Když si chcete aktualizovat svůj chytrý telefon nebo do něj přidat nějakou praktickou aplikaci, stačí k tomu pár kliknutí a připojení k internetu. Přesně takový "online servis" se stále víc prosazuje i v automobilovém světě. Podívejte se, jak se už dnes dají softwarově vylepšit některá auta a jaké výhody, ale i nástrahy může mít takový způsob aktualizace vozidel podle německého autoklubu ADAC.
Moderní auta jsou "nabušená" softwarem a milovníkům starých pořádků to je trnem v oku. Technologie mohou mít ale i spoustu výhod. Díky online připojení už dnes můžete v některých modelech provést spoustu úkonů na dálku. Například odstraníte některé závady bez návštěvy servisu nebo aktivujete pro svoje auto nové vylepšené funkce. Celý proces trvá několik sekund, maximálně minut.
"To, co je součástí našeho každodenního života se smartphony, si nyní nachází cestu i do automobilů - technická vylepšení jsou odesílána bezdrátově prostřednictvím softwaru," popisuje německý autoklub ADAC.
Mluví se o tom už dlouho - v budoucnu by každé nové auto mohlo mít plnou výbavu, ale výrobci budou majitelům aktivovat jen tu část, kterou si objednají a zaplatí. Kdykoliv si pak budete moci na dálku výbavu rozšířit, nebo naopak snížit.
Řada modelů je už dnes standardně připojena k internetu přes mobilní síť, takže lze vyměňovat data od auta k výrobci i v opačném směru. Možnost dodatečné aktivace některých funkcí či vybavení už nabízejí u některých modelů například Audi, BMW, Mercedes, Tesla nebo Volkswagen. Také Škodovka ostatně poskytuje některé vzdálené služby prostřednictvím svého online infotainmentu Škoda Connect.
Co auta umí?
V nabídce dostupných online vylepšení jsou třeba přídavné navigační funkce, dopravní zpravodajství v reálném čase, informace o aktuálním počasí, jízdní data, vyhledávání parkovacích míst ale třeba i úprava zvuku motoru. Například u nových modelů Audi se online dají dodatečně aktivovat také chytré LED Matrix světlomety nebo parkovací asistent. Funkci můžete "zapnout" přímo z auta nebo z aplikace v telefonu a nemusíte jezdit do servisu.
Také Tesly pravidelně přijímají softwarové aktualizace, které přidávají nové funkce a vylepšují ty stávající. Nedávno třeba přibyl speciální režim pro mytí, který před vjezdem do myčky automaticky zavře okna a zkontroluje, zda máte vyřazeno. Tesla upravila i systém pro stmívání zrcátek nebo vylepšila palubní kameru tak, aby automaticky rozpoznávala nebezpečné situace a sama ukládala videa, kdykoli auto takový okamžik identifikuje.
V Teslách jde ale na dálku upravit třeba i požadovaný výkon elektromobilu nebo nastavit funkci autonomního řízení.
Servis na dálku
Další výhodou je, že nebudete muset do servisu s každou drobností. Řada závad a nedostatků se dnes dá vyřešit softwarově. A na dálku se dá vyřešit i problém, kvůli kterému jsou dnes auta svolávána na povinnou návštěvu servisu - už v roce 2018 byl vadný software příčinou 16 % svolávacích akcí a tohle číslo dál roste.
Není to dlouho, co chyba v softwaru vyřadila z prodeje nové Ocatvie i další vozy koncernu Volkswagen, u kterých hrozilo selhání systému automatického nouzového volání eCall.
Problém vyřešila aktualizace, ale majitelé již prodaných aut kvůli ní museli do servisů. Na dálku by bylo řešení mnohem jednodušší.
Kolik to stojí?
