoustu pracovníků a jejich rodin nešťastnými. To vše poté, co Škoda loni oslavila 125 let výroby automobilů a 30 let spojení s koncernem Volkswagen," doplňují odbory.
Škodovka prý už některá opatření zavedla - zastavila nábor nepřímého personálu, zejména mimo výrobu. Zastaveny byl přestupy mezi jednotlivými sekcemi, aby si vedoucí "nevykrádali" pracovníky.
Výrobu přitom aktuálně komplikuje pandemie koronaviru a na linkách je lidí nedostatek. "Největší kumulace nákazy Covidem-19 je ve výrobě, kterou zároveň zasahují i povinné karantény a nyní také zavřené školy a školky, to znamená ošetřování dětí do 10 let věku," popisuje Škodovácký odborář.
Ve fabrikách kvůli podstavu prý panuje extrémně tvrdý režim. "Řešení firma nalezla tak, že nutí agenturní zaměstnance, aby po noční pokračovali na ranní směnu a nahradili tak chybějící pracovníky. Podotýkáme, že toto je ten nejhorší hazard s lidským zdravím. Agenturní zaměstnanci totiž musí po noční směně čekat, až se zjistí, kolik lidí se nedostavilo do práce a pak jsou podle potřeby jednoduše nahnáni na další směnu. Takto zneužívat bezbrannosti pracovníků, závislých na této prekérní formě zaměstnání a obživy, je nedůstojné nejen v rámci firmy Škoda, ale i celém koncernu Volkswagen." vzkazují odbory.
Škodovka ale povinné tvrzení odborů popírá - tvrdí, že případné přesčasy jsou na dobrovolné bázi a hromadně se práce přes čas po dohodě s odboráři nevyužívá.
Odbory jsou teď v pohotovosti. Vyzvaly vedení firmy, aby zaměstnance o chystaném propouštění a škrtech informovalo. Zároveň nesouhlasí s tím, že by mělo z automobilky odejít natvrdo 5 % lidí. "Udělají proto vše, aby snížily toto neodpovědně stanovené plošné rácio 5 procent na minimum," podotýká Škodovácký odborář.
Pokud by vedení v realizaci plánů pokračovalo, hrozí odbory odvetou: "Je naprosto jasné, že pokud by se v ráciu pokračovalo, vytvoříme projekt solidarity, kdy přímí pracovníci odmítnou různé modely pracovní doby, jako je 17 a 18směnný systém či další formy flexibilní práce včetně hromadných přesčasů. Nejdůležitější je solidarita mezi modrými a bílými límečky. Jedině ta dokáže udržet naše pracovní místa a hodnoty našich výdělků. Především i proto, že naše personální a mzdové náklady jsou velmi výhodné a přinášejí vysokou přidanou hodnotu."
Škoda Auto zaměstnává v Česku zhruba 34 000 lidí a další lidi do fabrik najímá přes agentury.
Nahlédněte do výroby - takhle se montuje elektromobil Škoda Enyaq: