Volkswagen se údajně připravuje na prodej svého byznysu v Rusku. Druhý největší výrobce automobilů na světě a evropská jednička Volkswagen Group se údajně rozhodl definitivně zbavit svého podnikání v Rusku a aktivně hledá kupce, informovala ve středu ruská média Vědomosti a Gazeta.ru. Za aktivity celého koncernu v Rusku je přitom zodpovědná Škoda Auto, která v ruských továrnách vyráběla několik svých modelů určených pro východní trh.
Volkswagen chce prodat svůj montážní závod v ruském městě Kaluga a potenciálním kupcem by podle listu Vědomosti mohla být kazašská automobilka Asia Avto, která má licenci na výrobu vozů Volkswagen a Škoda. Podle portálu Gazeta.ru továrnu ve středním Rusku navštívila také delegace z Rakouska.
List Vědomosti s odkazem na nejmenovaný zdroj doplnil, že Volkswagen Group své plány dokončí do konce roku. "Neustále sledujeme aktuální vývoj a zvažujeme různé budoucí scénáře. Žádné rozhodnutí však nepadlo," uvedl v e-mailu mluvčí Volkswagenu Nicolai Laude oficiální reakci.
Za řízení aktivit Volkswagenu v Rusku přitom od začátku letošního roku zodpovídá česká značka Škoda. A ruský trh byl pro ni jeden z nejvýznamnějších na světě, vloni byl počtem prodaných aut dokonce druhý největší.
Volkswagen v březnu oznámil, že výroba v jeho závodech v Kaluze a Nižním Novgorodu bude až do odvolání pozastavena kvůli západním sankcím uvaleným po ruské invazi na Ukrajinu. Také vývoz vozidel do Ruska byl s okamžitou platností zastaven, doplňuje agentura Reuters.
Škodovka v Kaluze vyráběla pro ruský trh uzpůsobený model Rapid a také motory. V Nižním Novgorodu se montovaly modely Kodiaq, Karoq a Octavia. Z obou továren vyjížděly i modely VW a Audi.
Fabriku v Kaluze Volkswagen přímo vlastní, zaměstnává tam zhruba 4 200 lidí. Továrnu v Nižním Novgorodu vlastní skupina GAZ a Volkswagen s ní má dohodu o montáži několika svých modelů. V Rusku vznikají i některé díly a závody jsou napojené na lokální dodavatele.
Portál Social Bites podotýká, že odchod z Ruska nemusí být tak definitivní, jak to na první pohled vypadá. Pokud by byznys skutečně převzala kazašská Asia Avto, výroba volkswagenů a škodovek by v Rusku nejspíš alespoň pár let pokračovala.
"Je jasné, že pro Volkswagen je důležité udržet si přítomnost v Rusku, do tamní výroby bylo investováno příliš mnoho úsilí a peněz," podotýká Social Bites a naznačuje, že může jít spíš jen o změnu právního uspořádání než o skutečný odchod.
Asia Avto v kazašském městě Usť-Kamenogorsk montuje i vozy Lada, Kia a Chevrolet. Pro Škodovku tam vznikají modely Rapid, Octavia, Kodiaq a Superb.