Rallye jezdec Andreas Mikkelsen má záchvat smíchu. Právě sedí za volantem legendární Škody 130 RS a užívá si v ní návrat ke kořenům motorsportu při driftování na zasněžené a zmrzlé trati. A tuhé řízení českého veterána si vyzkoušeli i další borci. Podívejte se, jak se vyřádili.
Hans-Joachim Stuck je legendou formule 1 i okruhových závodů Le Mans a seriálu DTM, Jan Kopecký a Andreas Mikkelsen zase už dlouho září ve světových závodech v rallye. Všichni tři se nedávno sešli v rakouském Zell am See. Důvod? Samozřejmě usednout za volant a užít si parádní jízdu na sněhu a ledu.
"Závodění na sněhu patří k tomu nejzajímavějšímu jak pro jezdce, tak pro fanoušky. Když trať rychlostních zkoušek lemují sněhové bariéry, stává se jízda na dlouhých hrotech nepopsatelným zážitkem,“ předeslal za všechny Jan Kopecký.
Tři známá jména motoristického sportu dostala možnost otestovat tři stoje Škoda: Slavného veterána Škoda 130 RS, současnou soutěžní špičku v podobě modelu Fabia Rally2 evo i náznak budoucnosti v podobě elektrického speciálu Fabia RE-X1.
Návrat ke kořenům
Jak je vidět na videu, úsměvy jim na tvářích vykouzlila hlavně legenda Škoda 130 RS z roku 1975. "Je báječné vidět, jak obrovským vývojem náš obor prošel. Přesto je 130 RS zábavné a hravé auto, jízdu jsem si moc užíval," říká Mikkelsen, nedávný vítěz letošní Rally Monte-Carlo v kategorii WRC2.
"Modely 130 RS byly klenoty ve startovním poli a zároveň to byly velice rychlé a spolehlivé vozy. V roce 1977 s ním Václav Blahna se spolujezdcem Lubislavem Hlávkou dokázali v Monte Carlu zvítězit ve své třídě a obsadit dvanácté místo absolutně. Jsem hrdý, že jsme s Pavlem Dreslerem dokázali na tento úspěch v Monte Carlu v roce 2018 navázat svým vítězstvím s vozem ŠKODA FABIA R5 ve světovém šampionátu v kategorii WRC2 a obsadit desáté místo absolutně," popisuje česká rallye hvězda Jan Kopecký. I on si zasněženou dráhu s ikonickou zástupkyní 120leté historie značky Škoda Motorsport užil.
Legenda mezi závodníky Hans-Joachim Stuck se za volantem vrátil do vzpomínek. "Je to opravdový návrat ke kořenům: musíte manuálně řadit, auto má báječný atmosférický motor, chybí posilovač řízení nebo elektronické asistenční systémy. Super zkušenost, já už ale dávám přednost moderním autům. Víte, jednou se mě ptali, jaký je rozdíl mezi závoděním v mé době a dnes. Odpověděl jsem, že rozdíl je jeden: v mé éře byl sex bezpečný a závodění nebezpečné. Myslím, že to vše přesně vystihuje,“ směje se Stuck.
Vítězná současnost
Samozřejmě se dostalo i na hodnocení modernějších strojů. "Fabia Rally2 evo patří mezi nejrychlejší a nejspolehlivější vozy své kategorie, což jednoznačně dokazují její výsledky ve všech šampionátech po celém světě,“ líčí Kopecký, který byl od začátku u vývoje tohoto českého vozu a nakonec se s ním stal v roce 2018 mistrem světa v kategorii WRC2.
"Auto se snadno ovládá, plynule řadí a velká zábava je zatáčet pomocí ruční brzdy," přidal se Mikkelsen, který má zkušenosti i s předchůdkyní Fabia S2000, se kterou v letech 2011 a 2012 vyhrál Intercontinental Rally Challenge.
Překvapivá elektřina
A jak na zkušené profíky zapůsobila jízda v novém čistě elektrickém voze Fabia RE-X1? "Rychlé to auto tedy je. Pohonná jednotka dává autu obrovský výkon a skvělé parametry. Líbí se mi jeho síla, zrychlování bez řazení. Jasně, nějaká ta hmotnost navíc je při jízdě cítit, ale celkově musím říct, že jsem byl velice pozitivně překvapen,“ svěřil se Mikkelsen.
Fabia RE-X1 je počin rakouské společnosti Kreisel Electric, která ho postavila s podporou automobilky Škoda na základu Fabie Rally 2 evo. Vůz nabízí celkový výkon 500 kW (670 koní) a točivý moment 880 Nm. Samozřejmostí je pohon všech kol. Auto váží 1300 kilogramů a speciálně upravený akumulátor poskytuje pro závody dostatečný dojezd 135 kilometrů.
"Fantastický zážitek. Jízdu na sněhu se všemi třemi vozy jsem si opravdu užil. Jsou zábavné a každý nabízí špičkové technické a výkonnostní parametry své doby. 130 RS je krásný stroj ze starých časů a Fabia RE-X1 zase moderní elektromobil, takže to bylo pestré. Kdybyste se mě zeptali, který je můj favorit, neuměl bych se rozhodnout,“ uzavřel Hans-Joachim Stuck.