Jak zapojit do systému veřejné dopravy autonomní autobusy? Na to má odpovědět zkušební provoz autonomního minibusu, který v druhé půlce roku začne vozit cestující v Brně.
Autonomní minibus začne vozit cestující v ulicích Brna. Zdarma. "Jedná se o naprosto jedinečnou příležitost vyzkoušet tento způsob veřejné dopravy, který doposud nebyl v České republice k vidění. Jízdy budou zdarma,“ vysvětluje Marek Vanžura z brněnského Centra dopravního výzkumu (CDV), které se na projektu podílí.
Cílem je prozkoumat, zda úroveň dnešních autonomních vozidel umožňuje jejich smysluplné využití v rámci veřejné dopravy, a pokud ano, jaký je optimální způsob jejich provozu.
"Technická stránka je pouze polovina rovnice, tou druhou je ochota lidí coby uživatelů využívat služby poskytované autonomními vozidly. Právě na zjišťování postojů české populace vůči autonomním vozidlům bude zaměřená významná část naší práce," doplňuje Marek Vanžura.
Brno nebude jediným městem, kde budou moci cestující autonomní minibus využít. "Postupně jej nasadíme na několika různých místech, abychom ověřili jeho efektivitu v rozličných podmínkách a situacích," říká Martin Králík, ředitel brněnského technologického startupu Roboauto, který jse specializuje na řešení pro bezpečný autonomní transport.
O konkrétních lokalitách, kde budou autonomní vozy jezdit, prý bude veřejnost včas informována.
Přestože jde o zkušební provoz, bezpečnost je prý zaručena. "Systém autonomního řízení prošel zevrubnými zkouškami v souladu s nejpřísnějšími požadavky," tvrdí Martin Králík. V každém minibusu má být i neustálý dozor - speciálně proškolený "bezpečnostní řidič", který bude dohlížet na správnou funkci vozidla a "bude-li cítit jakýkoli diskomfort, převezme řízení".
Na zastávkách pak má zájemcům odpovídat na případné otázky.
Hlavním očekávaným přínosem autonomních vozidel je zvýšení bezpečnosti silničního provozu. "Řídicí výpočetní systém disponuje rychlejšími reakčními časy než člověk. Sebedokonaleji fungující stroj ale k bezpečnosti silničního provozu nepřispěje, pokud si nezíská důvěru lidí. Právě proto realizujeme tento projekt, abychom lépe porozuměli, jak lidé autonomní vozidla vnímají. Teprve poté bude možné seriózně uvažovat o zvýšení bezpečnosti na našich silnicích," vzkazuje Marek Vanžura.
Brno projevilo zájem o provoz autonomních autobusů právě proto, že inovace mlže vést ke zvýšení bezpečnosti provozu. "Od roku 2010 se stalo v Brně 31 tisíc dopravních nehod, přičemž 109 osob při těchto nehodách přišlo o život a 1064 lidí bylo těžce zraněno. Zvýšení bezpečnosti provozu je důležitou součástí pro zvýšení kvality života v Brně. Autonomní autobusy mohou s tímto problémem do budoucna výrazně pomoci,“ myslí si náměstek brněnské primátorky Petr Hladík.