Prodeje ukazují, že i v Česku stále víc řidičů pokukuje po ekologičtějších autech. Vyplatí se hybrid, nebo má smysl investovat rovnou do elektromobilu? Jak kdy a jak pro koho. Otestovali jsme obě verze v reálném provozu a za nás máme o vítězi jasno.
Lexus UX 300e je plnohodnotný elektromobil. První čistě elektrický vůz japonské značky, který je postavený na jejím nejprodávanějším městském crossoveru UX. Výkonný elektromotor (150 kW / 204 koní) mu propůjčuje svižnou akceleraci s velmi přirozeným charakterem. O pohon se stará baterie o kapacitě 54,3 kW pod podlahou kabiny.
Lexus UX 250h je hybridní verzí crossoveru UX. Vybavený je hybridním pohonem čtvrté generace s autonomním dobíjením, jehož součástí je nový benzínový řadový čtyřválec 2,0 litru. Celkový systémový výkon je 184 koní (resp. 135 kW). Japonci tu udělali maximum pro snížení spotřeby paliva i emisí, včetně vyladěného sání, systému vstřikování paliva a inteligentního proměnného časování ventilů.
Obě auta jsou patřičně "vyvoněná", zaujmou i extravagantním designem, takže se za vámi budou lidé dost často otáčet, jak už to u Lexusu bývá zvykem. Navíc mají parádní akceleraci, precizní řízení a skvělý podvozek. Jsou to prostorné crossovery s nízkou sportovní siluetou ve stylu kupé, která zbytečně nezvyšuje aerodynamický odpor. Díky bateriím mají obě verze nízké těžiště, elektromobil s větší a těžší baterkou "sedí" přece jen o něco lépe.
Měli jsme možnost obě auta vyzkoušet současně, o luxus a design nám zase tak nešlo, chtěli jsme porovnat hlavně spotřebu a další výhody a nevýhody hybridu a elektromobilu na našich silnicích. Zvolili jsme trasu z Prahy do Plzeně. Většinou jsme tedy jeli po dálnici D5, ale zařadili jsme i městský provoz a okresky v okolí obou měst.
Hodnocení první - hybrid:
Hybridní pohon modelu Lexus UX 250h je kultivovaný a přitom dodává crossoveru dostatečný říz. Na dálnici dovoluje šlápnout na plyn, když potřebujete předjíždět, hybridní soustava ale umí benzínový motor i úplně vypnout (například v táhlém klesání) až při rychlostech do 115 km/h. Při vyšších rychlostech už spotřeba paliva stoupá, ale kdo jezdí po dálnici D5, dobře ví, že "stotřicítku" si tu v posledních letech kvůli neustálým rekonstrukcím a omezením stejně moc neužije.
Ve městě bere hybrid energii převážně z baterky - za reálných podmínek v městském provozu může UX 250h využívat elektřinu v závislosti na jízdních podmínkách až z 50 %. Na okreskách si při sportovnější jízdě v zatáčkách řekne hlavně o benzín, i tak je velmi tichý a kultivovaný a podle potřeby využívá točivého momentu elektromotoru.
Automobilky u hybridů slibují samozřejmě lepší spotřebu paliva a hlavně nižší emise než u benzínových nebo naftových modelů v dané třídě. Proto je taky vyrábějí. Lexus UX 250h jsme rozhodně nešetřili, troufneme si odhadnout, že s takto velkým benzínovým autem bychom při našem stylu jízdy spotřebovali klidně 8 litrů na 100 km. Hybrid měl po 300 ujetých kilometrech průměr 6,5 litru. Při vyšších rychlostech na dálnici si řekl i o 7 litrů na 100 km, při klidné jízdě mimo dálnici ale spotřeba padala pod 5 litrů.
Závěr: Krásné auto, luxusní interiér, příjemné, ale i zábavné svezení s provozními náklady do dvou korun na kilometr. Je ale potřeba počítat s vyšší pořizovací cenou. Ale pozor! Lexus připravil pro střední Evropu speciální levnější edici, která má sice mírně osekanou výbavu (netkaná textilie místo kůže na sedačkách, manuální nastavení sedaček místo elektrického apod.), ale i tak je komfort naprosto dostačující. Cena začíná na 839 000 korun, což na prémiový Lexus napěchovaný moderní technologií s velmi dobře vyladěným hybridním ústrojím není zas tak vysoko. Je dokonce levnější než základní plug-in hybridní Octavie Combi.
Hodnocení druhé - elektromobil:
S plně nabitým elektromobilem UX 300e jsme se vydali na stejnou trasu. A lebedíme si: po všech stránkách je zřejmá japonská péče věnovaná každému detailu, od ručně pískovaného laku až po prvotřídní materiály uvnitř. Výstřední design umocňují velká lakovaná kola, exkluzivně navržená pro elektrickou verzi.
Jízda je hladká, stabilní, k čemuž přispívá rozvor náprav 2 640 mm i promyšleně umístěná baterie pod zadními sedadly a podlahou. Díky tomu auto nejen skvěle sedí, ale taky si zachovává původní prostornost crossoveru UX - kufr je dokonce o 47 litrů větší než v případě hybridního provedení.
