Dvě francouzské legendy: hypersport Bugatti Chiron Sport a armádní stíhačka Dassault Rafale Marine se střetly ve fascinujícím souboji. Byla to rozhodně zajímavá připomínka stoleté francouzské průkopnické historie a 20. let minulého století, kdy právě France výrazně hýbala děním na nebi i na tratích motoristických závodů.
Bugatti Chiron Sport má výkon 1500 koní, stíhací letoun Dassault Rafale přes 5700 koní. Tak kdo bude mít v tomto souboji nabušených strojů rychlejší start?
Tryskáči se postavil jeden z dvaceti kousků z limitované edice Bugatti Chiron Sport Les Légendes du Ciel (Nebeské legendy), který stojí v přepočtu necelých 90 milionů korun. Automobilka touto limitkou v šedém "armádním" laku vzdala hold francouzským letcům, vždyť mezi ně patřila i řada závodních jezdců, kteří seděli za volantem Bugatti, aby si i na zemi užili pořádnou rychlost.
Bugatti Chiron Sport Les Légendes du Ciel odkazují na francouzská letadla i interiérem, který je vyšperkovaný kůží připomínající interiér historických letounů. I prahy jsou ozdobeny plaketou Les Légendes du Ciel.
Závod mezi jedním z 20 vzácných supersportů a stíhacím letounem se uskutečnil na ranveji letecké základny Landivisiau v Bretani.
Chiron Sport pilotoval čtrnáctinásobný účastník závodu Le Mans Pierre-Henri Raphanel, který okusil i atmosféru závodu F1 a v roce 2010 překonal s Bugatti Veyron rychlostní rekord sériových aut, když Veyrona rozfofroval na více než 431 km/h.
Dassault Rafale Marine měl neméně zkušeného pilota - kapitána, který létá s identifikačním znakem Etienne a se stíhačkami francouzského námořnictva nalétal za posledních pět let více než 2000 hodin a více než 500krát přistál a vzlétl z letadlové lodi.
"Chiron Sport a Rafale Marine mají mnohem víc společného, než by se mohlo zdát. Jsou to absolutně high-tech stoje vyrobené s vášní a precizností, jsou nádherné a neuvěřitelně silné i rychlé. Dají se ovládat a dokážou brzdit tak precizně, jako žádné jiné," popsal Etienne.
Jak souboj dopadl? Chiron se osmilitrovým motorem W16 vystřelil rychleji, vždyť na stovce umí být za 2,4 vteřiny a za 13 vteřin je na 300 km/h. Jakmile se ale stíhačka po 450 metrech dostala do vzduchu, neměl hypersport šanci. Dassault Rafale, který umí létat rychlostí 1975 km/h, se odlepil v rychlosti 260 km/h.
"Prvních několik set metrů jsem se od Rafale vzdaloval, ale po dalším úseku už byl asi 20 metrů nade mnou ve vzduchu. Neuvěřitelný a fantastický pohled," popsal Pierre-Henri Raphanel. Brzdný manévr zahájil přibližně po 1,5 kilometru v rychlosti přes 350 km/h, to už stíhačka mizela na obzoru.