Řada základních online funkcí a aktualizací moderních aut je zdarma. Zdarma by měl být i případný servisní softwarový zásah v rámci záruky. Ale významnější vylepšení výbavy, jako jsou chytré funkce světlometů nebo úprava výkonu, jsou už zpoplatněná. Buď formou ročního či měsíčního paušálu nebo dodatečných jednorázových plateb. Z online služeb se tak stává další dobrý byznys pro výrobce.
Podle poradenské společnosti McKinsey se dá dnes na jednom autě dodatečně vydělat v průměru kolem 260 eur, tedy necelých 7000 korun. V budoucnu ale můžeme čekat mnohem vyšší zisky.
Právě kolem 7000 korun dnes zaplatíte u Audi za roční používání předních Matrix světlometů. Neomezená aktivace této funkce už však stojí už skoro 40.000 korun.
Za upgrade navigačního systému zaplatí majitelé vybraných modelů Audi v přepočtu necelých 16.000 korun (za rok) do 78.000 korun (doživotně). "Ke zpracování požadavku stačí, aby měl řidič kreditní kartu propojenou se svým osobním automobilovým účtem," podotýká ADAC.
Výhody a nástrahy online servisu
Budoucí výhody online servisu a aktualizací jsou zřejmé. Majitelům umožní na dálku spoustu vylepšení na jejich autech a také vyřešení některých servisních úkonů. I stárnoucí vozy zůstanou po léta aktualizované díky čemuž budou bezpečnější.
A pokud si koupíte ojetý vůz, nemusíte se spokojit pouze s výbavou, kterou si k němu pořídil předchozí majitel, prostě si naklikáte další.
ADAC ale upozorňuje i na nástrahy, které jsou se službami budoucnosti spojené. Výrobci totiž mohou do softwaru zasáhnout, aniž by to majitel auta věděl.
Potvrzuje to i loňský případ majitele Tesly, kterému automobilka znenadání vypnula systém autopilota. Vůz si totiž koupil z druhé ruky a na tuhle službu prý neměl nárok, protože za ni nezaplatil.
Zmíněný systém jsou součástí speciální výbavy a Tesla si ji cení na 8.000 dolarů (téměř 200 tisíc korun). Nový majitel se těšil na plně vybavené vysněné auto, jenomže Tesla provedla “dálkový audit” vozu a usoudila, že na speciální příplatkové služby nemá nárok. Ve chvíli, kdy byl software ve voze aktualizován na novou verzi, funkce vylepšeného autopilota prostě zmizela.
Renault zase na domácím trhu umí na dálku "vybnout" nabíjení akumulátorů u elektromobilů, pokud si dobíjení platíte jako službu a zapomněli jste uhradit měsíční poplatek. S autem pak prostě nikam neodjedete, dokud nezaplatíte.
Podle ADAC by mohli být výrobci také v pokušení vyslat na trh ještě nedovyvinutá a nedostatečně odzkoušená auta a prostřednictvím online aktualizací tajně odstraňovat případné chyby softwaru, které se objeví až v průběhu času.
"Takto by se daly obcházet i svolávací akce. Výrobce by se mohli vyhýbat oficiálnímu oznámení závady úřadům a problémy opravovat tajně," upozorňují experti německého autoklubu.
"Je důležité mít na paměti, že auta zůstávají v provozu v průměru deset až 15 let. Je třeba aby po celou dobu byly aktualizace potřebné k udržení plné operační schopnosti vozidla dodávány zdarma.Výrobci automobilů také musí zaručit plnou transparentnost. Spotřebitelé musí vědět, co a jak se nahrává do jejich vozidla a měli by také mít možnost rozhodovat o tom, zda chtějí aktualizaci, nebo ne. A pokud se rozhodnou aktualizaci odmítnout, nesmí to vést ke ztrátě kvality a funkčnosti," upozorňuje ADAC s tím, že už přes deset let požaduje, aby byla elektronika v automobilech systematicky chráněna před manipulací, ale výrobci se zatím externí certifikaci vyhýbají.