Za volantem

Třicítka ve městech jako nová norma, nebo nesmysl? V Paříži je kvůli ní chaos

Ilustrační snímek.
Zdroj: Profimedia

Totální chaos. Motoristé odsuzují nový rychlostní limit 30 km/h, který od konce srpna platí ve většině ulic francouzské metropole. Zpomalení přitom plánují, nebo dokonce už zavedla i další evropská města.

Nedávné zavedení povinné třicítky na většině území Paříže vyvolalo vlnu kritiky. Opatření má vést k zvýšení bezpečnosti, ale podle mnohých řidičů způsobilo spíš chaos. Francouzský deník Le Figaro informuje i o první protestní demonstraci, která se ale moc nepovedla.

"Chodci jsou rychlejší než auta!" komentoval současnou situaci jeden z motoristů, který po návratu z dovolené zjistil, že ve většině ulic může jet už jen třicítkou. Shrnul tak pocit celé řady dalších šoférů.

Kromě několika hlavních tahů, kde se stále smí jezdit 50 km/h, platí na celém území francouzského hlavního města nový limit 30 km/h. A první týden "fungování" zatím zdaleka nepřesvědčil ani motoristy, ani odborníky, upozorňuje Le Figaro.

Související obsah

​Naopak prý stoupá napětí - řidiči se totiž rozdělili na dvě skupiny. První pečlivě drží třicítku a sunou se po městě šnečím tempem, druzí se můžou vzteky zbláznit, troubí a lepí se ostatním na zadek.

Chodci a cyklisté pak tvrdí, že většina řidičů třicítku stejně nedodržuje. "Pokud nebude policie dodržování rychlosti kontrolovat a ve městě nebude více radarů, omezení bude existovat jenom na papíře," vzkázal Jean-Paul Le Chevalier z organizace 60 Millions de piétons (60 miliónů chodců). Nešťastní jsou i taxikáři, kteří by třicítkou stihli méně jízd a marně vysvětlují některým zákazníkům, že rychleji to prostě nejde.

​Opatření už vyvolalo první protestní demonstraci, kterou v neděli na východě Paříže uspořádalo sdružení Rouler libre (Jezdit svobodně). Protest se ale moc nevyvedl. Poblíž se totiž právě běžel půlmaraton a účast řidičů byla i kvůli uzavírkám a divákům v okolí velmi slabá. Pořadatel demonstrace měl prý od organizátorů sportovní akce špatnou informaci, že byl závod zrušen. Le Figaro podotýká, že protest řidičů dost symbolicky zmařili chodci.

Hlavním cílem zavedení třicítky je podle Davida Belliarda, který má jako náměstek pařížské starostky na starosti právě dopravu, snížení počtu střetů mezi auty s chodci i cyklisty. Radnice si ale od snížení rychlosti slibuje i plynulejší provoz a tím i snížení hluku a emisí.

Sdružení Rouler libre však chce zrušení vyhlášky s novým limitem vymáhat soudně. Nesouhlasí s tím, že by opatření zlepšilo dopravu nebo zvýšilo bezpečnost, a nepovede prý ani ke snížení emisí.

Snižování rychlosti je v evropských městech trendem. Na začátku roku zavedla třicítku ve většině ulic belgická metropole Busel. Ve Španělsku snižuje rychlost Bilbao, a dokonce se mluví o zavedení limitu 30 km/h ve všech městech v zemi. Diskuze o snížení základního rychlostního limitu probíhají také v Nizozemsku. Německý Frankfurt nad Mohanem to zkouší nejdříve se čtyřicítkou.

A zavádění a rozšiřování zón s maximální povolenou rychlostí 30 km/h je v plánu i v Česku - více si přečtěte zde:

Související obsah

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Za volantem

Důležité Události