Elektromobilita

Revoluce v elektromobilitě? Číňané šokují dojezdem i bleskovým nabíjením

Revoluce v elektromobilitě? Číňané šokují dojezdem i bleskovým nabíjením

Pomalé dobíjení a krátký dojezd. Přesně tohle zásadně vadí mnohým kritikům elektromobility na současných bateriových autech. Řešení slibují Číňané, už v září má jít do sériové výroby elektromobil, jehož schopnosti znějí až neuvěřitelně.

V Česku málo známá čínská automobilka GAC (Guangzhou Automobile Corporation) v posledních měsících způsobila velký rozruch. Její značka Aion totiž slíbila revoluční elektromobil, který se bude nabíjet v řádu minut a po nabití ujede zhruba dvakrát tolik než jakákoliv konkurence.

Slibů už jsme slyšeli hodně (zvláště z Číny), ale vypadá to, že Aion V je realitou. Už v září ho má GAC vypustit na trh, i když zatím jen na ten domácí.

Pokud se ale potvrdí sliby, kompaktní SUV nejspíš záhy vyrazí i na další trhy. Číňané totiž slibují revoluci – vrcholná verze má zvládnout dobíjení na 80 % za osm minut a dojezd má být až 1000 kilometrů. A to zní velmi lákavě.

Související obsah

Značka Aion totiž vyvinula novou modulární grafenovou baterii s avizovanou životností až milion kilometrů, pokud nabíjení bude probíhat při "pokojové teplotě". Na konci července ukázala, že to nejsou jen plané sliby – na Aion Technology Day předvedla baterii v akci u dvou prototypů. Slabší typ 3C se dobije z 0 na 80 % za 16 minut, z 30 na 80 % za 10 minut. Dojezd má být 500 kilometrů.

Silnější a větší baterie 6C umí časy dobíjení zkrátit na polovinu a dojezd zdvojnásobit. To by v podstatě umožnilo během minuty dobít energii potřebnou až na 100 km jízdy.

Portál cnEVpost doplnil, že u silnější baterie ještě na osmdesáti procentech nabíjení běží obrovským výkonem 481 kW; napětí je 856 V a proud 563 A. Číňané už plánují novou síť vysoce výkonných nabíječek, které tohle všechno zvládnou.

Je ale třeba vyřešit, jestli to zvládne elektrická síť – každá rychlonabíjecí stanice má prý být vybavena vlastní megavathodinovou baterií, která má fungovat jako jakýsi "nárazník" a bránit přetížení sítě.

Související obsah

Crossover Aion V už prý prošel zimním testováním a teď je připraven na sériovou výrobu. Otázka je, kolik bude 4,5 metru dlouhé SUV stát.

"V posledních letech je grafen, nový materiál s vynikající elektrickou vodivostí, klíčem k průlomu v bateriové technologii," vzkazuje čínský gigant, který má několik vývojových center doma v Kuang-čou, v Šanghaji, ale i v Severní Americe.

Základem technologie je grafen, supertenká forma uhlíku strukturou podobná grafitu, o kterém se mluví jako o zázračném materiálu pro 21. století.

Související obsah

Problém je vysoká cena. "Grafen zpočátku stál několik stovek nebo dokonce tisíc čínských jüanů za gram, a byl proto nazýván černým zlatem," podotýká koncern GAC, kterému se však podařilo patentovat převratně levnou výrobu lehkého a pevného 3D grafenu a nejspíš dokázal i zásadní průlom v aplikaci tohoto materiálu. Odborníci míní, že vlivem nové technologie mohou výrobní náklady výrazně klesnout. "Jednoduchá, stabilní a efektivní výrobní metoda snižuje původní náklady pouze na desetinu," tvrdí i GAC.

Související obsah

Pochopitelně, že všechny tyto přísliby musí potvrdit až praxe, počkejme si do září, (r)evoluce by mohla být blízko.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Elektromobilita

Důležité Události