Po městě při lehkém sešlápnutí "plynu" plynule a tichounce pojíždíme, při středně až velmi silném sešlápnutí na semaforu nebo při předjíždění na dálnici auto bez prodlevy vystřelí. Speciálně konstruovaná převodovka dovoluje perfektně využívat vysokých otáček elektromotoru. Potud je to velká paráda. Jenže...
Lexus slibuje dojezd na jedno nabití až 315 km (podle cyklu WLTP). To v době, kdy některé automobilky nahánějí dojezd 500 km, není nic moc, ale my máme v plánu ujet 300 km, takže by to mělo stačit…
No jo, ale to bychom museli jezdit "jako stará babka" (za tuhle nekorektní nadsázku se omlouváme všem seniorkám). Ačkoliv Japonci dělali všechno možné pro co nejlepší aerodynamiku i optimalizaci bateriového modulu, už po první stovce kilometrů je jasné, že k 300 kilometrům se na jedno nabití nedostaneme ani náhodou.
Než najedeme na dálnici, "pálíme" méně než 20 kWh na 100 km, při šetrné jízdě dokonce pod 15 kWh. Na dálnici to už ale letí až na 24 kWh, takže spotřeba energie je oproti původním předpokladům dvojnásobná! A je vcelku jedno, jestli jedeme 130 km/h, nebo 110 km/h.
Dobíjení máme v plánu na zpáteční cestě do Prahy u stanice ČEZu poblíž Žebráku. Už při otočce u Plzně je ale zřejmé, že "normálním" tempem tam nedojedeme. Vypínáme klimatizaci a potupně snižujeme rychlost až na 80 km/h. Jet v tak luxusním autě osmdesátkou je fakt velká ostuda a s údivem na nás zírají i řidiči kamionů. Před ještě větší potupou nás zachraňuje omezení, kde už naše osmdesátka vypadá normálně, ufff. Když se pak k nabíječce dokodrcáme, počítač ukazuje dojezd 10 km. Zvládli jsme to!
Dobíjení je poměrně rychlé, na 50 % jsme za 29 minut, za další čtvrthodinu na 75 % a auto ukazuje dojezd 226 km. To už by na těch 50 km z Žebráku do Prahy mohlo stačit…
Kolik jsme za tu srandu zaplatili? U dobíječek ČEZu platí neregistrovaný zákazník 7,5 Kč za kWh, u předplacených tarifů se dá dostat na 3,5 Kč za kWh. Vyšší sazby platí pro rychlonabíjení, naopak výrazně příznivější jsou při dobíjení z domácí sítě.
Když to zprůměrujeme: při spotřebě 20 kWh na 100 km a ceně za rychlejší nabití kolem 6 Kč za kWh vycházejí náklady na jeden kilometr kolem 1,20 Kč. K tomu si připočítejte hodinku postávání u nabíječky po každých 150 kilometrech na dálnici a taky vyšší pořizovací cenu elektromobilů, která je konkrétně u Lexusu 300e těsně pod milion korun za základní verzi.
Závěr: I UX 300e je moc hezké a luxusní auto. Na silnici se díky akceleraci, tichoučkému chodu a nízkému těžišti chová ještě lépe než hybrid. Za volantem si užijete i zábavu. Ale za jakou cenu!
Verdikt: Hybrid jasným vítězem
Po tom, co jsme na D5 zažili s elektromobilem, není jiná možnost: vítězem našeho srovnání je hybridní UX 250h. V současné době, kdy v celém Česku funguje pořád nedostatečný počet 700 nabíjecích stanic, je plnohodnotný elektromobil pořád jen "hračkou" pro pár nadšených příznivců ekologické jízdy. Pokud můžete nabíjet doma a chcete auto hlavně na dojíždění do práce, pak prosím… Ale jako univerzální vůz, který vás pohodlně a bez stresu doveze i na dovolenou (aspoň do Beskyd) bychom volili jednoznačně hybrid.
Pokud s ním budete jezdit "na spotřebu", k 5 litrům na 100 km v průměru se s ním asi dostanete, i když budete mít plně naložené auto. Při ustálené jízdě nebo mírné akceleraci může vůz pohánět jen elektromotor odebírající elektřinu z hybridní baterie. V této fázi je pak prakticky bezhlučný a nespotřebovává žádné palivo. S autonomním dobíjením navíc neřešíte hledání nabíječky a krátký dojezd.
U elektromobilu tohle musíte řešit na prvním místě. I Lexus přiznává, že UX 300e je spíš auto do města. Jeho kompaktnější baterie nemá takovou kapacitu jako třeba tesly, ale zase je lehká, což umožňuje mít spotřebu energie jakž tak pod kontrolou: rozvezete děti do škol a školek, dojedete do práce, cestou domů si nakoupíte a pak večer u rodinného domku napojíte baterii na wallbox. Super. S náročnějším cestováním už ale přibývají komplikace a starosti.