Čtvrtá generace Škody Fabie zatím potvrzuje slova nového šéfa mladoboleslavské automobilky Thomase Schäfera, že půjde o skvělé auto. Škodovka konečně ukázala chystanou novinku v plné parádě, byť zatím pořád částečně schovanou pod maskovacím polepem. Nová Fabia se představuje 22 let po premiéře první generace - podívejte se.
Fabia v první řadě vyrostla. To bylo patrné už z předchozích špionážních záběrů a oficiální testování to jen potvrdilo. Ve čtvrté generaci z ní bude moderní mohutný hatchback se spoustou místa vevnitř. Už v tom nemá Fabia na trhu pořádnou konkurenci. Takhle velké se dnes dělají spíš crossovery.
Větší zvenku i zevnitř
Na délku přerostal 4 metry, konkrétně o deset centimetrů a 7 milimetrů. Je tak o 11 centimetrů delší než současná generace, zároveň je o necelý centimetr nižší a skoro o pět centimetrů širší. Také rozvor narostl o víc než 9 centimetrů. A díky tomu výrazně narostl i vnitřek. Třeba zavazadlový prostor o 50 litrů.
Změna je znát i v prostoru pro řidiče a další cestující, kde Fabia konečně dospěla do pořádného dospělého hatchbacku. Větší šířka a zvětšený rozchod kol (O 6 cm vpředu a 5 cm vzadu) prospěly také stabilitě a chování při jízdě.
Ještě větší prostor pak nabídne kombík, ale ten začne Škodovka vyrábět až za dva roky, během kterých chce doprodávat v prodloužené variantě jen současnou generaci.
"Díky emocionálnímu designovému jazyku nového vozu Fabia je na první pohled jasné, že se jedná o typický model Škoda. V porovnání s předchůdcem jsme interiér značně vylepšili vysokou úrovní komfortu, moderním infotainmentem a inovativními asistenčními systémy. Atraktivní vůz doplňují ještě velkorysejší vnitřní prostor, úsporné a výkonné motory a výborné jízdní vlastnosti. Nový vstupní model značky Škoda tak nabízí vše, co řidič od moderního vozu očekává – a ještě něco navíc," představuje novou Fabii člen představenstva automobilky odpovědný za oblast Technického vývoje Johannes Neft.
Nová Fabia stojí na koncernové platformě MQB A0, přes nárůst rozměrů se konstruktérům podařilo téměř udržet hmotnost třetí generace. A konstruktéři chtěli udržet i kompaktní tvary, aby vyhověla věrné skupině zákazníků jako ideální auto pro mladé rodiny nebo druhý vůz do domácnosti. A aby si poradila s městským provozem i delšími cestami na výlety a dovolenou.
Podívejte se na záběry z prvních jízd po zasněžených kopcích:
Pět benzínových motorů
Na výběr budou čtyři benzínové tříválce a jeden čtyřválec.
Základním motorem je tříválcový motor 1,0 MPI o výkonu 48 kW (65 koní). V porovnání s předchozím modelem vzrostl výkon o 4 kW (5 koní). K přenosu hnací síly na přední kola slouží nová pětistupňová manuální převodovka. Stejnou převodovku nabízí také druhý motor MPI s vícebodovým vstřikováním paliva o výkonu 59 kW (80 koní).
Dva tříválcové motory 1,0 TSI generace Evo s přímým vstřikováním mají inovativní vnitřní vrstvu nanášenou na vložky válců, která snižuje vnitřní tření a tím i spotřebu paliva a emise. Lepší rozdělení a odvodu tepla ve spalovacím prostoru také optimalizuje tepelné namáhání motoru. Motor 1,0 TSI o výkonu 70 kW (95 koní) nabízí pětistupňovou manuální převodovku. Silnější verze o výkonu 81 kW (110 koní) se pojí s šestistupňovou manuální převodovkou. Na přání je k dispozici se sedmistupňovým automatem.
Všechny tyto čtyři pohonné jednotky jsou nabízeny standardně se 40litrovou palivovou nádrží. V případě 50litrové nádrže, která je k dispozici na přání, disponuje Fabia při kombinované spotřebě, která činí zhruba 5 l/100 km, dojezdem více než 950 km v režimu WLTP.
Vrcholem nabídky bude čtyřválcový motor 1,5 TSI, který má výkon 110 kW (150 koní) a je standardně vybaven sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Motor, který využívají také ostatní modely Škoda, je vybaven aktivním řízením válců ACT. Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce a snižuje tak spotřebu. Všechny motory TSI jsou vybaveny filtrem pevných částic.
Vylepšená aerodynamika
Jízdní dynamiku podporuje i výrazné vylepšená aerodynamika - Fabia má mít nejnižší součinitel odporu vzduchu ve své třídě. V porovnání s předchozí generací se snížil z cx 0,32 na cx 0,28. Konstruktéři toho dosáhli pomocí přesných simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD - Computational Fluid Dynamics). K inovativním prvkům patří také aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku. Při rychlosti 120 km/h ušatří až 0,2 litru paliva na 100 km.
Aerodynamické kryty vnějších zpětných zrcátek snižují odpor vzduchu a směřují proudění vzduchu směrem k zádi. Fabia má poprvé kola s aerodynamickými plastovými kryty a dvanáct krytů podvozku místo dosavadních tří. A také dostala větší spoiler pátých dveří a boční finlety, které zlepšují proudění vzduchu v zadní části.
Aktivní a pasivní bezpečnost
V případě nehody chrání cestující ve voze až devět airbagů. Fabia také poprvé nabízí dodatečné systémy uchycení ISOFIX a TopTether na sedadle spolujezdce. Díky rozsáhlé bezpečnostní výbavě patří k nejbezpečnějším vozům ve své třídě.
Koncernová platforma umožňuje použití nejnovějších pasivních a aktivních asistenčních systémů. Zároveň propůjčuje robustní karoserii s vysokou torzní tuhostí a vysokou stabilitou. K bezpečnostním a komfortním prvkům patří také nové asistenční systémy, které nabízejí spíš vozy vyšších tříd. Poprvé má Fabia například automatické parkování, asistenta pro manévrování a na přání i automatickou podporu podélného a příčného vedení vozu - adaptivní tempomat, asistenta jízdy v pruzích či rozpoznávání dopravních značek.
Simply Clever výbava
Nová Fabia dostala do výbavy celkem 43 Simply Clever prvků, z toho 13 je pro tento model úplně nových. Například USB-C konektor ve vnitřním zpětném zrcátku a odkládací kapsy na mobilní telefony pro cestující vzadu, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce a multifunkční kapsa umístěná pod krytem zavazadlového prostoru.