Pro řadu řidičů je zvukové upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás jen otravným výmyslem. Někteří se automatické varování snaží všemožně přelstít. Experti amerického pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) ale upozorňují, že lepší signalizace může každoročně zachránit stovky životů.
Američtí experti na bezpečnost otestovali téměř 30 moderních SUV. A přišli s varováním – auta sice upozorňují řidiče na nezapnuté bezpečnostní pásy, ale zvuková výstraha často není dostatečná.
Podle pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) by měla některá auta na řidiče "křičet" mnohem hlasitěji a mnohem déle.
"Ideální je výstraha, kterou prostě nelze ignorovat," říká odborník IIHS Sean O’Malley. Jenomže podle výsledků testů to některé modely současných aut nesplňují.
Americký institut pro porovnání popisuje dva příklady:
Příklad první: Nasednete do Hondy HR-V a vyjedete bez zapnutého bezpečnostního pásu. Na přístrojové desce se rozbliká červená ikona a ozve se přerušovaný zvukový signál. Výstraha je ale podle expertů sotva slyšitelná přes hluk v kabině, trvá pouhých pět sekund a pak ustane. Přibližně po 25 sekundách se znovu ozve na dalších pět sekund. Tato sekvence – 5 sekund zapnuto, 25 sekund vypnuto – pokračuje po celý dvouminutový test. Červená ikonka na palubce dál svítí.
Příklad druhý: Nastartujete Subaru Forester a opět vyrazíte bez zapnutého pásu. Zdá se, že zvuková výstraha je dvakrát hlasitější než v Hondě, podle měření dokonce čtyřikrát hlasitější než okolní hluk pronikající do vozidla. Na přístrojové desce se objeví standardní červená ikona. Ale hlasitý tón nepřestane "otravovat", dokud se řidič nepřipoutá.
Související obsah
Honda HR-V propadla – stejně jako dalších 11 modelů, dostala za svůj způsob upozornění na nezapnuté pásy špatné hodnocení.
Naopak Subaru Forester a jeho americký sourozenec Subaru Ascent dostaly za výstrahu nejlepší známky. Žádný jiný z 26 testovaných modelů už však na takový výsledek nedosáhl.
Pět dalších SUV (Hyundai Palisade, Hyundai Tucson, Nissan Murano, Nissan Pathfinder a Nissan Rogue/Qashqai) získalo přijatelné, průměrné hodnocení.
Sedm dalších dostalo slabé hodnocení (Jeep Compass, Jeep Renegade, Jeep Wrangler, Mazda CX-5, Mazda CX-9, Toyota RAV4 a Toyota Highlander).
A hned 12 modelů bylo ohodnoceno nedostatečnou známkou (Audi Q3, Buick Encore, Chevrolet Equinox, Chevrolet Traverse, Ford Escape, Ford Explorer, Honda CR-V, Honda HR-V, Honda Pilot, Mitsubishi Eclipse Cross, Volkswagen Atlas a Volvo XC40).
IIHS upozorňuje, že všech 26 modelů splňuje normu pro intenzitu nebo frekvenci zvukového varování, ale skóre jim srazily různé problémy.
Hned 11 z 12 nejhůř hodnocených aut nesplňuje požadavky testu na dobu trvání nebo hlasitost zvuku: zvuková upozornění jsou kratší než 5 sekund a při určitých rychlostech jen o 1 decibel hlasitější než hluk od motoru a vozovky.
U Mitsubishi Eclipse Cross chybělo varování při rozepnutém pásu u spolujezdce, u dalších aut pro obsazené sedačky v druhé řadě.
U některých modelů například zvukové upozornění nezačalo dostatečně brzy nebo bylo naopak moc krátké.
IIHS vzkazuje automobilkám, že by nejspíš stačily jednoduché softwarové úpravy a hodnocení bezpečnosti by to rázem zvedlo. "Většina zmíněných problémů nevyžaduje nový hardware," podotýká Sean O'Malley.
Pojišťovací institut pro bezpečnost na silnicích chce přimět výrobce, aby systém varování před nezapnutými pásy zlepšili. Jen v USA by to prý zachránilo až 1 500 životů ročně. IIHS navrhuje přísnější normy, aby varování bylo hlasitější a delší, nebo dokonce trvalé a dalo se "vypnout" jen tím, že se pasažér připoutá.
"Dnes už každý ví, že bezpečnostní pásy při použití zachraňují životy. Ale zachraňovat je může i účinné připomenutí, když přiměje laxní nebo zapomnětlivé pasažéry, aby se připoutali," upozorňuje prezident IIHS David Harkey.
Připomíná, že téměř polovina řidičů a spolujezdců na předních sedadlech, kteří zahynuli při nehodách v roce 2019, nebyla připoutána.
Evropská unie vyžaduje od září 2019 u všech nových vozidel upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy na předních i zadních sedadlech. Na předních sedadlech systém musí detekovat obsazenost a v případě nezapnutí pásu spustit zvukový signál. Na zadních sedadlech se musí signalizace spustit jen ve chvíli, když se pás odepne během jízdy.
"Je nutné, aby si nejen řidiči, ale také spolujezdci uvědomili, že bezpečnostní pás je stále nejúčinnějším nástrojem pasivní bezpečnosti. Jeho aktivní používání tak má zcela nezastupitelnou roli na cestě ke snižování počtu úmrtí a těžkých zranění při dopravních nehodách na českých silnicích," připomíná šéf Besipu Tomáš Neřold.
Mnozí řidiči přesto jezdí nepřipoutaní a zvukové signály se snaží pokoutně vypínat nebo přelstít. "Na místech dopravních nehod se lze setkat s případy, kdy řidiči obchází signalizační zařízení nezapnutých bezpečnostních pásů různými metodami – zapnutý pás za sedadlem nebo zacvaknutí bezpečnostního pásu spolujezdce do západky bezpečnostního pásu pro řidiče.
Byly identifikovány také případy, kdy si byli lidé vědomi nesprávné funkčnosti bezpečnostního pásu a nedostatky se snažili různými způsoby elimininovat. Použití pásu bylo například pro řidiče nepohodlné, a tak se jej pokusil za pomoci různých metod upravit. V řadě případů se jednalo o "domácí zlepšovadla", ale některé výrobky lze bohužel i zakoupit," dodává ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič.