Autonovinky

Tesla ve velkých problémech. Úřady přitvrzují vyšetřování jejího autopilota

Tesla ve velkých problémech. Úřady přitvrzují vyšetřování jejího autopilota
Zdroj: Tesla

Americký Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy výrazně rozšiřuje vyšetřování automobilky Tesla a jejích systémů autonomního řízení. Experti prověřili už 191 nehod a vyšetřování rozšířili na 830 000 vozů prodaných v USA.

Americké úřady při vyšetřování elektromobilů Tesla přitvrzují. Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) ve čtvrtek oznámil, že zahajuje "technickou analýzu", tedy vyšší úroveň vyšetřování.

"NHTSA je stále blíže k podniknutí rázných kroků proti Tesle, které snad budou dostatečně silné, aby trvale odradily společnost od dalšího klamání veřejnosti o schopnostech jejich vozidel," uvedl pro deník New York Times Michael Brooks, šéf americké neziskové organizace Center for Auto Safety, která se specializuje na bezpečnost silničního provozu.

Vládní agentura NHTSA může nakonec nařídit stažení aut a donutit automobilku, aby přišla s novými opatřeními nebo našla způsob, jak omezit použití Autopilota v situacích, které auto neumí bezpečně zvládnout.

Související obsah

​Vyšetřování se týká bezpečnostních rizik. Kromě samotných funkcí spojených s (polo)autonomní jízdou úřad prověřuje i to, jak technologie ovlivňují řidiče a nakolik snižují jejich pozornost, kterou mají věnovat provozu. Tesla a její šéf Elon Musk se zatím k rozšíření vyšetřování odmítají vyjádřit.

Podle NHTSA se analýza týká už zhruba 830 000 vozidel značky Tesla prodaných v USA, což je přibližně o 65 000 víc, než když prověřování vloni v srpnu začalo. Předmětem vyšetřování jsou všechny čtyři modely Tesly - tedy Model S, X, 3 a Y - vyrobené od roku 2014 do roku 2021.

Úřad prošetřil okolnosti 191 nehod vozidel Tesla, které se staly v době, kdy byl aktivní systém Autopilota, doplňuje portál deníku New York Times. Z nich 85 vyloučil z dalšího zkoumání, protože nezískal dostatek informací, aby si experti udělali jasnou představu, zda byl Autopilot hlavní příčinou.

Související obsah

​Zhruba v 50 případech vládní agentura NHTSA zjistila, že se řidiči před nehodou nevěnovali dostatečně řízení. Přibližně 20 nehod úřad předběžně dává za vinu tomu, že řidiči používali autonomní systémy v podmínkách, kde technologie naráží na svoje limity - například mimo dálnice nebo za nepříznivého počasí.

Předběžné vyšetřování přitom bylo vloni zahájeno kvůli jiným případům - konkrétně šlo o 11 nehod, při kterých elektromobily Tesla s aktivovaným Autopilotem vrážely do záchranářských vozů stojících na silnicích s blikajícími majáky. Tyto srážky si vyžádaly jednu oběť a 17 zraněných.

Od zahájení vyšetřování se staly další tři podobné nehody, ta zatím poslední letos v lednu.

Agentura NHTSA už dříve uvedla, že ví o 35 haváriích, které se staly v době, kdy byl aktivován Autopilot, při devíti z nich zemřelo 14 lidí. Ve čtvrtek ale NHTSA doplnila, že zatím nezjistila, zda má Autopilot závady, které mohou způsobit havárii auta.

Související obsah

​Tesla už má v ulicích auta vybavená pokročilejším softwarem pro autonomní jízdu Full Self-Driving. Ta jsou ale k dispozici omezenému počtu zákazníků v testovacím režimu. Automobilka uvádí, že nový systém dokáže "řídit" auto sám i v ulicích měst, ale řidiče varuje, že stále musí věnovat pozornost provozu. I uživatelské příručky nabádají řidiče, aby drželi ruce na volantu a sledovali vozovku.

Rozšíření vyšetřování je přesto signálem, že NHTSA má velmi vážné obavy, zda jsou bezpečnostní opatření dostatečná. "Názvy matou lidi, kteří s myslí, že auta pak zvládnou víc, než jsou ve skutečnosti schopna. Ty systémy by minimálně měly být přejmenovány, " myslí si Jonathan Adkins z americké asociace pro bezpečnost silničního provozu (Governors Highway Safety Association).

Deník New York Times připomíná, že konkurenční systémy vyvinuté společnostmi General Motors a Ford Motor využívají infračervené kamery, které sledují oči řidiče a vydávají varovné zvukové signály, pokud se řidič odvrátí od vozovky na více než dvě nebo tři sekundy.

Související obsah

​Tesla svoje auta na začátku žádným takovým systémem pro sledování řidičů nevybavovala. Později přidala "jen" standardní kameru, která je při sledování pohybu očí mnohem méně přesná. Systémy Fordu a GM navíc lze aktivovat pouze na dálnicích.

Musk schopnosti "svého" Autopilota pravidelně propaguje. Tvrdí, že autonomní řízení je "vyřešený problém" a předpovídá, že řidiči budou brzy moci spát, zatímco jejich auta za ně budou řídit.

Podívejte se, jak funguje Autopilot Tesly:

vak, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události