Škoda Fabia teprve vloni vyjela ve čtvrté generaci a ve vývoji už je její nástupce. Škodovka ale bojuje s tím, aby si udržel současnou cenu. "Nová fabie" totiž bude už jen elektrická.
"Škoda pracuje na základním elektrickém modelu, který nahradí Škodu Fabia," řekl britskému magazínu Autocar nový šéf automobilky Klaus Zellmer na nedávném představení koncepčního vozu Vision 7S v Praze.
Kdy se to má stát? Nejspíš až ke konci dekády – do roku 2030 se elektrický nástupce fabie připojí k dalším čtyřem novým elektromobilům, které s novým logem Škodovky do té doby vyjedou na trh.
Nový model, jenž nahradí současnou fabii, pravděpodobně ztratí proporce klasického hatchbacku. Nástupce už bude mít nový design po vzoru Vision 7S a zřejmě taky karoserii ve stylu SUV, takže z něj bude spíš další crossover. Je tak dost možné, že Škodovka přijde s úplně novým názvem a Fabia prostě skončí.
Zellmer každopádně slibuje, že nový model bude mít podobnou cenu jako současná Škoda Fabia, zároveň ale připustil, že právě tohle je pro automobilku zatím největší problém hlavně kvůli cenám baterií. "Největší výzvou v současnosti jsou výrobní náklady na bateriová elektrická vozidla, zejména u malých vozů velikosti fabie. Musíme být trpěliví," dodal.
Nástupce Škody Fabia pravděpodobně vznikne na základní verzi současné architektury MEB koncernu Volkswagen. To ho předurčuje k tomu stát se "autem do města", které kvůli ceně dostane slabší baterii. Na druhou stranu by si mělo zachovat rychlonabíjení s výkonem až 200 kW, které Škodovka slibuje pro koncept Vision 7S.
Nástupce fabie by měl být jedním z posledních koncernových elektromobilů s platformou MEB. VW už totiž chystá novou s názvem SSP (Scalable Systems Platform), která tu současnou nahradí.
Volkswagen mezitím také připravuje nové, dostupné a malé elektrické auto, které nejspíš vyjede dřív (po roce 2025) a bude tak starším sourozencem "nové fabie". Studie se zatím jmenuje ID. Life a má jít o vstupní bránu do světa elektrických aut. Předpokládanou cenu kolem 20 000 eur však VW postupně navyšuje.
Uvidíme, jak se s rostoucími náklady popasují v Mladé Boleslavi, každopádně ještě před "novou fabií" mají přijít na trh jiné bateriové modely – do roku 2026 Škoda Auto slibuje sedmimístné SUV vycházející ze studie Vision 7S a také malé městské elektrické "mini".
"Auta, jako je Vision 7S, jsou potenciálně ziskovější a my se samozřejmě snažíme vydělávat peníze, ale není to hlavním cílem. Hlavním cílem je celkově zvýšit naši stopu, abychom pokryli větší potenciál na trhu," dodal Klaus Zellmer pro Autocar.